Rätt olja?

marcooleo
11 oktober 2018 · 7 Inlägg

Har en Opel Corsa 2000 edition, gått strax över 10000 mil. Ska byta motoroljan och för några dagar sedan sökte jag på min bil på både Skruvat och Mekonomen och det som verkar vara populärast är Castrol Magnatec C, 5W/40.
Så jag köpte den oljan på Mekonomen då det var kampanjpris på den.
Idag fick jag se i serviceboken att bilen har fått Castrol GTX 10W/40 under alla servicar, så min fråga är om man vågar använda den nya 5W/40 Magnatec oljan?
Mvh

spillolja
11 oktober 2018 · 4 014 Inlägg

Dessa 2 oljor är ganska snarlika, 10W-40 oljan är en sk. delsyntet, medans 5W-40 oljan är en sk. fusksyntetolja

bara att hinka i

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
marcooleo
11 oktober 2018 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Dessa 2 oljor är ganska snarlika, 10W-40 oljan är en sk. delsyntet, medans 5W-40 oljan är en sk. fusksyntetolja

bara att hinka i

smile

Låter bra och tack för snabbt svar 😊

marcooleo
11 oktober 2018 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Dessa 2 oljor är ganska snarlika, 10W-40 oljan är en sk. delsyntet, medans 5W-40 oljan är en sk. fusksyntetolja

bara att hinka i

smile

Låter bra och tack för snabbt svar 😊

candyweiss
11 oktober 2018 · 863 Inlägg
AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
12 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

Helt bortkastat med de dyra "finmärkesoljorna".
Har, sedan oljan kom, använt Biltemas syntetiska 5W40 i alla bilar - från stora Land Rover-dieslar till små 2-cylindriga bensinmotorer.
Hade inte oljan varit slut hos Lidl i förra veckan så hade jag köpt deras syntetiska 5W40 som prismässigt underskred Biltemas i 10-litdunk med runt 30%, om jag minns rätt.
INGEN skulle våga sälja en dålig olja med tanke på den Badwill som skulle uppstå om dessa stora företag sålde dålig olja.
Biltemas är f ö samma som Statoils dyraste.
Lidl som är stort i Europa är nog även de måna om sitt rykte.
Men lågprisvaruhusens "raka" mineraloljor vill jag själv inte pytsa i mina motorer.
Byt olja oftare.
Minst en gång om året.
Gärna nu på hösten inför kallstarterna.

candyweiss
12 oktober 2018 · 863 Inlägg

torsen skrev:
Helt bortkastat med de dyra "finmärkesoljorna".
Har, sedan oljan kom, använt Biltemas syntetiska 5W40 i alla bilar - från stora Land Rover-dieslar till små 2-cylindriga bensinmotorer.
Hade inte oljan varit slut hos Lidl i förra veckan så hade jag köpt deras syntetiska 5W40 som prismässigt underskred Biltemas i 10-litdunk med runt 30%, om jag minns rätt.
INGEN skulle våga sälja en dålig olja med tanke på den Badwill som skulle uppstå om dessa stora företag sålde dålig olja.
Biltemas är f ö samma som Statoils dyraste.
Lidl som är stort i Europa är nog även de måna om sitt rykte.
Men lågprisvaruhusens "raka" mineraloljor vill jag själv inte pytsa i mina motorer.
Byt olja oftare.
Minst en gång om året.
Gärna nu på hösten inför kallstarterna.

Men beställer man "finmärkesoljor" från Tyskland så blir det billigare än Biltemas eller Lidls oljor.
Det ingår även frakt och leverans hem till din dörr.
Jag köpte själv Biltemas oljor tidigare men nu beställer jag enbart från "svenska" sidor på nätet där oljorna levereras från Tyskland.
Senast beställde jag från https://www.dack-outlet.se/ och förra gången igen från https://www.dackonline.se

Senast redigerat av candyweiss (12 oktober 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
12 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

Aha!
Kan man få några tips om varifrån man kan köpa och till vilket pris?
Dackonline säljer oljor vet jag, men priset har jag inte lagt på minnet.

candyweiss
12 oktober 2018 · 863 Inlägg

torsen skrev:
Aha!
Kan man få några tips om varifrån man kan köpa och till vilket pris?
Dackonline säljer oljor vet jag, men priset har jag inte lagt på minnet.

Redigerade och lade till länkar i mitt förra inlägg, tror iofs sig att det är samma ägare till båda sidorna, men det finns fler att beställa ifrån.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
12 oktober 2018 · 4 014 Inlägg

https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel  4st 5 litare med frakt, inte ens 40:-/litern

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
12 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Biltemas är f ö samma som Statoils dyraste.

Källa på det påståendet?
Jag hör ofta folk som är dåligt insatta komma med liknande påståenden, men ingen har hittills kunnat backa upp det med annat än lösa rykten.

torsen
12 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

rcy skrev:

torsen skrev:
Biltemas är f ö samma som Statoils dyraste.

Källa på det påståendet?
Jag hör ofta folk som är dåligt insatta komma med liknande påståenden, men ingen har hittills kunnat backa upp det med annat än lösa rykten.

Hörde det direkt mun mot mun i en bilklubb.
Personen i fråga hade själv arbetat i Linköping(ej Biltema) på ett företag som tappade upp oljorna på flaskor och dunkar.
Samma olja - olika dunkar/flaskor.

rcy
12 oktober 2018 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:

rcy skrev:

torsen skrev:
Biltemas är f ö samma som Statoils dyraste.

Källa på det påståendet?
Jag hör ofta folk som är dåligt insatta komma med liknande påståenden, men ingen har hittills kunnat backa upp det med annat än lösa rykten.

Hörde det direkt mun mot mun i en bilklubb.
Personen i fråga hade själv arbetat i Linköping(ej Biltema) på ett företag som tappade upp oljorna på flaskor och dunkar.
Samma olja - olika dunkar/flaskor.

Så återigen bara rykten alltså.

marcooleo
12 oktober 2018 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Helt bortkastat med de dyra "finmärkesoljorna".
Har, sedan oljan kom, använt Biltemas syntetiska 5W40 i alla bilar - från stora Land Rover-dieslar till små 2-cylindriga bensinmotorer.
Hade inte oljan varit slut hos Lidl i förra veckan så hade jag köpt deras syntetiska 5W40 som prismässigt underskred Biltemas i 10-litdunk med runt 30%, om jag minns rätt.
INGEN skulle våga sälja en dålig olja med tanke på den Badwill som skulle uppstå om dessa stora företag sålde dålig olja.
Biltemas är f ö samma som Statoils dyraste.
Lidl som är stort i Europa är nog även de måna om sitt rykte.
Men lågprisvaruhusens "raka" mineraloljor vill jag själv inte pytsa i mina motorer.
Byt olja oftare.
Minst en gång om året.
Gärna nu på hösten inför kallstarterna.

Jag hade en äldre Golf tidigare. Körde med Biltemas delsyntet en längre period, bytte oljan efter varje 300e mil, då oljan blev väldigt tunn och lite sträv. Sedan bytte jag till Mobil 2000 tror jag den hette (delsyntet), och då kunde jag köra 1000 mil innan dags för nästa olhebyte. Så nog är det stor skillnad på oljor. Dock kan jag inte uttala mig om hur Biltemas Helsyntet står sig mot konkurrenterna då jag aldrig använt den.

Senast redigerat av marcooleo (12 oktober 2018)

jaka54
12 oktober 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Lidel sålde 5W-40 helsyntet olja tidigare i år och den funkar lika bra som all annan helsyntetisk olja. Klarar flera VW normer.

torsen
12 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Lidel sålde 5W-40 helsyntet olja tidigare i år och den funkar lika bra som all annan helsyntetisk olja. Klarar flera VW normer.

Klarar oljan flera VW normer så klarar den AUDI, SEAT och Skoda och flera andra billtillverkares föreskrifter.

jaka54
12 oktober 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Har för mig att en 5lit dunk kostade runt 170kr på Lidel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang