Kylartätning Bars Leak. Klarar sig värmeventiler mm?

mach1-70
20 oktober 2018 · 73 Inlägg

Har tidigare hällt i kylartätning, Bars Leak,på äldre bilar när det varit läckage där jag inte kunnat lokalisera
läckan. Men nu har jag tänkt att prova att täta en läcka på en bil men är orolig att det sätter igen värmeventiler
eller andra komponenter. Sökt på nätet och många säger att just Bars Leak är den bästa nödlösningen,men hittar inget just om man riskerar att sätta igen kyl/värmesystemet .
Har med framgång tidigare tätat läckande värmeelement och även på en bil med läckande topplockspackningar ( Chevrolet Trans Sport),där det blev markant skillnad och jag kunde "skjuta"på byte
av dessa i väntan på tid för reparation.
Tacksam för tips och synpunkter av nån som gjort detta

uhlin
20 oktober 2018 · 2 831 Inlägg

mach1-70 skrev:
Har tidigare hällt i kylartätning, Bars Leak,på äldre bilar när det varit läckage där jag inte kunnat lokalisera
läckan. Men nu har jag tänkt att prova att täta en läcka på en bil men är orolig att det sätter igen värmeventiler
eller andra komponenter. Sökt på nätet och många säger att just Bars Leak är den bästa nödlösningen,men hittar inget just om man riskerar att sätta igen kyl/värmesystemet .
Har med framgång tidigare tätat läckande värmeelement och även på en bil med läckande topplockspackningar ( Chevrolet Trans Sport),där det blev markant skillnad och jag kunde "skjuta"på byte
av dessa i väntan på tid för reparation.
Tacksam för tips och synpunkter av nån som gjort detta

Enda rådet jag kan ge är att inte ha i nåt sånt skit i kylsystemet.

Försök laga läckan seriöst. Det vinner du på och slipper igensatta värmepaket och ventiler.

Nybergrobin
20 oktober 2018 · 2 377 Inlägg

Omega har en grym produkt för detta ändamål smile   Omega 101 vill jag minnas att den heter.   

Det är väl inte den bästa lösningen men som nödlösning funkar den smile

jaka54
20 oktober 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Som föregånde  talare sagt! -Häll inte i sånt skit! Köp en ny kylare istället.

mach1-70
20 oktober 2018 · 73 Inlägg

Tack för svar! Som tidigare sagt har jag egentligen endast bra erfarenheter av Bars Leak,men orolig för att
prova på en bil jag kanske ska köpa i veckan. Den motorn/modellen,har ett känt problem. Det är BMW:s N62
där det finns ett vanligt problem att ett rör i motorns kylsystem börjar läcka.
Det är felsökt,och jag vet att det är problem med just detta läckage. Eventuellt kommer jag köpa denna bil och
åtgärda detta framöver,men tänkte ta till en snabb fellösning tills att tid finns att byta det som krävs.
På tidigare bilar då jag hällt i Bars Leak har det funkat perfekt, men nu vill jag veta om det finns risk att man
sätter igen värmesystemet/värmeventiler!

torsen
21 oktober 2018 · 7 198 Inlägg

mach1-70 skrev:
Tack för svar! Som tidigare sagt har jag egentligen endast bra erfarenheter av Bars Leak,men orolig för att
prova på en bil jag kanske ska köpa i veckan. Den motorn/modellen,har ett känt problem. Det är BMW:s N62
där det finns ett vanligt problem att ett rör i motorns kylsystem börjar läcka.
Det är felsökt,och jag vet att det är problem med just detta läckage. Eventuellt kommer jag köpa denna bil och
åtgärda detta framöver,men tänkte ta till en snabb fellösning tills att tid finns att byta det som krävs.
På tidigare bilar då jag hällt i Bars Leak har det funkat perfekt, men nu vill jag veta om det finns risk att man
sätter igen värmesystemet/värmeventiler!

Det finns inte risk - det är 100%-igt säkert att du sätter igen både kylare och värmeradiator.
Har själv bitter erfarenhet av kemiskt tätningsmedel (ARROW tror jag) i kylaren för att täta en läckande kylare.
Att byta kylaren efteråt var inget problem, men att byta värmeradiatorn var verkligen ett stort problem.

caromania Forummoderator
21 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

I en nollbudget-bil man köper för en femma där syftet är att köra en säsong, så visst, bara att testa. Men att faktiskt försöka laga en vettig bil med mirakelmedel vore just ett mirakel. Tyvärr. Och sedan tror jag det gäller att vara kritisk kring youtubeklipp etc där folk gör saker med sina bilar som är just mirakel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang