Koppla in stereo i äldre bil

Ankan-78
19 oktober 2018 · 30 Inlägg

Hej. Ska koppla in stereo i en rekord 80-tal. Drog bort radion som satt i och utöver högtalarkablar och antensladd fanns bara en ngt tjockare röd och en ngt tunnare brun. Röd är +, från den nya stereon går det en jäkla massa sladdar och min tanke var att koppla den röda från bilen till ny stereo gul, då det är konstant ström på den, villket jag inte vill ha i stereon som det var innan fick man stänga av och på manuellt, jag vill koppla den nya till tändningen så att det stängs av när jag vrider om nycklen.
Alltså kan man koppla den gula till röd och dra ny strömsladd till stereon om jag hittar nåt bra ställe? Givetvis kan jag säkra av båda trådarna för säkerhets skull... Just det två svarta kablar från stereo kan jag jorda dessa eller måste de gå in i en - kabel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2018 · 17 379 Inlägg

Du bör nog mäta dig fram med en multimeter. Kopplingsschema till stereo har du misstänker jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
19 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Jag har för mig att jag köpte någon DIN-kabelhärva till någon gammal bil som hade tydliga instruktioner. Skulle inte förvåna mig om Biltema har.

Enkelt uttryckt söker du ”bruten plus”, dvs en strömkälla som bara lirar när tändning är på. Som ovan skrev, multimeter, leta. Cigg-tändaren är ett hett tips.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ankan-78
20 oktober 2018 · 30 Inlägg

Ja tack ska kolla upp cigguttag mm. Hur gör jag med - det går två svarta kablar från samma stift på stereon. Ska jag jorda en och sätta den andra till baterriets minus?

caromania Forummoderator
20 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Ankan-78 skrev:
Ja tack ska kolla upp cigguttag mm. Hur gör jag med - det går två svarta kablar från samma stift på stereon. Ska jag jorda en och sätta den andra till baterriets minus?

Jord är jord. Du behöver inte koppla någon jord på batteriet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2018 · 17 379 Inlägg

Om TS ska skarva kablar och härja så rekommenderas smälthylsor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang