Köpråd dashcam

Tripod
5 november 2018 · 22 Inlägg

Andras erfarenhet eftersöks.
Jag har haft ett flertal kameror. Nu senast köpte jag två stycken likadana, skitbilliga kameror på Rusta. En sitter i privatbilen och en sätter jag upp i vindrutan på bussen när jag jobbar. Den som sitter i privatbilen funkar oklanderligt, men den som monteras varje dag slutar funka efter ett par veckor. Jag får en ny på garantin och den nya går också ett par veckor. Nu har den tredje slutat funka på exakt samma sätt (den startar när den får ström men stängs av igen efter 30 sekunder) och jag har ledsnat på att byta kamera.

Min förra kameratyp (fabrikat DOD) blev utsliten i USB-kabelanslutningen så att det inte fanns något att fästa sladden i.

Nu är jag trött på kameror som krånglar och vill ha en som bara funkar. Dessutom måste den kunna monteras i en vertikal vindruta. Min första kamera kunde bara monteras i en personbil eftersom objektivet stack ut framför sugkoppen.

Så kan någon rekommendera något bra, tillförlitligt?

zleepy Trucker
5 november 2018 · 1 391 Inlägg

Jag kör en Blackvue DR750S i lastbilen, rekommenderas ordentligt smile

Körde innan dess en Blackvue DR590, funkade utmärkt oxå, men ville ha en med Wifi för enkel överföring av filmer smile

Senast redigerat av zleepy (5 november 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Tripod
6 november 2018 · 22 Inlägg

Ok. Jag får kolla den. Något speciellt ställe som är bra att handla på?

Kan tillägga att jag är ganska angelägen att ha en fungerande kamera eftersom det hänt en gång att jag klarade mig i en olycka just för att jag hade det. En bilist körde på mig när hon skar kurvan i en rondell. Hon hävdade att jag körde på henne. Det fanns inga vittnen och ord stod mot ord tills jag visade filmen för försäkringsbolagen. Då gick det bra.

zleepy Trucker
6 november 2018 · 1 391 Inlägg

Där du känner "igen" namnet på affären (online/verkligheten) och den är typ billigast, då vissa tar överdrivet mycket smile

Jag kör min varje dag och det blir både bra kvalitet (60fps FullHD Extreme läge) och den får med allt, har satt den på konstant ström (så den spelar in från när jag börjar på morgonen till eftermiddag)
och som du säger, man har en dashcam för att bevisa att någon annan är vållande, och inte en själv, bra försäkring med tanke på självrisk på tunga fordon smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 november 2018 · 4 917 Inlägg

Jag skulle också vilja veta ett bra ställe att handla kameran på..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zleepy Trucker
6 november 2018 · 1 391 Inlägg

Hittade den via pricerunner, på netonnet för 2699 (1CH) ... jag betalade 2995 för min så tycker det är billigt... smile

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi … 378.14313/

kjell och Co och även CDON tar 2990...

Senast redigerat av zleepy (6 november 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
torsen
6 november 2018 · 7 202 Inlägg

Kanske inte köpråd direkt,...…..
Jag har sedan snart 5 år tillbaka i min 2CV en Marquant köpt på Jula för 299:-. Fungerar utmärkt. Många tillbehör.
I min Jimny har jag sedan ett drygt år tillbaka en Denver köpt hos Teknikmagasinet för 599:-. Något större display och lite mer finesser. Bl a går det rotera bilden ½varv. Praktiskt eftersom jag monterar kameran upp och ner och skruvar fast den.
Att montera med sugkopp fungerar inte. Kameran ramlar ner efter ett tag.
Övriga bilar har ingen dashcam.
Skulle aldrig lägga ut uppåt 6.000:- på en dashcam.

zleepy Trucker
6 november 2018 · 1 391 Inlägg

torsen skrev:
Kanske inte köpråd direkt,...…..
Jag har sedan snart 5 år tillbaka i min 2CV en Marquant köpt på Jula för 299:-. Fungerar utmärkt. Många tillbehör.
I min Jimny har jag sedan ett drygt år tillbaka en Denver köpt hos Teknikmagasinet för 599:-. Något större display och lite mer finesser. Bl a går det rotera bilden ½varv. Praktiskt eftersom jag monterar kameran upp och ner och skruvar fast den.
Att montera med sugkopp fungerar inte. Kameran ramlar ner efter ett tag.
Övriga bilar har ingen dashcam.
Skulle aldrig lägga ut uppåt 6.000:- på en dashcam.

Det är du det, medans vi andra är... av annan åsikt, alla lägger sina pengar på olika saker smile

Jag kör över 10000mil/år i sthlms trafiken med lastbilen, så det är värt varenda krona smile

Senast redigerat av zleepy (6 november 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Cuefa Ain't no place like home...
7 november 2018 · 4 628 Inlägg

Då jag långpendlar 26 mil/dag har även jag en kamera, som tack o lov hittills bara hunnit med att filma ett rådjurs oturliga öde vid kontakt med min stötfångare...
Jag kör en Blaupunkt exPress DVR 2.1, mest för att den tar väldigt liten plats och är billig. Visst, kanske inte kristallklar bild men tydligt nog för att se reg-nr på bilar etc. Spelar in i 1080p och det räcker för mig. Bilden kan upplevas som lite mörk ibland men det är inga problem att öka ljusstyrkan i typ VLC, bildkvaliteten blir knappt märkbart påverkad.
Så småningom vill jag också investera i en dyrare rackare men den här får duga för stunden.
Den har 2 fästen som medföljer, ett med klister (som sitter i min pendlarbil) samt ett med sugkopp, som jag använder då jag flyttar kameran till andra fordon jag kör. Hittills har jag inte upplevt några problem som haft med kameran att göra.
Går att hitta för ca 650kr o det tycker jag är sjukt prisvärt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
zleepy Trucker
7 november 2018 · 1 391 Inlägg

Cuefa skrev:
Då jag långpendlar 26 mil/dag har även jag en kamera, som tack o lov hittills bara hunnit med att filma ett rådjurs oturliga öde vid kontakt med min stötfångare...
Jag kör en Blaupunkt exPress DVR 2.1, mest för att den tar väldigt liten plats och är billig. Visst, kanske inte kristallklar bild men tydligt nog för att se reg-nr på bilar etc. Spelar in i 1080p och det räcker för mig. Bilden kan upplevas som lite mörk ibland men det är inga problem att öka ljusstyrkan i typ VLC, bildkvaliteten blir knappt märkbart påverkad.
Så småningom vill jag också investera i en dyrare rackare men den här får duga för stunden.
Den har 2 fästen som medföljer, ett med klister (som sitter i min pendlarbil) samt ett med sugkopp, som jag använder då jag flyttar kameran till andra fordon jag kör. Hittills har jag inte upplevt några problem som haft med kameran att göra.
Går att hitta för ca 650kr o det tycker jag är sjukt prisvärt.

Funkar det för dig så varför inte, man behöver inte ha "det värsta" bara för att, allt beror på vad man vill/kan lägga, jag valde en DR750S för jag var sjukt nöjd med DR590:n men ville ha med Wifi och inbyggd GPS som min DR590 saknade, därför köpte jag en nyare helt enkelt smile

OT : HUR orkar du pendla 26mil om dagen? förr i tiden så hade jag 6.5mil t.o.r jobbet, körde den sträckan i 7års tid och jag var spyless... varför flyttar du inte eller skaffar nytt jobb närmare hemma? :o

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Cuefa Ain't no place like home...
8 november 2018 · 4 628 Inlägg

zleepy skrev:

Cuefa skrev:
Då jag långpendlar 26 mil/dag har även jag en kamera, som tack o lov hittills bara hunnit med att filma ett rådjurs oturliga öde vid kontakt med min stötfångare...
Jag kör en Blaupunkt exPress DVR 2.1, mest för att den tar väldigt liten plats och är billig. Visst, kanske inte kristallklar bild men tydligt nog för att se reg-nr på bilar etc. Spelar in i 1080p och det räcker för mig. Bilden kan upplevas som lite mörk ibland men det är inga problem att öka ljusstyrkan i typ VLC, bildkvaliteten blir knappt märkbart påverkad.
Så småningom vill jag också investera i en dyrare rackare men den här får duga för stunden.
Den har 2 fästen som medföljer, ett med klister (som sitter i min pendlarbil) samt ett med sugkopp, som jag använder då jag flyttar kameran till andra fordon jag kör. Hittills har jag inte upplevt några problem som haft med kameran att göra.
Går att hitta för ca 650kr o det tycker jag är sjukt prisvärt.

Funkar det för dig så varför inte, man behöver inte ha "det värsta" bara för att, allt beror på vad man vill/kan lägga, jag valde en DR750S för jag var sjukt nöjd med DR590:n men ville ha med Wifi och inbyggd GPS som min DR590 saknade, därför köpte jag en nyare helt enkelt smile

OT : HUR orkar du pendla 26mil om dagen? förr i tiden så hade jag 6.5mil t.o.r jobbet, körde den sträckan i 7års tid och jag var spyless... varför flyttar du inte eller skaffar nytt jobb närmare hemma? :o

Ja, jag kan sakna inbyggd wifi ibland faktiskt, det skulle underlätta.
Som sagt, jag får så småningom satsa på en dyrare variant smile

Svar på OT: Jag älskar att köra bil. Har en bekväm sådan dessutom. Inte mycket intressen vid sidan av även om jag är sambo.
Att flytta är inget alternativ då det kostar mer att bo i Uppsala där jag jobbar, än att faktiskt pendlar mellan Uppsala-Hofors. Att jobba inom mitt yrke där jag bor är heller ingen reell möjlighet, så vad ska en stackars fattig bonndräng göra? smile
Men ja, 5½ år, ca 35000 mil och 5000 timmar senare kan man ju fundera på framtiden... big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
amazinjoey
8 november 2018 · 1 138 Inlägg

Har 3 dashcams på 3 olika bilar! dtoknöjd med alla 3  smile

DDPai 2 är nog den som är mest bang for the buck, - har den i mina 9-5a , funkat finfint i ett år med bra bilkvalite smile
https://www.amazon.com/dp/B019BJ0NXY/re … &psc=1


Xiaomi 70mai - billigaste och ruskigt bra smile
https://www.gearbest.com/car-dvr/pp_009344135394.html

Tripod
8 november 2018 · 22 Inlägg

Det allra mest intressanta vore att höra någon som kör olika fordon varje dag och som flyttar runt sin kamera, och kameran håller för det.
Jag har slitit ut fyra kameror. De två senaste (249kr) höll cirka två veckor styck.

amazinjoey
8 november 2018 · 1 138 Inlägg

Tripod skrev:
Det allra mest intressanta vore att höra någon som kör olika fordon varje dag och som flyttar runt sin kamera, och kameran håller för det.
Jag har slitit ut fyra kameror. De två senaste (249kr) höll cirka två veckor styck.

Yi kamerorna med sugpropsfäste

torsen
9 november 2018 · 7 202 Inlägg

Tripod skrev:
Det allra mest intressanta vore att höra någon som kör olika fordon varje dag och som flyttar runt sin kamera, och kameran håller för det.
Jag har slitit ut fyra kameror. De två senaste (249kr) höll cirka två veckor styck.

Jag kör inte olika fordon varje dag. Men jag har 4 fordon som min 299:-/Jula fick växla mellan mellan sedan 5 år tillbaka.
Numera fast monterad eftersom sugkoppsmonteringen inte fungerade för mig = ramlade ner i tid och otid.
Denver á 599:- är fast monterad i den bil jag använder mest, förutom när vädret tillåter nercabbat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang