Vinande ljud, växellåda? Volvo 854 -94

jonneofsweden
17 oktober 2018 · 7 Inlägg

Hejsan!
Bilen: Volvo 854 -94 144hk

Har på senare tiden märkt av mer och mer att det viner som satan när jag startar i 1ans växel och gasar upp, sedan även lite i 2ans växel, men betydligt lägre vinande ljud där. Ljudet i 1ans växel påminner väldigt mycket om ljudet som låter när man backar,  det där ljusa vinande ljudet man bara hör när man backar.

Att växla är oerhört lätt och smidigt fortfarande, så tror inte det är olja som behövs, så vad kan det vara då? Är det ett skönhetsfel, eller är det något mer allvarligt?
Kan även påpeka att jag har något "glapp" i styrservon, men inget som va viktigt enligt verkstan, men kan detta spela någon roll? Läste någonstans att missljud kan ha något samband med servopumpen eller liknande..

Jonas

uhlin
17 oktober 2018 · 2 831 Inlägg

Servopumpen kan ju vina lite om den inte är frisk men har ju inte nåt med växellådan att göra.

Om du står still och gasar hörs det nåt då?  Isåfall kan det va servopumpen, generator, vattenpump eller i värsta fall nåt spännhjul till endera kamrem eller multirem.

Annars låter det bara på ettan och tvåan då du åker iväg satsar jag på nåt lager i lådan som är på väg att tacka för sig. Kan i och för sig gå länge eller ge upp snart.

jonneofsweden
17 oktober 2018 · 7 Inlägg

uhlin skrev:
Annars låter det bara på ettan och tvåan då du åker iväg satsar jag på nåt lager i lådan som är på väg att tacka för sig. Kan i och för sig gå länge eller ge upp snart.

Låter inget när jag står still och gasar. Så då är det något lager då som du säger kanske börjar bli slitet. Bilen har bara gått 20.000 mil, men stod i ungefär 1 och halvt år still utan att bli körd, det kanske har haft en effekt. Får la hoppas att den håller ett litet tag till, köra lite försiktigare i just 1an och 2an. 854 144hks växellåda är ju känd för att vara riktigt bra har jag hört, så vore trist om det är den som lägger av först.. hmm

Tack för infon!
Jonas

jaka54
17 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!¨
Antagligen ett lager i växellådan eftersom det bara låter när du kör-Inte roligt!
Men jag skulle ändå först kolla oljenivån i lådan.

kunghippe
22 oktober 2018 · 197 Inlägg

håller med föregående skribent kolla oljenivå , men gissar på lager i lådan brukar vina mest på lägre växlar och försvinna i 4ans växel och komma tillbaka i 5ans växel , är lagret inte helkasst så brukar de bara höras på lägsta växlarna

Volvo 740 (1986)
rudarmy
23 oktober 2018 · 354 Inlägg

Finns det ett lager på den högra drivaxeln? jag hade problem som jag va 100% säker va hjullager men det va drivaxeln som lät. Va förvisso på en peugeot men värt å kolla innan du rotar med växellåda.

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang