När köpa sommardäck? Bör jag följa befintliga märket?

niska
2 november 2018 · 264 Inlägg

Jag hade otur och fick punktering på ett av mina sommardäck idag (de var inte jätteslitna). Har nu bytt till vinterdäck, men funderar på om det är läge att köpa nya sommardäck nu - eller om jag skall vänta till våren. Någon som har åsikt kring det?

Bilen är från 2011 och jag köpte den begagnad innan sommaren. Sommardäcken är av märket Pirelli Cinturato P7 225/50 R17 98Y - priserna verkar ligga lite högre än vanliga standarddäck - men det kanske det är värt? Jag behöver dock endast byta ut mina två främre däck. Hade ni i min situation köpt samma märke som bakdäcken, eller hade ni bytt till något annat? Vad rekommenderar ni isåfall? Jag är osäker på vad 98Y betyder - är det relevant?

Senast redigerat av niska (2 november 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Mew
2 november 2018 · 2 156 Inlägg

Har däcket fortfarande bra mönster och är kördugligt för övrigt är det bara att köra in och låta en däckverkstad laga hålet, om du kört på något. Brukar inte kosta mer än 150-300kr beroende på verkstad. smile

Det funkar annars hur bra som helst att byta till andra märken på ena axeln (ex framdäcken) om bilen är tvåhjulsdriven, se till att få samma storlek som de bakre då bara. Ibland skiljer det lite mellan tillberkare, men inte så pass att man behöver oroa sig.
98Y är väl hastighetsbetäckningen, inte så relevant om du inte pressar bilen extra mycket.

Senast redigerat av Mew (2 november 2018)

niska
3 november 2018 · 264 Inlägg

Tack för svar. Tyvärr går däcket inte att reparera i detta fallet.

Så det är alltså måtten 255/50 R17 som är relevanta? Köper jag dessa mått så blir det rätt?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Weaksauce
3 november 2018 · 158 Inlägg

Y betyder att däcket klarar en högsta hastighet av 300km/h.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
torsen
3 november 2018 · 7 230 Inlägg

Har bilen däcktrycksvarning, kom redan 2005 på vissa bilar, måste du ha däck med exakt samma rullomkrets runt om.
Då ligger originalmonteringen nära till hands att rekommendera.

Lockwood
3 november 2018 · 394 Inlägg

Nej. Det finns två typer av däcktrycksövervakning. Ena fungerar som så att systemet håller koll på rullomkretsen via ABS-sensorerna. Exakt hur detta fungerar vet jag ej, men jag tror INTE att systemet gör jämförelser med "övriga däck" utan snarare att systemet läser in ett "bör värde" för respektive hjul när det kalibreras (görs ofta genom att hålla in knappen för däckstryckskontroll, sen får man köra några mil), om det sedan sker en större avvikelse från dessa "kalibrerade bör-värden" för något hjul så indikerar systemet punktering? Det andra systemet har sensorer i respektive hjul vilka mäter däckstrycket.

torsen
3 november 2018 · 7 230 Inlägg

På min Liberty -06 finns däcktryckssensorer kombinerade med ventilerna(á 800:-/st).
På min CR-V -16 sker det genom ABS-systemet(utan dyra sensorer i varje hjul).
Det först nämnda systemet går inte att kalibrera.
Byter man till andra hjul, vinterhjul t ex, får man sätta en bit eltejp över indikeringslampan.
Honda-systemet klarar hustrun att kalibrera höst och vår i s m hjulbyten.

B t w så har Sverige en generell dispens från däcktrycksvarnare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2018 · 13 729 Inlägg

torsen skrev:
På min Liberty -06 finns däcktryckssensorer kombinerade med ventilerna(á 800:-/st).
På min CR-V -16 sker det genom ABS-systemet(utan dyra sensorer i varje hjul).
Det först nämnda systemet går inte att kalibrera.
Byter man till andra hjul, vinterhjul t ex, får man sätta en bit eltejp över indikeringslampan.
Honda-systemet klarar hustrun att kalibrera höst och vår i s m hjulbyten.

B t w så har Sverige en generell dispens från däcktrycksvarnare.

är väll bara vintertid det är undantag..  om jag inte minns texten fel..    måste ju säga att vissa har ju bra mycket bättre system för konsumenten medans vissa har som din liberty som har svindyra givare.. som kommer gå sönder och sen ställa till ett milt helvete att hitta nya osv..   flera styckna sånn har gått sönder på våra bussar. och dom kostar typ 1500kr/st sen ska skiten dit oxå  när det sen sitter 8st givare på varje buss och givarna går bananas om alla bussar står brevid.. eller värst är däckgubben som har en givare eller däck ligger någonstans nära våra bussar som gör att man varje morgon får upp en varning om att luften är ur ett däck ;-)   skrämt livet ur många chafförer kan jag säga ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
niska
3 november 2018 · 264 Inlägg

torsen skrev:
Har bilen däcktrycksvarning, kom redan 2005 på vissa bilar, måste du ha däck med exakt samma rullomkrets runt om.
Då ligger originalmonteringen nära till hands att rekommendera.

Den är från 2011, men har inte däcktrycksvarning. Det är en Ford S-max. Så då kan jag välja annat märke till framdäcken?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
jaka54
3 november 2018 · 5 714 Inlägg

Hej!
Visst kan du det.
Continental har vunnit i de flesta sommardäckstesterna.

niska
3 november 2018 · 264 Inlägg

Tack för hjälpen alla!

Jag fick köra några hundra meter med platt däck, så jag misstänker att det inte går att reparera däcket - men skall kolla upp det först med nån däcklagarfirma. Bra tips! Fälgen verkar vara utan skador iaf - så det är ju alltid något att vara glad över smile

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2018 · 13 729 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang