Hydraulpump som ger 140bar???

jaka54
19 oktober 2018 · 5 716 Inlägg

Hej!
Har problemet att den röda varningslampan för "bromsarna" kan lysa på morgonen när bilen först startas. Detta inträffar bra stundtals att lampan blinkar men är irriterande. Problemet är att Audi har samma varningssystem för nivå i  bromskärlet, nivå i hydrauloljekärlet, nivå i  expansionskärlet och varning för slitna bromsklossar, alltså fyra system hoppkopplade till en varningslampa. Jag har levt med detta blinkande till och från i ca 10 år men har gett mig f... på att hitta orsaken.
Jag har bytt expansionskärlet ,bomben (tryckackumulatorn ),sladdar till ena bromsvarningen fram, hydrauloljekärlet( i tron att flottören läckte), bytt två stycken  begagnade hydrauloljepumpar och bytt bromstrycksgivare (den utlöser varningslampan under107bar) men inget har hjälp.
Jag har mätt trycket vid bromstrycksgivaren och det ligger på 140 bar,vilket är OK enligt Bentleys service bok och mätt trycket vid utgående urtag på pumpen som ska ligga på mellan 145-165bar, men där ligger mitt tryck på 140 bar.  -Ska jag köpa ny  pump??? 
Det står 150bar på alla de  pumpar jag tagit från begagnade Audi 100 bilar,  så man undrar ju när det står att trycket ska ligga mellan 145-165 bar?!

En tysk sajt rekommenderar  att man ska rensa hela hydraulsystemet och tömma ur  hydrauloljan och hälla i en rengöringsolja (Hydrorincage /Hydroclean) som används av Citroeng och köra med den i 100-300mil och sedan tappa ur och sedan fylla med Audi egen hydraulolja. F..vet!

Senast redigerat av jaka54 (19 oktober 2018)

Snurriis
19 oktober 2018 · 761 Inlägg

Har pumpar på jobbet som levererar 300bar du kanske kan montera en sådan xD

Nä men alltid bra att skölja systemet noga med cleaners och allt vet jag! Så vi gör på jobbet med hydraulaggen är att. Kör en pump vid sidan av som cirkulerar oljan genom ett partikelfilter sen cleaner, tömmer oljan sen tvättar tank och filterhållare och sen i med ny olja och filter sedan efter 150-200tim byte av olja.

Senast redigerat av Snurriis (19 oktober 2018)

engolf
20 oktober 2018 · 3 235 Inlägg

Att trycket ligger på 140 istället för 165 kan bero på luft i systemet.

jaka54
20 oktober 2018 · 5 716 Inlägg

Hej!
Att det skulle vara luft i systemet tror jag är uteslutet då jag har testat med tre olika begagnade pumpar och luftat dessa som man ska göra (framvagnen upphissad och fulla rattutslag fram och tillbaka ett tjugotal gånger).
Frågan är om det lönar sig att byta O-ringar i pumpen för att återställa trycket? -Har funderingar att göra det. -Vad säger ni??

Power-krille
20 oktober 2018 · 672 Inlägg

Låter som att prylen som samordnar de fyra systemen har bestämt sig för att lamp-J...n ska lysa!
Har du bytt den mojängen?

"Väx inte upp! det är en fälla"
jaka54
20 oktober 2018 · 5 716 Inlägg

Hej!
Du menar att det skulle vara fel i instrumenthuset? -Håller jag för osannolikt då jag prövat med annat instrumenthus och varningslampan lyste även på det instrumentet.
På sajten "Audi 100.on-line.de" finns det en hel del bra tips.Bl.a annat att rengöra hela systemet med hydroclean/hydrorincage  eller att helt enkelt byta pump.
Men jag är lite frågande till att trycket som pumpen ska lämna.
På pumpen står det 150bar, men i Bentleys servicebok står det att att när man startar motorn och motorn går på tomgång ska trycket ligga på 140bar, och samliga tre pumpar jag har testat klarar 140bar.
Den senaste pumpen höll det trycket i över 12 timmar och gjorde så i några dagar men...några dagar senare när jag kollade mätklockan på morgonen när jag skulle åka till jobbet  (Hade en manometer inkopplad samt 107bar givare inkopplad i motorrummet) så låg trycket på bara 95-100bar och varningslamppan blinkade i några sekunder innan trycket hade byggts upp till 140bar. Och så har det varit sista veckan. Trycket sjunker på bara någon halvtimme ner till ca 120bar och efter 8-10 timmar är det nere på 90-100bar.

Enligt Bentleyboken kan bromsservot läcka invändigt och det kollar man genom att ta loss returslangen som går från bromsservot till hydraulvätskebehållaren. Då ska det  bara droppa lite  hydraulvätska. På min kommer det ca en matsked olja direkt och sedan enstaka droppar olja en gång i sekunden. Så frågan är om det är inre läckage i bromsservot?

Power-krille
21 oktober 2018 · 672 Inlägg

Ok! Ja den var lurig, det låter som du ringat in bekymret!

"Väx inte upp! det är en fälla"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang