Normalt beteende eller dålig säljare?

RiskyPickle
10 oktober 2018 · 55 Inlägg

Var i väg och titta på en Passat 2.0 TDI -18 med ~1500mil.

Då bilen var 5timmar ifrån ville jag veta vilket skick bilen var i och om där var några skavanker/fel över telefon
- Inga fel jag kunnat hitta, den är superfin, i princip ny!

Det första jag märker är att bilen är rätt smutsig, men nån kan ju ha lortat, det andra är att där är mer än några stenskott. Jag påpekar stenskotten och säljaren nickar och säger att rekondkillarna skulle lösa det. Jag frågar om den verkligen hade rekondats och kollats över innan jag kom ner och ja det var gjort.

Säljaren nämner att han sett att det saknas ett plastlock under vänster framljus och att han beställt ett nytt. Detta åter kommer jag till.

Jag tar bilen på en provtur och allt verkar bra framtills att jag kommer upp i 5-6 växel/80-120kmh: ratten börjar då vibrera något enormt. Provar på en hård inbromsning och det rycker/hackar i ratten.

Åker tillbaka till bilhallen och får för mig att lyfta huven innan jag går in och ser att oljelock saknas och olja har runnit över hela motorn. Utöver det så har jag nog aldrig sett en smutsigare huv.

Påtalar skakningarna/ryckningarna i ratten - ”bilen har stått ett tag, det går över efter att man kört den ett tag”

Påtalar det saknade oljelocket - ”nån måste ha snott det, jag fixar ett åt dig direkt efter att rekondkillarna fixat stenskotten”

Påtalar den smutsiga huven och att bilen överlag inte känns som den tvättats - ”ah vägarna här gör bilarna smutsiga, så är det bara”

Medans bilen är hos ”rekondkillarna” så hinner jag tänka åt alla möjliga håll:
- varför rycker det i ratten vid 80-120 samt inbromsning, har den varit krockad - det saknades ju ett plastlock fram är det ett tecken?
- varför saknas det ett oljelock?
- har de överhuvudtaget sett över bilen innan?

Jag valde att ta tåget hem, gör aldrig affärer om något inte känns rätt oavsett pris...

Nu till min fråga: är jag bara överkänslig?

- jag har medvetet valt att inte ha med några identifierande detaljer

Senast redigerat av RiskyPickle (10 oktober 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Det är väl ingen tvekan om att en såpass ny bil ska vara tipptopp!
Känns det fel så ska man inte köpa!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
10 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Haha det låter som ett skämt. Nej, jag hade ju inte köpt den. Av flera skäl. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RiskyPickle
10 oktober 2018 · 55 Inlägg

Tack! Skönt med lite bekräftelse, var f*n ingen bra magkänsla över denna bil eller framförallt säljare.

Kan inte så mycket om bilar men samtidigt så går jag inte heller på vad som helst smile

CC72
11 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

Lägg ut en länk till annonsen så kanske fler slipper bli lurade att åka långt för att titta på den.

jaka54
11 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Helt rätt! En sån bil ska man inte ta i med tång ens!

torsen
11 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

Frågan är om mätarställningen stämmer?
Att någon snor oljepåfyllningslocket är ju märkligt, men inte osannolikt.
Min tråkiga erfarenhet av att ha glömt locket blev att det nästan rann olja utefter motorn.
Är du skeptisk till mätarställningen ska du kolla hur ratten och, framför allt, bromspedalens gummi är slitet.
Även förarsätets "instegssida" bör du kolla - där man hasar över säteskanten.
Vill du spendera 35:- kan du kosta på en Carfax på bilen.
Skakningarna/ryckningarna kan bero på att bilen stått länge så att däcken fått "flator".
Moderna lågprofildäck är betydligt känsligare än normalprofildäck.
Men obalans p g a grusvägskörning, som kan belägga fälgarnas insidor, är tänkbart.

Till syvende och sist, känner man varken för bil eller säljare så ska man stå över.

fish Allfixare
12 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

En av mina bästa kompisar är rekondare hos en VW handlare, han får ju i princip se bilarna som byts in först förutom inbytestestaren (ett riktigt skämt, tro inte för 5 öre att alla dom där 187 punkterna eller vad det är är kollade på någon bil alls,
oftast hittar min kompis alla fel på bilarna efter dom redan är inbytta tyvärr) Iaf, det är fanimig helt sjukt hur folk missköter sina bilar. Han brukar fota och skicka till mig när han får in dom. Säljarna fattar ju inte heller hur en fin bil ser ut så att fråga dom är oftast ingen idé heller. En gång kom en ny T-roc dit på lastbil, då har dom 24h på sig att rapportera fraktskador. Den bilen stog i en vecka innan den togs in för leverensrekond. Då upptäcktes en svag buckla på huven, och kunden skulle hämta samma dag. "Vi måste ju ringa å tala om det här för kunden" tyckte min kompis "ääh, inte fan märker den där gubben bucklan inte" Tyckte säljaren. Gubben märkte bucklan...

RiskyPickle
12 oktober 2018 · 55 Inlägg

Verkar inte fatta mig på citat-verktyget...

CC72: En forum-moderator får nog godkänna att jag lägger ut regnr sen kan folk googla fram annonsen via car[dot]info

torsen: Ja, där ser man, säljaren hade då kanske ändp rätt. Får väl bara konstantera att det inte var rätt bil för mig.

fish: ja, jag ser ju bara vad kollergorna gör med sina tjänstebilar med motiveringen "vadå, jag byter ändå in den om 11 mån! ^.^"

torsen
12 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

Sensmoral.
Köp endast enägarbilar direkt från ägaren.

CC72
12 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

RiskyPickle skrev:
Verkar inte fatta mig på citat-verktyget...

CC72: En forum-moderator får nog godkänna att jag lägger ut regnr sen kan folk googla fram annonsen via car[dot]info

torsen: Ja, där ser man, säljaren hade då kanske ändp rätt. Får väl bara konstantera att det inte var rätt bil för mig.

fish: ja, jag ser ju bara vad kollergorna gör med sina tjänstebilar med motiveringen "vadå, jag byter ändå in den om 11 mån! ^.^"

Att länka till t ex en blocket-annons bryter inte mot några regler. Det göra ganska frekvent här tycker jag så lägg ut du.

caromania Forummoderator
12 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:

RiskyPickle skrev:
Verkar inte fatta mig på citat-verktyget...

CC72: En forum-moderator får nog godkänna att jag lägger ut regnr sen kan folk googla fram annonsen via car[dot]info

torsen: Ja, där ser man, säljaren hade då kanske ändp rätt. Får väl bara konstantera att det inte var rätt bil för mig.

fish: ja, jag ser ju bara vad kollergorna gör med sina tjänstebilar med motiveringen "vadå, jag byter ändå in den om 11 mån! ^.^"

Att länka till t ex en blocket-annons bryter inte mot några regler. Det göra ganska frekvent här tycker jag så lägg ut du.

Japp, posta på!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang