Prisvärd bil att trimma

Ainok
23 oktober 2018 · 439 Inlägg

Hejsan,

Jag har bestämt mig för att bygga en snabb gatbil.
Har haft några infall genom åren och byggt ett par 7-940is med b230FK som bas men är lite sugen på att bygga en värre budgetbil under vintern. Något halv sleeper aktigt som man kan ta till bilträffarna och leka lite med sommaren 2019.  En bra allroundbil. Något man både kan ta till kiosken och åka ifrån en S4 med. Behöver inte vara bruksvänlig, men snudd på.

Önskemål/bra att veta.
1. Behöver inte bli något man ska kunna regga, däremot vore det bra om det är enkelt att återställa bilen till regbes skick. Hinka ur FK motorn ur 744:an och åka in och visa upp den gör man på en eftermiddag, just så enkelt behöver det ju inte vara, men helst inte allt för svårt.
2. Gärna en veteranbil så man slipper besiktiga så ofta.
3. Vore trevligt med en bil som redan har rätt bra bromsar och väghålling från början.
4. Budgeten är 50.000kr och där ska inköp av bil ingå.
5. Jag jobbar på en mekanisk verkstad och har tillgång till svarvar, cnc fräsar och svetsar och har god vana med dessa så att tillexempel svetsa om ett svep till en låda eller fräsa en topp är inga konstigheter och kan räknas bort från byggkostnad.
6. Jag vill ha något som är driftssäkert och går på vanlig bränsle från pump.

Jag har en bredbandslambda, mätare för oljetryck, laddtryck, oljtetemp hemma så det kan räknas bort.

Spontana misstänkta:
Äldre merca och bygga superturbodiesel?
Turbokonvertera en BMW E36?
Merca M103 turbo?

Vad hade ni byggt om ni hade 50k, en välutrustad verkstad och ett glatt humör i bakfickan?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
caromania Forummoderator
23 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Det är kul med bilar. Förbättra, försköna (högst personligt det där) effektivisera, modifiera. Trimma kort och gott.

Däremot är jag inte jätteförtjust i begreppet ”gatbil”. Kanske för att jag passerat ålder ”gubbe”? Så oavsett hur det blir så tänk på säkerheten. Ta det lugnt därute och klipp ingen morsa med barnvagn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ainok
23 oktober 2018 · 439 Inlägg

caromania skrev:
Det är kul med bilar. Förbättra, försköna (högst personligt det där) effektivisera, modifiera. Trimma kort och gott.

Däremot är jag inte jätteförtjust i begreppet ”gatbil”. Kanske för att jag passerat ålder ”gubbe”? Så oavsett hur det blir så tänk på säkerheten. Ta det lugnt därute och klipp ingen morsa med barnvagn.

Äh, lite onödigt inlägg av dig. Eller är kanske inte? Tråkigt att du känner att det är nödvändigt att skriva det.
Jag är inte alls mycket för det där med att köra mitt inne i staden eller kasta fram runt en slingrig väg på fel sida.

Det är roligare att köra när man slipper oroa sig för att köra på någon/något.
Jag tycker det är kul att köra fort på E4:an mitt i natten (om man är själv) eller leka av sig i en såkallad "börnruta" om den är tillräckligt stor och mer "säkrad" än att publiken står och hänger sig över ett kravallstaket.

Jag vill framförallt bygga en bil och inte leva fan på stan.

Senast redigerat av Ainok (23 oktober 2018)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
mb_pucken
24 oktober 2018 · 5 083 Inlägg

En 190e med m103 turbo är ju aldrig fel. Annars är ju m111 med turbo ett lite mindre alternativ.

Eller varför inte en välbyggd om606/605 med dieselmeken och ett riktigt bra aggregat :-)
Fördelen med dieseln är ju att det faktiskt kan gå att regga :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
amazinjoey
24 oktober 2018 · 1 138 Inlägg

OG900 turbo om du vill ha veteranbil

Saab 9-3 V6 om du vill ha en modern bil. 19T turbo , Downpipe och 875CC spridare så plockar du runt 400hk

Ainok
24 oktober 2018 · 439 Inlägg

mb_pucken skrev:
En 190e med m103 turbo är ju aldrig fel. Annars är ju m111 med turbo ett lite mindre alternativ.

Eller varför inte en välbyggd om606/605 med dieselmeken och ett riktigt bra aggregat :-)
Fördelen med dieseln är ju att det faktiskt kan gå att regga :-)

Vad kör man med för lådor på dom bilarna? Håller original bra?

Senast redigerat av Ainok (24 oktober 2018)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
mb_pucken
24 oktober 2018 · 5 083 Inlägg

Ainok skrev:

mb_pucken skrev:
En 190e med m103 turbo är ju aldrig fel. Annars är ju m111 med turbo ett lite mindre alternativ.

Eller varför inte en välbyggd om606/605 med dieselmeken och ett riktigt bra aggregat :-)
Fördelen med dieseln är ju att det faktiskt kan gå att regga :-)

Vad kör man med för lådor på dom bilarna? Håller original bra?

Original brukar inte hålla allt för bra :-) åtminstone inte på en trimmad diesel.
Många bygger med BMW låda men även sett flera som kör med 6växlad låda från nyare mercor bla 220cdi. Den passar dessutom bult on. Kompisen kör just cdi låda på sin merca med OM606, 8mm dieselmeken och stor turbo och det håller än så länge. Dock laddar han bara 2.5bar ++.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ainok
24 oktober 2018 · 439 Inlägg

mb_pucken skrev:

Ainok skrev:

mb_pucken skrev:
En 190e med m103 turbo är ju aldrig fel. Annars är ju m111 med turbo ett lite mindre alternativ.

Eller varför inte en välbyggd om606/605 med dieselmeken och ett riktigt bra aggregat :-)
Fördelen med dieseln är ju att det faktiskt kan gå att regga :-)

Vad kör man med för lådor på dom bilarna? Håller original bra?

Original brukar inte hålla allt för bra :-) åtminstone inte på en trimmad diesel.
Många bygger med BMW låda men även sett flera som kör med 6växlad låda från nyare mercor bla 220cdi. Den passar dessutom bult on. Kompisen kör just cdi låda på sin merca med OM606, 8mm dieselmeken och stor turbo och det håller än så länge. Dock laddar han bara 2.5bar ++.

Planen är nuvarande:

Jag behåller min 740 kaross. Den har redan uppgraderad väghållning och bromsar för högre effekt. Spar lite pengar på det.

Antingen blir det OM606 eller M103.

Förmodligen OM606.

Mynä 8mm, låda från någon bmw diesel och turbokittet till OM606 som turbobanditen säljer.¨

Inköp bil med om606 10000
Dieselpump 10000
Turbokit med grenrör, wastegate och turbo (TB 60) från banditen 17000
BMW låda 4000
Kopplingskit från bakaxeldelar 10000
Tryckrör och intercooler cirka 3000
Krimskrams såsom nya packningar, oljor, slangklämmor etc 5000

Totalt räknar jag med att hamna på omkring 60-65 innan allt är klart.

Rimligt? Någon annan stor kostnad som jag har missat

Senast redigerat av Ainok (24 oktober 2018)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Utmarks-Loke
25 oktober 2018 · 5 809 Inlägg

Omsvetsning av växellådan?

zemet
25 oktober 2018 · 4 030 Inlägg

Låter kul att du fortsätter bygga på 740:)

Diff till bakaxeln kanske om det inte redan finns? Funkerar vanliga bensinpumpen och filtret till diesel?
Behövs ett sprut?

Ainok
25 oktober 2018 · 439 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Omsvetsning av växellådan?

Kanske var otydligt från min trådstart men sådant där ordnar jag själv. Har bra möjligheter att göra det på fritiden på jobbets verkstad.

zemet skrev:
Låter kul att du fortsätter bygga på 740:)

Diff till bakaxeln kanske om det inte redan finns? Funkerar vanliga bensinpumpen och filtret till diesel?
Behövs ett sprut?

Bakaxel är ett problem. Vet ej hur jag ska få den att hålla. Har helt vanlig 1031axel med öppen diff nu.

Något sprut behövs nog inte. Man justerar bränslet tills det inte svartryker, typ. 😊

Har inte hunnit läsa på allt för mycket ännu men jag vet inte vad ett sprut skulle göra.

Bränslepump är ett bekymmer.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
mb_pucken
25 oktober 2018 · 5 083 Inlägg

Ainok skrev:

Svarte_Orm skrev:
Omsvetsning av växellådan?

Kanske var otydligt från min trådstart men sådant där ordnar jag själv. Har bra möjligheter att göra det på fritiden på jobbets verkstad.

zemet skrev:
Låter kul att du fortsätter bygga på 740:)

Diff till bakaxeln kanske om det inte redan finns? Funkerar vanliga bensinpumpen och filtret till diesel?
Behövs ett sprut?

Bakaxel är ett problem. Vet ej hur jag ska få den att hålla. Har helt vanlig 1031axel med öppen diff nu.

Något sprut behövs nog inte. Man justerar bränslet tills det inte svartryker, typ. 😊

Har inte hunnit läsa på allt för mycket ännu men jag vet inte vad ett sprut skulle göra.

Bränslepump är ett bekymmer.

På vissa dieselpumpar så kör man matarpump och bränsletrycksregulator justerad till rätt tryck. Insprutningen sköter dieselpumpen ;-)

Åtminstone dieselmeken rekommenderar att öppningstrycket på spridarna höjs. Är dock inget måste om jag förstått saken rätt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zemet
25 oktober 2018 · 4 030 Inlägg

Ainok skrev:

Svarte_Orm skrev:
Omsvetsning av växellådan?

Kanske var otydligt från min trådstart men sådant där ordnar jag själv. Har bra möjligheter att göra det på fritiden på jobbets verkstad.

zemet skrev:
Låter kul att du fortsätter bygga på 740:)

Diff till bakaxeln kanske om det inte redan finns? Funkerar vanliga bensinpumpen och filtret till diesel?
Behövs ett sprut?

Bakaxel är ett problem. Vet ej hur jag ska få den att hålla. Har helt vanlig 1031axel med öppen diff nu.

Något sprut behövs nog inte. Man justerar bränslet tills det inte svartryker, typ. 😊

Har inte hunnit läsa på allt för mycket ännu men jag vet inte vad ett sprut skulle göra.

Bränslepump är ett bekymmer.

Orginal håller hyfsat, Svetsa den så kommer du alltid hem iaf om en drivaxel ger sig:)

Drivaxlarna är ju billiga och enkla att byta så kan vara värt att bara köra svetsat första säsongen och uppgradera till torsen eller liknande efter det.

Men du lär behöva förstärka momentbryggan. Bakaxeldelar har en förstärkt brygga men med din verkstad så förstärker du orginalet snabbt och lätt istället.

Locktighta bultarna som sitter på bakaxeln igenom bussningarna till momentbryggan, dessa har en tendens att vibrera loss vid inspirerad körning:)

Ainok
8 april 2019 · 439 Inlägg

Lika bra att lyfta tråden.

Det har blivit dags att börja handla grejer och jag har landat i att jag vill bygga en OM606, kanske 605.

Utifrån det jag kan läsa mig till så verkar det mest logiskt att utgå ifrån en som redan har turbo.

Tänker köpa en donatorbil, så vilka årsmodeller efter w201/210 ska man leta efter för att få ”rätt” motor? Eller spelar det ingen roll vilken sexa jag köper vara det är turbo (och inte en 603)

Om jag nu halkar in på 605, hur gör så för att ställa på/in pumpen? Elektrisk på dom va?
Mynä verkar sälja för 5 cyl

Senast redigerat av Ainok (8 april 2019)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang