Hjulinställnings problem.

Enterprise
4 november 2018 · 90 Inlägg

Vad säger ni experter om dessa inställningar?
Ser det bra ut?
Bilen är en Subaru legacy 2007

https://i.postimg.cc/XGB98XM8/20181102-194238-2.jpg

simlar
5 november 2018 · 5 516 Inlägg

Vad har du problem med?
Alla värden förutom Höger SAI är inom toleranserna och Toe är  precis mitt i spannet = perfekta.
SAI = Steering Axis Inclination även kallad KPI = King Pin Inclination
Det är vinkeln mellan den vertikala linjen genom hjulets mitt och vinkeln på fjäderbenet genom spindelleden ner i marken.
Camber och ET på fälgarna påverkar SAI.

Man ser på protokollet att Camber på höger fram är lägre än Camber på vänster fram, detta är mest troligt anledningen till att SAI på höger fram är utanför toleransen.
Vet ej om det finns tillräcklig justering av camber fram för att åtgärda detta på den bilen, går bilen rakt och stabilt på vägen så är det egentligen inget att bry sig om.

Senast redigerat av simlar (5 november 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Enterprise
5 november 2018 · 90 Inlägg

Tack för svar problemet började med att när jag släppte ratten så drog den till höger, ratten ställde sig då ca 5° till höger.

Hade in bilen på hjulinställning men det blev ingen skillnad då bultarna bak hade rostat fast.

Nåja bytte bultarna och bussningarna, bakdämparna samt alla bussningar i framvagnen.
Hade in den på ny hjulinställning och nu går den bättre men ratten pekar lite till vänster och släpper jag den så vill bilen fara till höger.

Håller jag ratten centrerad så far bilen till höger.
Kör jag mitt på vägen och släpper ratten så drar den till höger.

Senast redigerat av Enterprise (5 november 2018)

Meaganeowner
5 november 2018 · 2 250 Inlägg

Har du kollat ev fjäderbenslagringar?

Är de kass och låser sig i ett visst läge, så tas vridningen upp av fjädrarna fram. Och bilen drar åt endera hållet, när du släpper ratten.
Spelar i det fallet ingen roll, även om hjulinställningen är korrekt gjord. Har varit ute för detta.

På sambons Golf V gick framfjädrarna av, p g a kärvande fjäderbenslager.
Hur farligt som helst, då fjäderände kan gå in i däcket.

Personligen tror jag att nämnda lager tar stryk när man tvättar allt för ivrigt i hjulhusen med högtryckstvätt.
Trycker in lera och annan skit.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 november 2018)

Enterprise
5 november 2018 · 90 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har du kollat ev fjäderbenslagringar?

Är de kass och låser sig i ett visst läge, så tas vridningen upp av fjädrarna fram. Och bilen drar åt endera hållet, när du släpper ratten.
Spelar i det fallet ingen roll, även om hjulinställningen är korrekt gjord. Har varit ute för detta.

På sambons Golf V gick framfjädrarna av, p g a kärvande fjäderbenslager.
Hur farligt som helst, då fjäderände kan gå in i däcket.

Personligen tror jag att nämnda lager tar stryk när man tvättar allt för ivrigt i hjulhusen med högtryckstvätt.
Trycker in lera och annan skit.

Har lyft den lilla gummiploppen och kikat in på lagret och det ser fortfarande ut som nytt där inne.

Enterprise
5 november 2018 · 90 Inlägg

Fick svar på facebook.
Om jag kollar den senaste inställningen så är Höger camber -0°14 och vänster -0°33.
Där säger han  att det ska vara tvärtom alltså -0°33 på höger och -0°14 på vänster?

Senast redigerat av Enterprise (6 november 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang