Volvo v70II airbag lampan lyser

Nottosson
21 oktober 2018 · 5 Inlägg

Hej behöver hjälp med att få bort felkoden med airbag lampan. Häromdan så kopplade jag in baslåda i bilen och då tog jag bort plus polen ifrån bilens batteri så sedan när jag startade bilen så lös airbag lampan. Jag behöver alltså hjälp hur man släcker denna felkod på bästa sätt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade ring runt till diverse bilmekar och hört mig för om pris..
Somliga större firmor hugger för sig för enbart några knapptryckningar..
En knapptryckning ska inte behöva kosta 800..
Och sen nästa gång, så ta -polen istället..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
21 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Funkar inte med att ta battpolen, måste raderas med läsare.Men märkligt att den tändes om du inte gjort något annat än lossat polen..

Sukkan
21 oktober 2018 · 451 Inlägg

Nästa gång du ska meka så låta bilen stå en 10-15 minuter efter att tändningen stängts av innan du lyfter av - polen så alla styrenheter m,m hinner stänga ner. Annars kan det bli lite kaos i elektroniken. Man lär så länge man lever heter det ju 😂 alla har vi klantat till det någon gång 😁

zzr94092
22 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Spelet ingen roll vilken pol TS lossar.
Utan viktigare att man väntar ett tag,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Jo, man lossar enbart - polen..
Den andra ger ju gnistor..
Lite säkerhetstänk..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (22 oktober 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
22 oktober 2018 · 912 Inlägg

Det finns olika teorier om vilken pol,,,men en allmän ellära är att jorda innan man spänningssätter,gäller inte bara starkström.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2018 · 17 380 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jo, man lossar enbart - polen..
Den andra ger ju gnistor..
Lite säkerhetstänk..smile

Att lossa - pol ger gnistor det med. Samma elsystem som blir spänningslöst. Som ovan skribenter skrev: Man bör vänta med huven öppen i 10-15 minuter innan man tar av en pol. Sen tycker jag att göra bilen spänningslös redan efter 20 sekunder inte ska tända Airbaglampan. I så fall skulle jag tända flera lampor om dagen i nuläget då jag har som uppgift i 2-3 dagar att varmköra nya bilar som stått för länge i lager. Har kört över 50 bilar utan att lampan tänt sig...

Tror på annat fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Hybrid_ skrev:

bilknuffaren skrev:
Jo, man lossar enbart - polen..
Den andra ger ju gnistor..
Lite säkerhetstänk..smile

Att lossa - pol ger gnistor det med. Samma elsystem som blir spänningslöst. Som ovan skribenter skrev: Man bör vänta med huven öppen i 10-15 minuter innan man tar av en pol.
.

Då får jag glo lite närmre för jag har inte sett nån..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kunghippe
22 oktober 2018 · 197 Inlägg

hej hopp när jag monterade baslåda i min v70 och hade haft loss mittkonsollen så hade ja inte tryckt dit en kabel ordentligt varpå airbaglampan lös . jag satte dit kablen som inte va riktigt itryckt sen raderade felkoden med autocomläsare . känns som rätt många bilskruvare borde kunna släcka den billigt

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang