Toyota Mr2 Tubro, Tracktoy

I tråden har det byggts en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer nu bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 400+whp
  • 50 Följare
  • 57 059 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 februari 2022
Mr_Lööf
9 april 2019 · 1 903 Inlägg

Alfman skrev:

Mr_Lööf skrev:
Har du kört på de Nankang däcken förr?

Nej jag har inte testat dem innan. Körde Federal 595 rsr tidigare som också funkade rätt bra men överhettade lite för snabbt med min körstil. Får hoppas dessa ska hålla längre.

Hört folk som kört dem och de ska vara bra på bana för priset. Men inte bästa r-däcken.

Oki. Men lämna gärna lite info sen om hur de är. Lite nyfiken på dem. Kör idag med Toyo R888.
Gött att du fått dit svänghjul och koppling. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Alfman
11 april 2019 · 111 Inlägg

Bra ska det aldrig gå tydligen...
Slängde på växellådan i dag och snurrade på motorn för han för att vara säker att allt lirade. Skiten var i stort sett stum, när jag väl fick den att snurra märkte man att tryckplattan tar i sprängkåpan nästan hela vägen runt.
Googlade lite och visar sig att det är inte bara jag som haft detta problem utan det är lite hit 'n' miss. Så nu blir det att skruva tillbaka min gamla koppling så jag åtminstone kan provköra skiten.

Trodde clutch masters skulle vara bra grejer men när de inte ens passar blir man inte så imponerad

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
14 april 2019 · 111 Inlägg

Förra inlägget skrev jag i ren ilska direkt efter jag upptäckt problemet, precis när jag monterat växellådan.
Efter det lugnade jag ner mig en stund och funderade, rev ner lådan igen och tittade noggrant på allting, visade sig att det troligtvis är Toyotas toleranser på gjutningen på sprängkåporna som inte är mm precis.
Med vinkelslipen gnuggade jag bort kanske 2 mm på ett ställe där jag såg att det tagit i. Skruvade tillbaka lådan igen och allt fungerade klockrent.

Så det förra inlägget var förhastat och lite onödigt kanske...


Hur som helst, jag har skruvat på hela helgen och bilen är i stort sett komplett igen medans jag har ont överallt i kroppen, märks att man inte är 25 längre  big_smile

Efter fadäsen men kopplingen/växellådan har allt rullat på riktigt bra inga motgångar alls faktiskt. Så med det avslutar jag detta inlägg med en bild på bilen som den står just nu. (ignorera det stökiga garaget)
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-4dff013072237d6f1b0c7714bce6b4ea.jpg





Just ja, har även provstartat kärran, gick klockrent på tomgång, men så fort jag rör gasen dör den. Har en kompis som kan lite mer om styrsystem och mappning än vad jag kan som ska försöka hjälpa mig i morgon. Har någon en klockrent tips på vad jag ska göra så säg till. Har en bas mapp nu som gjorde att den gick att starta över huvud taget.
Finns ett litet youtube klipp på eländet här.  :wave:

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
andreas_1996
14 april 2019 · 951 Inlägg

Så ska garage se ut annars är något fel wink
den ser väldigt rå ut smile mr2an

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Robert_wiberg
15 april 2019 · 1 Inlägg

Av vad jag kunde se på filmen så har du inte kopplat in slangar mellan turbo och insug. Antar att du kör mapsensor? Min gissning är att den inte är inkopplad eller får helt galna signaler eftersom det inte är kopplat mellan turbo och insug. Kul att du fått liv i den!

Toyota Mr2 (1991)
Alfman
17 april 2019 · 111 Inlägg

Fått den att svara lite på gas nu i alla fall trots min avsaknad av kunskap i ämnet men att då den och gå på last fixar jag inte, dör så fort jag försöker köra lite men än väl förliste sås helt enkelt. Tiden fanns inte att experimentera vidare just nu.

Har ett roligt oljeläckage på oljeflytt prylarna. De an kopplingar som satt i dem, själva konerna till an kopplingarna, hade en fin o-oring. Problemet var bara att det inte fanns nått spår på någon av sidorna så de hade ju smitit ut lite här och var när jag dragit åt och inte varit uppmärksam. Nu sitter det kopparbrickor där i stället.

Sedan kom bilen ut på första tvätten sedan motorn rasade för 1,5år sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-5853b767a5dabe09da0035aefde67b14.jpg

Efter det så lastning till Elmia.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-db22bbd22e690c5c704742e454cf1cf3.jpg

Nästa vecka är mappning bokad så målet är att provköra lite innan

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
17 april 2019 · 111 Inlägg

Kul  att se vad som hänt under de år jag ägt bilen.
Nöjd med utsidan nu, bara hoppas den kan prestera också, men som sagt tidigare är jag nog största begränsningen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-737b49392ae8a96f2fc9453ca6ecb5c3.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
MartZink
18 april 2019 · 110 Inlägg

Mycket roligt att se ditt skruvande, 2019 blir ett roligt år för denna bil.
Testa att öka värdena i VE tabellen där motorn tappar ork, det gjorde susen för mig.

Mr_Lööf
18 april 2019 · 1 903 Inlägg

Vilken hall ska du stå i? Jag har min gula 9000 Aero stående i A-hallen. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Alfman
18 april 2019 · 111 Inlägg

MartZink skrev:
Mycket roligt att se ditt skruvande, 2019 blir ett roligt år för denna bil.
Testa att öka värdena i VE tabellen där motorn tappar ork, det gjorde susen för mig.

Jo började lite med det och fick den att leva på varv, lite snål med ökningen bara för försökte jag flytta den så dog den. Sen tog tiden slut.

Mr_Lööf skrev:
Vilken hall ska du stå i? Jag har min gula 9000 Aero stående i A-hallen. smile

Jag står i A-hallen med i Japdays monter.
Får försöka springa på varandra

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Mr_Lööf
18 april 2019 · 1 903 Inlägg

Står också i A-hallen. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Alfman
19 april 2019 · 111 Inlägg

Första dagen avklarad på Elmia.
Efter lite strul när jag lastade av och insåg att plasten under bilen hade behållit en hel del av oljan som läckt tidigare så fick jag lägga mig under när bilen stod halvvägs av transporten och skruva lös all plast innan jag åkte in. Till min stora glädje så hade i stort sett inget hamnat på själva bilen så när väl plasten var borta var det fritt fram att putta in bilen.
Putsade av den lite snabbt och hade på däckglans för första gången i mitt liv, de övertalade mig att den såg snabbare ur då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-9c685812662cebd32a673b5d1913d94d.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Mr_Lööf
19 april 2019 · 1 903 Inlägg

Var allt och kikade på bilen idag. Tror säkert du var och kollade på min gula så står cirkus 50m ifrån din bil. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Alfman
27 april 2019 · 111 Inlägg

När allt var färdigt på Elmia hjälpte en polare mig att köra biltransporten hem, jag åkte bredvid, vilket var väldigt uppskattat då jag var enormt trött i skallen efter en helg på Elmia, alla ljud och intryck gjorde en mentalt trött helt klart.
Han har bott i Skänninge tidigare och visade lite snabbt runt var han bott osv, vi passade även på att tanka och hittade ett fint hus att fota vid innan vi åkte vidare hemåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ca3f96d42a227aad2b54de9fa4198766.jpg

På torsdagen efter Elmia var det mappning och bromsning av bilen. Fixade klart det sista som var tvunget att fungera för detta. Hade väldiga problem att starta bilen och med min nästan obefintliga kunskap inom mappning och bilel så hade jag tur att den startat och jag kunna varmköra den.

Väl på torsdagen när bilen stod i rullarna var den fortfarande svårstartad, visade sig att tändningen hade svårt att synca, efter mätande att signalen gick från fördelaren ända till ECUn utan problem skruvade vi lös fördelaren och mätte upp den och även den fungerade. Med mapparens erfarenhet om att just denna sorts givare kunde bli lite trötta med åldern så testa vi öka på kraften till signalen i ECUn vilket var en lyckad lösning för bilen hoppade då igång direkt.
Glad jag köpa EMU Black och inte Classic för då hade denna funktion inte funnits. 

Sedan till de tråkiga nyheterna, när bilen startade fanns det plötsligt inget oljetryck?
Kollade givare så de var ok, bytte givare gav ingen skillnad och även bilens oljelampa lös så det var helt enkelt bara känna sig besegrad och åka hem utan mer än en basmapp och en bil som i alla fall kan starta. 

Mina gissningar på vad oljetrycksproblemet beror på är att det ställt till det med oljepickupen när jag försökt montera denna, eftersom saker inte alltid är bolt on när man bygger hybridmotorer även om alla säger det ska vara det, så tror jag att den helt enkelt inte tätat mot oljepumpen efter min varmkörning. 2 bultar som håller pickupen mot oljepumpen och ett extra ben som ska göra den stabil, detta extra ben sitter original på en svängningsdämpare som inte finns längre så kan vara så att min inmätning av detta fallerat så den brutit mot oljepumpen så packningen inte tätat eller att oljepickupen inte varit helt rak och därför inte tätat. I vart fall är sumpen ned plockad och pickupen planad i ytan mot oljepumpen och ny packning beställd.
Så inmätning av extra benet och noggrann montering blir det nästa vecka och har jag då oljetryck igen när jag startar upp så kommer det ett nytt bromsningsförsök den 10:e maj.

Bild på ett lager som jag tycker ser schyst ut och inte behöver bytas, vad tycker ni andra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-c5db726bdbbca9b6972883bfe6fa2294.jpg

Sedan försöker jag nu när jag har lite mer tid att göra seriösare installation av fläktar till intercoolern, blev trångt och besvärligt med 2st så blir bara en större nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f942592d49699f55be013e73a25fddcb.jpg

Fick även skicka luftfiltret rakt ner i stället för ut till sidan vid luftintaget för att kunna ha bättre plats för intercooler och fläktar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f69ace8010b1a149c657bec37098adb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-9d555a9142dc6358fa6acdc5eb695344.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
28 april 2019 · 111 Inlägg

Luftfilter placeringen blev rätt usel när jag använde hjärnan lite. För mycket vatten och annan skit kan komma in där.
Så tillbaka till ritbordet och göra om smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
30 april 2019 · 111 Inlägg

Så jäkla pinsamt..... Bytte packning och fixade med oljepickupen eftersom jag trodde det var problemet. När jag körde på startmotor utan tändning blev det ingen skillnad. NOLL oljetryck.....
Började bli orolig att drevet till oljepumpen släppt.... Men den drivs av kamremmen så då borde det bli andra problem. Funderade lite på vad jag gjort efter jag tappat allt oljetryck. Insåg att allt jag gjort är att fixat lite oljeläckor från oljeflytt kittet innan mappning. Tittade över slangarna till det och joodå nog fan hade jag kopplat dessa fel i all stress så backventilen i oljefiltret såg till att jag inte hade nått oljetryck. Men måste släppt igenom lite med tanke på att lagren såg hyfsade ut.

Men nu när detta är åtgärdat ser oljetrycket bra ut igen på både varm och kall motor. Så hoppas på kunna ge mig på en ny mappning snart. smile

Senast redigerat av Alfman (30 april 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Xebers76
30 april 2019 · 2 250 Inlägg

Underbart att du hittade det! Sånt där kan man leta efter i en evighet!

Alfman
2 maj 2019 · 111 Inlägg

Har varmkört bilen efter allt detta strul nu och jag har runt 2,25bar i oljetryck på tomgång nu med varm olja, runt 85 grader, och tycker inte den låter något konstigt heller.
Oljan är en 20w50 olja som motorbyggaren rekommenderar.

Lite mer småfix och försöka få lite kilometrar på koppling osv innan nytt försök på mappning 10:e maj.

Bara hålla tummarna nu, hoppas på kunna köra på Tierp 17 maj som första test. smile

Senast redigerat av Alfman (2 maj 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
6 maj 2019 · 111 Inlägg

I dag har jag fixat det mesta med bilen så jag kunnat åka runt och testa den på riktigt nu när jag har någon slags basmapp i alla fall.
Till min stora glädje verkar allt slutligen fungera och inga direkta läckage heller, dock har jag fuskat med att lufta bromsarna så där får jag bakläxa. Behöver även böja en plåtskarv i hjulhuset fram där hjulet tar i vid fullt rattutslag.

Men i det hela enkla grejor innan mappning på fredag. Har tänkt försöka hinna med någon tur till i veckan innan mappningen för att verkligen se att allt lirar.

Sedan är det bara hålla tummarna.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
10 maj 2019 · 111 Inlägg

Nu är äntligen bilen bromsad och det gick relativt smärtfritt!
Kan inte annat än rekommendera GZracing i Vallentuna om ni bor i närheten. Joakim är väldig trevlig att ha och göra med och hjälpsam. Vill gärna lösa problem om det uppstår, jag är super nöjd.

Nu när det fanns oljetryck redan från början så gick allt mycket smidigare!
När bilen var uppspänd i bänken var det bara lite småjusteringar som inte gjordes förra gången på grund av saknat oljetryck sedan var det bara varmkörning och mappning. När vi klev över 1 bar så började bilen tyvärr misstända och det var tändstiften som inte riktigt ville vara med. Tyvärr hade han inga hemma just då så det blev en tripp till mekonomen för att hämta en bunt han redan beställt.
När de väl var installerade körde vi vidare och allt funkade bra upp till 1,5 bar när wastegate klockan inte ville hänga med längre tyvärr.  :bang2:

Så jag fick helt enkelt nöja mig med "endast" 360 hjulhästar i min 1240kg tunga bil.  roll

Wastegate klockan kommer att uppdateras till en med portar på 2 sidor så man kan hjälpa att hålla emot med mottryck. Men det får nog bli till hösten i så fall och ny mappning då. Just nu är jag lite trött på att skruva och vill åka i stället!

Film från 360whp repan



Pappret där man ser laddet lessna sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-275bad3fc5e942a00d74b07702360796.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang