Köpråd: Audi 2.0 TFSI-motor säkert köp?

rwa
19 oktober 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Håller på att planera inför nästa bilköp och hade tänkt mig en Audi A5 3.0 TDI, insåg dock att dessa bilar kostar ca 5-700kr mer att försäkra i månaden än en 2.0 TFSI, har läst mycket om att bilar med 2.0 TFSI inte bör köpas då motorn har hög risk att rasa, stämmer det för alla årsmodeller eller finns det något år från när det är säkert att köpa en bil med 2.0 TFSI?

Är annars riskerna överdrivna och kan man motarbeta risken med oljebyten eller liknande?

Nybergrobin
19 oktober 2018 · 2 378 Inlägg

Tyvärr.....håll dig till diesel och kolla extra nogra när det gäller försäkringsbolagen istället.  2,0 tfsi är ingen motor som man letar efter.........

rwa
19 oktober 2018 · 2 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Tyvärr.....håll dig till diesel och kolla extra nogra när det gäller försäkringsbolagen istället.  2,0 tfsi är ingen motor som man letar efter.........

Misstänkte det, tack för svaret. Bara att betala försäkringen och se glad ut :smile

Presidento Of World
20 oktober 2018 · 3 324 Inlägg

Kolla på 2.0 tdi? 170/190hk. Lär ju vara billigare att försäkra

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
jaka54
20 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan inte tänka mig att det skulle vara så vanligt med fel på kamkedjor/spännare på
TFSI motorerna jämfört med alla andra fabrikats motorer. Det verkar ju rulla en hel del Audi därute som verkar gå rätt fint.
Allt hänger väl som vanligt på HUR man sköter sina grejer. Byter man bara motorolja regelbundet (vart 1000mil) så kan jag inte tänka mig att audis motorer skulle vara sämre än t,ex Volvo eller Toyotas. 3000mila servade bilar däremot  bör man nog akta sig för oberoende av bilmärke.

Senast redigerat av jaka54 (20 oktober 2018)

spillolja
20 oktober 2018 · 4 020 Inlägg

Sen ska man kanske undvika "bränslebesparingsoljor"   tex. 0W-30, 5W-30 eller tunnare ,    tag hellre en 5W-40 fusksyntet ,   byte efter ca 1300-1400mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
20 oktober 2018 · 3 324 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig att det skulle vara så vanligt med fel på kamkedjor/spännare på
TFSI motorerna jämfört med alla andra fabrikats motorer. Det verkar ju rulla en hel del Audi därute som verkar gå rätt fint.
Allt hänger väl som vanligt på HUR man sköter sina grejer. Byter man bara motorolja regelbundet (vart 1000mil) så kan jag inte tänka mig att audis motorer skulle vara sämre än t,ex Volvo eller Toyotas. 3000mila servade bilar däremot  bör man nog akta sig för oberoende av bilmärke.

Haha. Snälla blanda inte in toyota eller Volvo i en tråd om Tfsi...
Det är som dag och natt i jämförelse

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
caromania Forummoderator
20 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Presidento skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig att det skulle vara så vanligt med fel på kamkedjor/spännare på
TFSI motorerna jämfört med alla andra fabrikats motorer. Det verkar ju rulla en hel del Audi därute som verkar gå rätt fint.
Allt hänger väl som vanligt på HUR man sköter sina grejer. Byter man bara motorolja regelbundet (vart 1000mil) så kan jag inte tänka mig att audis motorer skulle vara sämre än t,ex Volvo eller Toyotas. 3000mila servade bilar däremot  bör man nog akta sig för oberoende av bilmärke.

Haha. Snälla blanda inte in toyota eller Volvo i en tråd om Tfsi...
Det är som dag och natt i jämförelse

Men vänta nu, du menar att Toyota skulle hålla bättre? Kan du visa statistik på det? Jag menar, Toyota som säljer så pass få bilar i jämförelse är självklart inte lika frekventa på verkstan bara beroende på det. Så, statistik nurååå...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CC72
20 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig att det skulle vara så vanligt med fel på kamkedjor/spännare på
TFSI motorerna jämfört med alla andra fabrikats motorer. Det verkar ju rulla en hel del Audi därute som verkar gå rätt fint.
Allt hänger väl som vanligt på HUR man sköter sina grejer. Byter man bara motorolja regelbundet (vart 1000mil) så kan jag inte tänka mig att audis motorer skulle vara sämre än t,ex Volvo eller Toyotas. 3000mila servade bilar däremot  bör man nog akta sig för oberoende av bilmärke.

På dom motorerna verkar det inte spela någon roll då samma fel kan komma vid både 5000 som 15000 mil.

Vanligt i förhållande till Volvo, Toyota mfl har jag ingen aning om men sällan man läser om deras rasade motorer och bilhandlare som vägrar ta emot kunder med en viss motormodell.

Presidento Of World
20 oktober 2018 · 3 324 Inlägg

caromania skrev:

Presidento skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig att det skulle vara så vanligt med fel på kamkedjor/spännare på
TFSI motorerna jämfört med alla andra fabrikats motorer. Det verkar ju rulla en hel del Audi därute som verkar gå rätt fint.
Allt hänger väl som vanligt på HUR man sköter sina grejer. Byter man bara motorolja regelbundet (vart 1000mil) så kan jag inte tänka mig att audis motorer skulle vara sämre än t,ex Volvo eller Toyotas. 3000mila servade bilar däremot  bör man nog akta sig för oberoende av bilmärke.

Haha. Snälla blanda inte in toyota eller Volvo i en tråd om Tfsi...
Det är som dag och natt i jämförelse

Men vänta nu, du menar att Toyota skulle hålla bättre? Kan du visa statistik på det? Jag menar, Toyota som säljer så pass få bilar i jämförelse är självklart inte lika frekventa på verkstan bara beroende på det. Så, statistik nurååå...

Det finns ingen tillräckligt bra statestik som folk tar 100 förutom några artiklar och statestik från försäkringsbolag osv allt det är fakenews och går inte att lita på då dom säljer så lite... (hehe)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang