Var i väg och titta på en Passat 2.0 TDI -18 med ~1500mil.
Då bilen var 5timmar ifrån ville jag veta vilket skick bilen var i och om där var några skavanker/fel över telefon
- Inga fel jag kunnat hitta, den är superfin, i princip ny!
Det första jag märker är att bilen är rätt smutsig, men nån kan ju ha lortat, det andra är att där är mer än några stenskott. Jag påpekar stenskotten och säljaren nickar och säger att rekondkillarna skulle lösa det. Jag frågar om den verkligen hade rekondats och kollats över innan jag kom ner och ja det var gjort.
Säljaren nämner att han sett att det saknas ett plastlock under vänster framljus och att han beställt ett nytt. Detta åter kommer jag till.
Jag tar bilen på en provtur och allt verkar bra framtills att jag kommer upp i 5-6 växel/80-120kmh: ratten börjar då vibrera något enormt. Provar på en hård inbromsning och det rycker/hackar i ratten.
Åker tillbaka till bilhallen och får för mig att lyfta huven innan jag går in och ser att oljelock saknas och olja har runnit över hela motorn. Utöver det så har jag nog aldrig sett en smutsigare huv.
Påtalar skakningarna/ryckningarna i ratten - ”bilen har stått ett tag, det går över efter att man kört den ett tag”
Påtalar det saknade oljelocket - ”nån måste ha snott det, jag fixar ett åt dig direkt efter att rekondkillarna fixat stenskotten”
Påtalar den smutsiga huven och att bilen överlag inte känns som den tvättats - ”ah vägarna här gör bilarna smutsiga, så är det bara”
Medans bilen är hos ”rekondkillarna” så hinner jag tänka åt alla möjliga håll:
- varför rycker det i ratten vid 80-120 samt inbromsning, har den varit krockad - det saknades ju ett plastlock fram är det ett tecken?
- varför saknas det ett oljelock?
- har de överhuvudtaget sett över bilen innan?
Jag valde att ta tåget hem, gör aldrig affärer om något inte känns rätt oavsett pris...
Nu till min fråga: är jag bara överkänslig?
- jag har medvetet valt att inte ha med några identifierande detaljer
Senast redigerat av RiskyPickle (10 oktober 2018)