Hur långt får ett halvljus lysa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari 2019 · 17 379 Inlägg

Tur vi har platta i våg och ljusinställare på jobbet. Verkar krångligt. Fast ställa in nya bilar är lite bökigt ibland för de ska kopplas upp via nätet först. Men nu var ju det inte frågan

Jag ser 1.0% till 1.5% på de ljuskällor som passerar mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tur vi har platta i våg och ljusinställare på jobbet. Verkar krångligt. Fast ställa in nya bilar är lite bökigt ibland för de ska kopplas upp via nätet först. Men nu var ju det inte frågan

Jag ser 1.0% till 1.5% på de ljuskällor som passerar mig.

Det är inte så bökigt utan;

Mät upp till mitt på ljuskällan. Låt säga du har 60cm.

Mät upp 10m framför bilen

Vid 10m ska nedre sträcket av "__/" (ljusbilden) ligga på 50cm vid 1% sänkning. eller då 45cm vid 1.5% sänkning

Under förutsättning att bilen står plant. Finns egentligen fler föreskrifter för vad som gäller. Men, det är en metod som alltid fungerat för min del.

Men visst är det enklare med "verktyg" för jobbet smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
candyweiss
3 januari 2019 · 863 Inlägg

OttoM skrev:
Jag ger upp, har googlat i tre dagar efter regler om halvljuset, finns inget. Inte ens Trafikverket har något, inte sv bilprovning heller, inget från körskolorna.
Men reglerna kan väl inte försvunnit, de kollar ju inställningen på bilprovningen.

Trafikverket bryr sig nog inte så mycket om ljusinställning, borde vara Transportstyrelsen som har koll på detta.
Edit: Ursäkta mitt inlägg, var ju verkligen ingen hjälp för dig smile

Senast redigerat av candyweiss (3 januari 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
OttoM
18 januari 2019 · 321 Inlägg

it_mutt skrev:
och så gör vi det lätt för folket;

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 017_54.pdf

Okulärkontroll.
Bedömning
Bländande
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset anses  bländande  om  nedvinklingen  är  <5cm/10
m,  samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljuset anses  bländande  om  nedvinklingen  är  <10cm/10m. 
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%   ska   halvljuset   också   anses   bländande   om nedvinklingen   är   <10cm/10m. 
Dimstrålkastare   anses bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.
Om bristen felaktig  ljusbild/felriktad  i  sidled  samtidigt  ger  bländande ljus  ska  dessutom  ”Bländande  ljus”  med  bedömning 2 anges.
Nedvinkling
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets
nedvinkling    anses    för    stor    om    nedvinklingen    är >25cm/10m  samt  för  bilar  med  strålkastarhöjd  högre  än 1m   ska   halvljusets   nedvinkling   anses   för   stor   om
nedvinklingen    är    >30cm/10m.    För    bilar med    en
strålkastarhöjd    från    0,8m    och    upp    till    1m    där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%  ska  halvljuset  nedvinkling  anses  vara  för  stor om nedvinklingen är >30cm/10m.

Kunde det inte räckt att ange siffrorna för hur det ska vara +- några %

Senast redigerat av OttoM (18 januari 2019)

it_mutt Avstängd
18 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Bilaga 1
73
TSFS 2017:54

7.1.5

Fjärrstrålkastare (4.12)

Kontroll; Inkoppling.
Avser kontroll av att fjärrstrålkastare inte kan  lysa tillsammans med halvljus.
Metod; Okulärkontroll.

7.1.6
Backningsstrålkastare (4.6)
Kontroll; Inkoppling, funktion
Metod; Okulärkontroll.

På lätt bil och lätt släp från 1984 kontrolleras att backljuset inte lyser då friläge eller växel framåt är ilagd.
Funktionskontroll av kontrollampa på tung lastbil, när backningsstrålkastare kan tändas med separat strömbrytare.

7.1.7
Arbetsbelysning (4.12)

7.1.7.1
Kontrollampa (4.9)
Kontroll; Funktionpå kontrollampa för arbetsbelysning (1984) samt kontroll av att arbetsbelysning går att släcka.
Metod; Okulärkontroll.
Bedömning;
Bländande - För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen  är  <5cm/10m,  samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljuset
anses  bländande  om  nedvinklingen  är  <10cm/10m.
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%   ska   halvljuset   också   anses   bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.   

Dimstrålkastare anses bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.

Om bristen felaktig ljusbild/felriktad i sidled samtidigt ger bländande ljus ska dessutom ”Bländande  ljus” med  bedömning 2 anges.

Nedvinkling

För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är
>25cm/10m samt för bilar med strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är >30cm/10m.   
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%  ska halvljuset nedvinkling anses vara för stor om nedvinklingen är >30cm/10m.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
18 januari 2019 · 321 Inlägg

Enligt reglerna är då nedvinklingen beroende av vilken höjd strålkastaren har. Så vill jag också ha det, i motsats till vad man många gånger läst att det alltid är 1 cm / 1m.

it_mutt Avstängd
18 januari 2019 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:
Enligt reglerna är då nedvinklingen beroende av vilken höjd strålkastaren har. Så vill jag också ha det, i motsats till vad man många gånger läst att det alltid är 1 cm / 1m.

Fast...vem har påstått att det ALLTID är 1%?

Det har vi ju redan avhandlat i tråden att det inte alltid är 1% (1cm/m)


Fast egentligen inte. Det...står klart och tydligt;

Bländande - För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen  är  <5cm/10m,  samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljuset
anses  bländande  om  nedvinklingen  är  <10cm/10m.
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%   ska   halvljuset   också   anses   bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.   

Upp till en meter så anses det bländande om sänkningen är MINDRE än 0.5% (<5cm/10m). Dvs 1%=Inte bländande = OK
Över en meter är det bländande om sänkningen är MINDRE än 1%. Dvs 1% (<10cm/10m) = inte bländande = OK

0.8-1m OCH tillverkaren angett att den ska vara 1.5-2%, ska det iaf anses som INTE bländande vid 1%


Samma sak på -för stor- nedvinkling; 1% är "OK" på alla varianter. Sen betyder inte det att det är helt rätt. Men OK iaf.

- - - - Edit För förtydligandet - - - -

För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är
>25cm/10m ; 2.5% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

För bilar med strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är >30cm/10m ; 3% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%  ska halvljuset nedvinkling anses vara för stor om nedvinklingen är >30cm/10m = 3% = För Stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

Senast redigerat av it_mutt (18 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
21 januari 2019 · 321 Inlägg

it_mutt skrev:

OttoM skrev:
Enligt reglerna är då nedvinklingen beroende av vilken höjd strålkastaren har. Så vill jag också ha det, i motsats till vad man många gånger läst att det alltid är 1 cm / 1m.

Fast...vem har påstått att det ALLTID är 1%?

Det har vi ju redan avhandlat i tråden att det inte alltid är 1% (1cm/m)


Fast egentligen inte. Det...står klart och tydligt;

Bländande - För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen  är  <5cm/10m,  samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljuset
anses  bländande  om  nedvinklingen  är  <10cm/10m.
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%   ska   halvljuset   också   anses   bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.   

Upp till en meter så anses det bländande om sänkningen är MINDRE än 0.5% (<5cm/10m). Dvs 1%=Inte bländande = OK
Över en meter är det bländande om sänkningen är MINDRE än 1%. Dvs 1% (<10cm/10m) = inte bländande = OK

0.8-1m OCH tillverkaren angett att den ska vara 1.5-2%, ska det iaf anses som INTE bländande vid 1%


Samma sak på -för stor- nedvinkling; 1% är "OK" på alla varianter. Sen betyder inte det att det är helt rätt. Men OK iaf.

- - - - Edit För förtydligandet - - - -

För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är
>25cm/10m ; 2.5% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

För bilar med strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är >30cm/10m ; 3% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%  ska halvljuset nedvinkling anses vara för stor om nedvinklingen är >30cm/10m = 3% = För Stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

Menar inte här. men när jag googlade läste jag det på flera sidor, minns jag rätt stod det tom på Vi Bilägares sida (men kan ha fel där), och att det var anledningen till att en stadsjeep hade halvljus som sträckte sig 100 meter, den bedömdes ha mycket bättre halvljus än andra bilar.
Ursäkta att jag var otydlig.
Fast nu när jag läst igenom ditt inlägg två gånger till, tycks det som 1% duger på alla bilar,,,,?

Senast redigerat av OttoM (21 januari 2019)

OttoM
21 januari 2019 · 321 Inlägg

Verkar som allt under 90 meter är dåligt. http://www.vibilagare.se/test/ljus
Jag får alltså ställa mitt ljus med fall på 0,8% om jag ska få ett halvljus som mäter 94 m. undrar om B P godkänner det?
Efter historiska bestämmelser skulle det varit 1,5 % fall för 50 m.
Så frågan kvarstår, hur långt får ett halvljus lysa?

Senast redigerat av OttoM (22 januari 2019)

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:

it_mutt skrev:

OttoM skrev:
Enligt reglerna är då nedvinklingen beroende av vilken höjd strålkastaren har. Så vill jag också ha det, i motsats till vad man många gånger läst att det alltid är 1 cm / 1m.

Fast...vem har påstått att det ALLTID är 1%?

Det har vi ju redan avhandlat i tråden att det inte alltid är 1% (1cm/m)


Fast egentligen inte. Det...står klart och tydligt;

Bländande - För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen  är  <5cm/10m,  samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljuset
anses  bländande  om  nedvinklingen  är  <10cm/10m.
För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%   ska   halvljuset   också   anses   bländande om nedvinklingen är <10cm/10m.   

Upp till en meter så anses det bländande om sänkningen är MINDRE än 0.5% (<5cm/10m). Dvs 1%=Inte bländande = OK
Över en meter är det bländande om sänkningen är MINDRE än 1%. Dvs 1% (<10cm/10m) = inte bländande = OK

0.8-1m OCH tillverkaren angett att den ska vara 1.5-2%, ska det iaf anses som INTE bländande vid 1%


Samma sak på -för stor- nedvinkling; 1% är "OK" på alla varianter. Sen betyder inte det att det är helt rätt. Men OK iaf.

- - - - Edit För förtydligandet - - - -

För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är
>25cm/10m ; 2.5% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

För bilar med strålkastarhöjd högre än 1m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är >30cm/10m ; 3% = För stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8m och upp till 1m där grundinställningen  enligt  tillverkarens  uppgift  är  mellan 1,5–2,0%  ska halvljuset nedvinkling anses vara för stor om nedvinklingen är >30cm/10m = 3% = För Stort. 1% = OK (i enlighet med stycket gällande bländning)

Menar inte här. men när jag googlade läste jag det på flera sidor, minns jag rätt stod det tom på Vi Bilägares sida (men kan ha fel där), och att det var anledningen till att en stadsjeep hade halvljus som sträckte sig 100 meter, den bedömdes ha mycket bättre halvljus än andra bilar.
Ursäkta att jag var otydlig.
Fast nu när jag läst igenom ditt inlägg två gånger till, tycks det som 1% duger på alla bilar,,,,?

Ah, du menade så. Tolkade det som att DU hade tolkat det att det i tråden blivit bestämt på 1%



Ja. Man kan ju iaf säga som så att ligger man på 1%, så klarar man besiktningen. Eller "ska göra" iaf..
Det är ju inte rätt i varje fall (ska sänkningen vara 1.5% så ska den ju...), men, ska inte resultera i någon anmärkning från bilprovningen.

Vilket då ger att det jag var inne på tidigare, att det finns ett "godkännandeområde" stämmer. Vilket jag också fått bekräftat av besiktningsman.



Det man kan säga är;

Halvljus på personbil får sitta MAX 1200mm upp (1500 på terränggående fordon)

Sen tidigare konstaterades att för fordon med strålkastarhöjd på över 1m, ska det ses som bländande om nedvinklingen är mindre än 1%.

Det ger, att i de flesta fall, för vanliga personbilar, är det ett teoretiskt max på 120m.

MEN, det innebär inte att efter 120m ska ljuset ta slut. Du har ju i sin tur ströljus, tillåtna spridningsvinklar och så vidare..
Och självfallet begränsningarna i de lagar som finns gällande hur mycket ljusmängd/hur många lumen lampor av olika typ får spotta ut

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
26 januari 2019 · 321 Inlägg

"Godkännandeområdet" tycks vara väldigt stort. Gissar att minsta räckvidd är 45 meter, längst blir svårt att gissa, men tydligen har Kia Ceed en räckvidd på 107 meter. Rimligen borde man då på en äldre bil få justera för att få motsvarande sikt. Även vi med gamla bilar utan ett angivet %-tal på insatsen vill ju se bra i mörkret. Visst kan reflektorerna var skapta för att inte blända, men har man ett ljus på 107 meter och vägen kröker lite åt höger, då bländar man mötande trafik oavsett hur ljusinsatserna är skapta.

Senast redigerat av OttoM (26 januari 2019)

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:
"Godkännandeområdet" tycks vara väldigt stort. Gissar att minsta räckvidd är 45 meter, längst blir svårt att gissa, men tydligen har Kia Ceed en räckvidd på 107 meter. Rimligen borde man då på en äldre bil få justera för att få motsvarande sikt. Även vi med gamla bilar utan ett angivet %-tal på insatsen vill ju se bra i mörkret. Visst kan reflektorerna var skapta för att inte blända, men har man ett ljus på 107 meter och vägen kröker lite åt höger, då bländar man mötande trafik oavsett hur ljusinsatserna är skapta.

Gällande minsta...så några meter till. Beroende på hur "petig" man är.

Strålkastaren måste sitta MINSTE 50cm upp, håller man sig till 1% på det blir det ju också 50m


Även om jag insåg att jag tittade fel; upp till 1m höjd är det bländande om sänkningen är mindre än 0.5%, det ger ju en teoretisk räckvidd på 200m. MEN, det förutsätter också att tillverkaren inte sagt att sänkningen ska vara 1.5-2% (då är det just 1% som gäller som gräns för bländande, och då blir det 100m)


Men ja, vad som, enligt föreskrifterna, är godkänt blir ju väldigt stort.

på 1m höjd, är det ju godkänt, eller ska vara sett från besiktningsorganens föreskrifter, med en räckvidd på (och detta varierar ju då lite beroende på vad biltillverkaren säger som påpekat ovan); 40-200m.

Det är ju visserligen sett till extremfall/siffror. Under mer normala fall, så kan får räckvidden på en stålkastare på 1m höjd, vara 40-100m utan att ses som vare sig bländande eller -för- nedställt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OttoM
2 februari 2019 · 321 Inlägg

Ställde frågan till Motormännens Rf, fick ungefär samma svar som vad du skriver it_mutt, det är typgodkännandet som avgör hur långt ljuset når, några specifika mått i meter finns inte längre, så min gamla Astra får inte ha lika bra ljus som ex.nyare Audi. Jag gillar det inte, men det är bara att bita ihop.

d-b
15 december 2021 · 504 Inlägg

simlar skrev:
Som ni redan konstaterat så finns det inga regler på hur långt lyset får lysa utan det är ljusfallet mätt i % som gäller där det i de flesta fall är 1% som gäller, dvs 1cm fall per meter och därmed begränsas ljuslängden automatiskt.

Bilprovningen har mig veterligen inget godkäntområde utan dom har en linje som visar var ljusavskärningen ska vara, bara en helt vanlig ljusinställningsapparat med enda skillnaden att den går i en skena i golvet på dom flesta stationer.
Ljusinställaren placeras med fokus mitt i ljuskäglan.

Går utmärkt att justera lyset på plan mark lysandes mot en vägg med hjälp av ett måttband men är fruktansvärt mycket enklare med en ljusinställningsapparat om man har tillgång till en sådan.

Vad innebär "fall" i detta sammanhang? Mäter man centrum på ljuskäglan? För ljuskäglor sprider sig ju uppåt även om fallet är 200 % (ja, räknar man procent, snarare än grader, kan lutning bli mer än 100 %). Och hur går detta ihop med skyltar som sitter högre än halvljuset om halvljuset inte lyser upp dem?

Kan man på något sätt svara på frågan "Hur långt bort måste en bil med godkänt halvljus befinna sig för att en skylt som sitter på 2 m ska lysas upp av halvljuset så att den är läsbar för någon med godkänd syn?"

it_mutt Avstängd
15 december 2021 · 10 388 Inlägg

d-b skrev:

simlar skrev:
Som ni redan konstaterat så finns det inga regler på hur långt lyset får lysa utan det är ljusfallet mätt i % som gäller där det i de flesta fall är 1% som gäller, dvs 1cm fall per meter och därmed begränsas ljuslängden automatiskt.

Bilprovningen har mig veterligen inget godkäntområde utan dom har en linje som visar var ljusavskärningen ska vara, bara en helt vanlig ljusinställningsapparat med enda skillnaden att den går i en skena i golvet på dom flesta stationer.
Ljusinställaren placeras med fokus mitt i ljuskäglan.

Går utmärkt att justera lyset på plan mark lysandes mot en vägg med hjälp av ett måttband men är fruktansvärt mycket enklare med en ljusinställningsapparat om man har tillgång till en sådan.

Vad innebär "fall" i detta sammanhang? Mäter man centrum på ljuskäglan? För ljuskäglor sprider sig ju uppåt även om fallet är 200 % (ja, räknar man procent, snarare än grader, kan lutning bli mer än 100 %). Och hur går detta ihop med skyltar som sitter högre än halvljuset om halvljuset inte lyser upp dem?

Kan man på något sätt svara på frågan "Hur långt bort måste en bil med godkänt halvljus befinna sig för att en skylt som sitter på 2 m ska lysas upp av halvljuset så att den är läsbar för någon med godkänd syn?"

Det står klart och tydligt vad "fall" innebär. Det står också i tråden varifrån du mäter samt vad det är som gäller för avgränsningen.

Vi tar det lite snabbt igen.

Fallet utgår från mitten av ljuskällan. Har du en projektorlins utgår beräkningen från höjden av projektorlinsens mittpunkt i förhållande till marken. Har du reflektortyp/"öppen strålkastare" sitter ljuskällan mitt i denna.

Om du således har en strålkastare som har sin mittpunkt på, låt säga, 70cm, och din bil ska ha en sänkning, eller "ett fall" på 1% kommer nedre delen ("___/") av din ljusbild träffa marken efter 70m (per meter vid 1% faller nederdelen av ljusbilden "( "____/" ) 1cm per meter från bilen).

Det går inte att svara på din fråga generellt då det helt handlar om strålkastarens utformning och typ (reflektor eller lins) samt hur mycket ströljus den genererar. Det du undrar är nog dessutom snarare "hur långt bort KAN en bil...", att den "måste" skulle innebära att om du kom närmare så hade inte skylten blivit belyst.

Man utgår alltså inte från ljuskäglan alls, utan ljusbilden. Anledningen att man mäter vid ljuskällan är helt enkelt för att få en referenspunkt och givet svårigheten att kolla vilken höjd "___/" befinner sig på 0cm från ljuskällan.

Generellt har jag personligen inga problem att se ex.vis hastighetsskyltar "i god tid" när jag är ute och kör.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
15 december 2021 · 10 572 Inlägg

it_mutt skrev:
Om strålkastarna är försedda med ljuskällor på > 2 000 Lumen (i regel Xenon) måste en automatisk nivåreglering och ett rengöringssystem
för strålkastare vara inbyggt.

Som kuriosa så har S/V40 2004 Xenon från fabrik utan nivåreglering. kan tänkas det är under 2000lm dock?!

Generellt så är ju dessa regler helt satta ur spel nu med adaptiva stårklastare som bländar JÄVLAR. Vad är ens hel och halvljus idag när bilarna lyser åt alla håll och kanter.  Men på bilprovningen är klart bilen vet om att den står still och tittar ner i backen med hatten i handen som en skolpojke och blir genomsläppt trots att den är ett monster att möta på vägen.

I synnerhet Volvo och Mercedes bländar som fan med deras adaptiva LED. Dom har ju alla gånger automatiskt nivåreglering, sen att den är synnerigen hänsynslös är en annan femma!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

it_mutt skrev:
Om strålkastarna är försedda med ljuskällor på > 2 000 Lumen (i regel Xenon) måste en automatisk nivåreglering och ett rengöringssystem
för strålkastare vara inbyggt.

Som kuriosa så har S/V40 2004 Xenon från fabrik utan nivåreglering. kan tänkas det är under 2000lm dock?!

Helt säker på detta? Dom x40 med xenon jag haft att göra med har haft en ställmotor bakpå strålkastaren om jag inte minns alldeles galet.

Senast redigerat av Brådhis (15 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
15 december 2021 · 5 516 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

it_mutt skrev:
Om strålkastarna är försedda med ljuskällor på > 2 000 Lumen (i regel Xenon) måste en automatisk nivåreglering och ett rengöringssystem
för strålkastare vara inbyggt.

Som kuriosa så har S/V40 2004 Xenon från fabrik utan nivåreglering. kan tänkas det är under 2000lm dock?!

Helt säker på detta? Dom x40 med xenon jag haft att göra med har haft en ställmotor bakpå strålkastaren om jag inte minns alldeles galet.

Krav på automatisk räckviddsreglering över 2000LM

Manuell räckviddsreglering är väl standard på alla bilar med mindre än 2000LM nuförtiden.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 244 Inlägg

simlar skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Som kuriosa så har S/V40 2004 Xenon från fabrik utan nivåreglering. kan tänkas det är under 2000lm dock?!

Helt säker på detta? Dom x40 med xenon jag haft att göra med har haft en ställmotor bakpå strålkastaren om jag inte minns alldeles galet.

Krav på automatisk räckviddsreglering över 2000LM

Manuell räckviddsreglering är väl standard på alla bilar med mindre än 2000LM nuförtiden.

Vísst är det så, men min fråga var om verkligen x40 saknade detta. För så vitt jag minns sitter det en ställmotor på strålkastarhuset och det finns ingen manuell reglering inne på panelen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
16 december 2021 · 10 572 Inlägg

X40 har ej automatisk nivåregleringlsom lagen säger) ock manuell. Så även de med halogen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang