Audi A4 dörr går ej att öppna

Tuben86
2 november 2018 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har en Audi A4 B8 som höger bakdörr strulat på. Den har gått att öppna inifrån men inte utifrån. Jag googlade och hittade ett klipp på youtube hur man tog isär dörrstängaren och renoverade. Tyvärr måste något gått fel för nu får jag inte upp dörren från varken insidan eller utsidan. Bägge vajrarna är på plats och man känner att finns ett motstånd. Går det att få upp dörren på annat vis? Dörrpanelen är borta på insidan.
Otroligt tacksam om någon har tips börjar kännas hopplöst!

//tobbe

jaka54
2 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om du inte kan få upp dörren med handtaget vare sig utifrån eller innifrån så finns det inget annat att göra en att använda sig det gamla tjuvknepet att ta en lång tunn stålhake och pressa den ner mellan ruta och dörr och haka tag på armen som öppnar låset.

Tuben86
3 november 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du inte kan få upp dörren med handtaget vare sig utifrån eller innifrån så finns det inget annat att göra en att använda sig det gamla tjuvknepet att ta en lång tunn stålhake och pressa den ner mellan ruta och dörr och haka tag på armen som öppnar låset.

Tror jag förstår vad du menar, men bilen har ingen sådan ”låsplupp” eller liknande. Dessutom kan jag komma in i bilen genom de andra dörrarna och dra i vajern inifrån.

Skiss:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=bdlk … 901T6RwGEc

Problemet måste vara mekaniskt i själva ”käftarna” (7) som går över bygeln (9) på skissen

jaka54
3 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nr 14 är vajern som drar i låset så dörren öppnar.
Ser likadant ut på min Audi 100 från -89.
Ta bort "dörrplasten" på insidan av dörren så kommer du åt vajern. Antingen är vajern/kroken i ena änden  av eller så har handtaget på insidan släppt från vajern.

Tuben86
3 november 2018 · 5 Inlägg

Yes det vet jag och den sitter som den ska och dörrsidan är borta sedan tidigare. Spelar ingen roll hur jag än drar i vajern så går dörren inte upp.

jaka54
3 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ta loss vajern och kolla att den har kroken kvar  i bägge ändar. Om du kan dra i vajern utan att låset funkar så har antingen kroken mot låskistan lossat (så var det på min Audi 100 för några år sedan) eller  så har fästöglan i låskistan gått av (inte troligt).
Du måste i vilket fall som helst skruva bort låskistan från dörren, då ser du hur vajern fästs.

Senast redigerat av jaka54 (3 november 2018)

Tuben86
4 november 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ta loss vajern och kolla att den har kroken kvar  i bägge ändar. Om du kan dra i vajern utan att låset funkar så har antingen kroken mot låskistan lossat (så var det på min Audi 100 för några år sedan) eller  så har fästöglan i låskistan gått av (inte troligt).
Du måste i vilket fall som helst skruva bort låskistan från dörren, då ser du hur vajern fästs.

Omöjligt att skruva bort låskistan eftersom den är skruvad i den sidan som är in mot karossen. Tack för att du försöker hjälpa mig iaf smile

jaka54
4 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men kommer du inte åt låskistans skruvar om du tar bort hela innre dörrsidan av plast

Tuben86
4 november 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men kommer du inte åt låskistans skruvar om du tar bort hela innre dörrsidan av plast

Nope tyvärr. Plåt i vägen

Andreoh
8 januari 2019 · 1 Inlägg

Har samma problem på min bil men på förardörren, någon sam har tips på vad man kan göra?

Kjj
18 maj 2019 · 2 Inlägg

Det är troligtvis en kombination av den elektriska låsningen och kärvning i dörrlåset. Jag hade samma problem med min Audi A6Q 2.8 1998 med låspigg i dörrsida. Jag låste fast dörrpiggen med hjälp av en polygrip i övre läget, därefter låste/öppnade jag bilen ett antal gånger med knapparna på nyckeln varvid dörrlåset öppnade sig. Därefter smorde jag samtliga dörrlås med 5-56. Det är bra om man kan testa samma sak på sin egen bil innan man behöver förstöra innerklädeln på dörren för att komma åt dörrlåset.

jaka54
18 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle ta bort dörrsidan!
Kolla länken nedan. Visserligen på Audi 100 men gå tillbaka och välj lämplig Audimodell så ser du hur dörrsidan ser  ut.
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 133-37045/

nixxz
30 april 2023 · 35 Inlägg

Hej!
Lånar tråden istället för att starta en ny.
Mitt yttre handtag var slappt så tänkte att vajern har hoppat.
Men det visade sig att vajern var av.

Frågan är går det att byta vajern? Hittar den ingenstans. Eller sitter den fast i kistan? Får inte loss den. Den gula, se bild.

LÄNKTEXT

gula

Senast redigerat av nixxz (30 april 2023)

it_mutt Avstängd
30 april 2023 · 10 388 Inlägg

nixxz skrev:
Hej!
Lånar tråden istället för att starta en ny.
Mitt yttre handtag var slappt så tänkte att vajern har hoppat.
Men det visade sig att vajern var av.

Frågan är går det att byta vajern? Hittar den ingenstans. Eller sitter den fast i kistan? Får inte loss den. Den gula, se bild.

LÄNKTEXT

gula

Den gula ska vridas och sedan lyftas av och sen går vajeränden att haka ur i låskistans "arm".

Ingen aning om årsmodell på din bil, men om vi utgår från en B8, så är vagnr för
fram; 8K0837085A
bak; 8K0839085A

Nu har jag ett flyg att passa. Lycka till smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nixxz
30 april 2023 · 35 Inlägg

Tack för svaret, trevlig resa.

Men den där vajern du skickade är inte den för handlaget inne i bilen.
Ska juh ha den som går till yttre.
Hittar den ingenstans, kan inte vara samma?

it_mutt Avstängd
30 april 2023 · 10 388 Inlägg

nixxz skrev:
Tack för svaret, trevlig resa.

Men den där vajern du skickade är inte den för handlaget inne i bilen.
Ska juh ha den som går till yttre.
Hittar den ingenstans, kan inte vara samma?

Sådär ja.

Jo, givetvis. Fel av mig.

Vajern som går till yttre handtaget har, på en B8, följande vagnr; fram & bak; 4H0 837 099 B.

Samma Vajer både fram & bak alltså.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nixxz
1 maj 2023 · 35 Inlägg

Stort tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang