Dålig värme i cupé Renault Megane 2 -2008

Eazy_
21 oktober 2018 · 7 Inlägg

Hej!
Jag upplever att värmen i kupén inte längre blir lika varm som det brukar. Fläkten fungerar som den ska och det kommer även värme. Jag måste ha värmen ställd till max för att det ska bli tillräckligt varmt.

Förra året hade jag problem med kupéfläkten med glappkontakt. Smällde jag till på sidan på mittkonsolen så startade fläkten. Jag fick plocka ur pedalställ och sedan fläkten. Jag gjorde rent och satte tillbaka den och den har funkat som den ska sedan dess. När jag googlade runt hur man skulle fixa fläkten (innan jag visste vad som var trasigt) så stötte jag på denna:

https://www.skruvat.se/Motstand-kupeflakt-P848677.aspx

Kan denna vara trasig på något sätt så att värmen blir sämre, eller styr den bara hastigheten på fläktmotorn? Den har ju kylflänsar på sig så kanske det finns en tempsensor i den

Finns det några andra orsaker till att värmen är sämre?

Skulle bli ytterst tacksam för svar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 oktober 2018 · 14 039 Inlägg

Eazy_ skrev:
Hej!
Jag upplever att värmen i kupén inte längre blir lika varm som det brukar. Fläkten fungerar som den ska och det kommer även värme. Jag måste ha värmen ställd till max för att det ska bli tillräckligt varmt.

Förra året hade jag problem med kupéfläkten med glappkontakt. Smällde jag till på sidan på mittkonsolen så startade fläkten. Jag fick plocka ur pedalställ och sedan fläkten. Jag gjorde rent och satte tillbaka den och den har funkat som den ska sedan dess. När jag googlade runt hur man skulle fixa fläkten (innan jag visste vad som var trasigt) så stötte jag på denna:

https://www.skruvat.se/Motstand-kupeflakt-P848677.aspx

Kan denna vara trasig på något sätt så att värmen blir sämre, eller styr den bara hastigheten på fläktmotorn? Den har ju kylflänsar på sig så kanske det finns en tempsensor i den

Finns det några andra orsaker till att värmen är sämre?

Skulle bli ytterst tacksam för svar!

Kolla kylarvätskan så den har en riktig nivå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Eazy_
21 oktober 2018 · 7 Inlägg

jo, det har jag kollat, eller man kanske ska kolla nivån när bilen är varm?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 oktober 2018 · 14 039 Inlägg

Eazy_ skrev:
jo, det har jag kollat, eller man kanske ska kolla nivån när bilen är varm?

Håller motorn samma temperatur som den ska?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
21 oktober 2018 · 2 834 Inlägg

Till att börja med, vilken sorts glykol har du i den? Ska va nån typ av ELF-glykol. Har man fel sort i dessa bilar så sätter det igen värmepaketet.

Eazy_
21 oktober 2018 · 7 Inlägg

Jag får anta att det är rätt glykol i. Den har varit servad på Liljas (Volvoverkstad). Motorn har rätt temperatur när den är varm.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2018 · 17 465 Inlägg

Har du ACC?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Eazy_
22 oktober 2018 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har du ACC?

Japp.

Utmarks-Loke
22 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Värmen styr väl av en elektrisk ventil som släpper på lagom mängd varmt vatten. Dessa ventiler kan kärva ibland och inte öppna hela vägen. Vissa bilar har även en lite elektrisk cirkulationspump som hjälper till att pumpa in varmvatten till värmepaketet, om den stoppar kanske det bara går en rännil igenom. Men detta är rent generellt, jag vet inte hur det är på just din bilmodell.

Eazy_
23 oktober 2018 · 7 Inlägg

Har beställt motståndet jag länkade till. får se om det hjälper. Annars så är det nog en ventil som inte riktigt funkar.

Utmarks-Loke
24 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Motståndet ställer bara hastighetslägena på fläkten så det gör nog ingen skillnad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang