Opel Rekord V8 - ett rekordförsök! Uppstart/ljud sida 13

Bilen är tänk att gå på strippen, i sidled, på några av Sveriges racebanor och flertalet repor till lokala glasskiosken.

LittlelandRacing

  • 51 Följare
  • 19 533 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 21:56
181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Hej allesammans!
Har sedan barnsben lirat runt på det här forumet och idag är det dags att skapa min egen byggtråd smile
Målet med den här bilen är att bygga och köra Sveriges "snabbaste" Opel Rekord.  Eller göra ett tafatt försök. Reggad och godkänd smile

Jag är en glad kille från Småland som för tillfället bor i Lund. Gillar bilar och alltid haft en dragning till det äldre (bilar och damer hahaha). För några veckor sedan köpte jag en Opel Rekord 1965 som på 80-talet blev ombyggd. Reggad av sfro och stått i ett garage sedan dess. Förre ägaren köpte bilen när han var 16 år och idag, 55år  gammal så sålde han den till mig tongue

Så bilens status? Helt rostfri/rostlagad, motor och automatlåda från Opel Omega 3000, Volvo 240 bakaxel och diff, framvagn från omegan också. Byggt fjäderbenstorn och hela inredning är bytt etc.

Så här såg han ut när jag hämtade honom:

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-1e0518d5c9cf99978493e89370c9a37f.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (Igår 18:16)

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #2

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-6271659d25b8df00da9d9734cd9b6a57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-0d9c4da39777aff39843420c631bba77.jpg

Och när jag skulle åka och besiktiga den i fredags hände en olycka på Biltemas parkering... bränsleslang sprack och bilen pissade ut bränsle sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-b66bd09d1c228e643ffd6cf3a9f9aefb.jpg

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #3

Så lagade slangen på plats och åkte bort ändå. Dock så gick bilen oroligt med dålig tomgång och allmänt svårstartad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-a47089c1be2f965e9adcd4552fd5b8ce.jpg

Visade sig att ett gummi till insuget bakom LMM hade sprickor i sig så bilen tjuvdrog luft:( bara att åka hem igen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-9d4972c7068b16619c5132e48d3ff6f9.jpg

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #4

Så i helgen så blev det lite pill med allt möjligt. Byta insugsröret, lufta bromsar och byta ratt smile har en Opel Racing ratt som jag skänker bort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7989bbd1c805eded2dfb753be116d1a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-01ab81c3521a5b5ad1c4a18db38492ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-ecd97599d4bee2f927b87675765b6ce0.jpg

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #5

Så nu är vi i nutiden igen. Idag kl 07.00 åkte jag till besikta och bilen gick igenom utan anmärkning! Besiktningsbefriad <3

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-764b05aee0abc75b81412e6d099c23ca.jpg

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #6

Vad är då målet?
Jag vill byta motor och låda. Antingen till en sbc 350 med automat eller till en B230fk och manuell låda. Vad tror ni? Är lite sugen på drifting och banracing...

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #7

Såhär ser motorutrymmet ut för tillfället. Fjäderbenstorn byggt, utbyggd växellådstunnel etc.

Rak sexa på 3.0l, 12v, 150hk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-ab8744812301006ea89ee887c82854f1.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (15 oktober )

126 Inlägg
Skrivet 15 oktober #8

Ser ju nästan för fin ut för att göra drifting/banbil av...

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #9

RandomMaister skrev:
Ser ju nästan för fin ut för att göra drifting/banbil av...

Hmm hmm jag känner mig kluven!

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #10

Testade diffen idag... låste sig bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-61c43d43040a43d3926755524718da95.jpg

Sen så har jag mätt och snackat med en V8-kille på jobbet... och en sbc 350 får ej plats tyvärr sad faktiskt på bredden som inte funkar!

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #11

Lutar väll åt att det blir en b230fk med bmw låda. Men klart, får en m50b25 plats så tycker jag hellre det!

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #12

Bilen har till och med varit med i Bilsport nr 17 år 2013 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-d583deccb0810a12a8cffa10f9ea5f28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-1e22f9c7fec7d47a2ca5fd9de36872e5.jpg

448 Inlägg
Skrivet 15 oktober #13

Jag gillar dessa gamla Oplar, har haft några Opel Kadetter 64 och två 65or. Jag hänger på o följer &#128512;

181 Inlägg
Skrivet 15 oktober · Inlägg av trådskaparen #14

Sukkan skrev:
Jag gillar dessa gamla Oplar, har haft några Opel Kadetter 64 och två 65or. Jag hänger på o följer &#128512;

Trevligt! Gillar egentligen Rekord C bäst, men när den här dök upp så slog jag till:)

448 Inlägg
Skrivet 16 oktober #15

Ja det gäller o passa på dem syns ju inte så ofta nuförtiden, jag skulle kunna tänka mig en kapitän eller en diplomat &#128526;

181 Inlägg
Skrivet 16 oktober · Inlägg av trådskaparen #16

Sukkan skrev:
Ja det gäller o passa på dem syns ju inte så ofta nuförtiden, jag skulle kunna tänka mig en kapitän eller en diplomat &#128526;

Vad tror du om mototbytet? Lutar åt b230fk. Men är egentligen inte så sexigt. M50b20/b25 hade varit ballt.

649 Inlägg
Skrivet 16 oktober #17

Denna var ju inte helt dum, blir till att följa denna tråden! big_smile

Angående motor, B230 är en enkel, lättrimmad och pålitlig motor, men som du sa, inte så sexig.

Några andra förslag på (sexigare?) motorer som skulle kunna vara fräcka att montera:

Mitsubishi 4g63 (EVO motor)
Nissan SR20 eller CA18DET
Ford Cosworth YBD (Sierra cosworth motor)
Volvo B4194 (S/V40 T4 motorn)
BMW M42B18

Eller varför inte en Mazda 13B (Wankel)? big_smile

181 Inlägg
Skrivet 16 oktober · Inlägg av trådskaparen #18

Nickeboii skrev:
Denna var ju inte helt dum, blir till att följa denna tråden! big_smile

Angående motor, B230 är en enkel, lättrimmad och pålitlig motor, men som du sa, inte så sexig.

Några andra förslag på (sexigare?) motorer som skulle kunna vara fräcka att montera:

Mitsubishi 4g63 (EVO motor)
Nissan SR20 eller CA18DET
Ford Cosworth YBD (Sierra cosworth motor)
Volvo B4194 (S/V40 T4 motorn)
BMW M42B18

Eller varför inte en Mazda 13B (Wankel)? big_smile

Tack för input!
Jo b230fk känns billigast och enklast såklart. Och kanske det mest rimliga. Men nått mer exotiskt hade varit skoj! smile

Av dom motorerna du räknade du så känns ju 13b-msp mest ball! En enklare turbosetup som laddar lågt så är ju 300hk inga problem. Gäller bara att hitta ett bra utgångsobjekt!

181 Inlägg
Skrivet 16 oktober · Inlägg av trådskaparen #19

Nickeboii skrev:
Denna var ju inte helt dum, blir till att följa denna tråden! big_smile

Angående motor, B230 är en enkel, lättrimmad och pålitlig motor, men som du sa, inte så sexig.

Några andra förslag på (sexigare?) motorer som skulle kunna vara fräcka att montera:

Mitsubishi 4g63 (EVO motor)
Nissan SR20 eller CA18DET
Ford Cosworth YBD (Sierra cosworth motor)
Volvo B4194 (S/V40 T4 motorn)
BMW M42B18

Eller varför inte en Mazda 13B (Wankel)? big_smile

Ska till garaget efter jobbet och mäta upp motorutrymmet! Sen så börja spåna efter vad man vill stoppa i...

181 Inlägg
Skrivet 16 oktober · Inlägg av trådskaparen #20

Hmm det står nu mellan en m50b20 (hittar ingen b25:a) med turbokit Eller en trimmad b230fk. Målet är 300hk att börja med. Lär räcka när bilen väger 1070kg. Ska även lättas på det så lär hamna under 1000kg smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang