Skillnad mellan 330mm och 356mm bromsar

MVPerformance
8 november 2018 · 755 Inlägg

Tjena, håller på att grubbla som fan om vilken storlek på bromsar jag ska köra i fram.
Det står mellan en 330 och 356mm skiva

Fälgen jag tänkt att köra är en 17" te37 volk   vilken 356mm passar i.
Så då kan vi räkna bort fälgen och denns vikt.

Bilen väger ca 1500kg
Det är samma belägg i båda fallen.
Större OK på 356 vs 330

Grundtanken med bilen är drifting som även kommer gå på gata/bana, i drifting behövs inte direkt värstingbromsar.

självklart så har 356 2kg mer vikt än 330 och klarar sig längre innan "fade"
Jag antar att ju snabbare du kör ju bättre bromsstrecka har du med större bromsar pga värmeutveckling.

Skulle ni föredra 356 över 330, i sådana fall varför?
Har ni någon erfarenhet i skillnad på 330vs356?
Hur hårt behövs det köras för att en 330 ska "fade"?
Eller ska man köra det som känns säkrast, alltså större bromsar?

Tack på förhand!

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
mats757
8 november 2018 · 912 Inlägg

330 måste vara ett gränsfall om det går in i 17" hjul. Skulle verkligen förvåna mig om 18" räcker till 365 skivor.
Så beror det på hur bra kylning det är på 330 skivorna. Har man bra kyllyft och tjocka skivor kan det gå väldigt bra.
Så beror det på vilken viktfördelning det är på bilen, bakskivorna kanske hjälper till väldigt bra.
Bra kylning med hjälp av kanaler från fronten, bra bromsok som tål mycket värme, och lite ytterdiameter på däcken.
Och kanske det viktigaste av allt. Ett bromsbelägg som är lämpligt för hård körning (vilket inte betyder att det är bra för gata.)
Mitt råd är att prata/läsa om andra som gjort en lika dana bil.

Mats

MVPerformance
8 november 2018 · 755 Inlägg

mats757 skrev:
330 måste vara ett gränsfall om det går in i 17" hjul. Skulle verkligen förvåna mig om 18" räcker till 365 skivor.
Så beror det på hur bra kylning det är på 330 skivorna. Har man bra kyllyft och tjocka skivor kan det gå väldigt bra.
Så beror det på vilken viktfördelning det är på bilen, bakskivorna kanske hjälper till väldigt bra.
Bra kylning med hjälp av kanaler från fronten, bra bromsok som tål mycket värme, och lite ytterdiameter på däcken.
Och kanske det viktigaste av allt. Ett bromsbelägg som är lämpligt för hård körning (vilket inte betyder att det är bra för gata.)
Mitt råd är att prata/läsa om andra som gjort en lika dana bil.

Mats

Tack, har suttit och googlat i ett år nu och som vanligt så har varje forumspost spårat ur och svaret har varit att "de ingen skillnad" sen har samma kille sagt att om pengar inte är problem att man ska ta de större.. haha håller på att bli tokig

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Lockwood
9 november 2018 · 394 Inlägg

Du vill behålla bromsbalansen. Byter du till större fram bör du byta till matchande bak. Tänk på att originalok sväljer inte hur stora skivor som helst. Att skivan får plats i fälgen är ingen garanti för att oket inte tar i. Större skivor med större ok bromsar bättre men du får även större ”ofjädrad massa” vilket är negativt. Jag är ytterst tveksam till att du kan montera större än 330mm med tillhörande ok utan att det tar i, spacers kan behövas. Du måste ha minst 5mm frigång mellan ok och fälg

Stefan7neson
9 november 2018 · 394 Inlägg

Jag har en Audi A6 2010, på den sitter det 347mm skivor fram och 330mm bak, jättestora ok.
Och jag kör 17tum på vintern:)

MVPerformance
9 november 2018 · 755 Inlägg

Lockwood skrev:
Du vill behålla bromsbalansen. Byter du till större fram bör du byta till matchande bak. Tänk på att originalok sväljer inte hur stora skivor som helst. Att skivan får plats i fälgen är ingen garanti för att oket inte tar i. Större skivor med större ok bromsar bättre men du får även större ”ofjädrad massa” vilket är negativt. Jag är ytterst tveksam till att du kan montera större än 330mm med tillhörande ok utan att det tar i, spacers kan behövas. Du måste ha minst 5mm frigång mellan ok och fälg

Om man kollar t.ex ksport, så passar ett 356mm 8kolvs ok under en 17" ultralite battle fälg.

Bak kommer uppgraderas. Vad hade du föredragit, bättre bromsar eller 2-3kg mer unsprung weight/sida?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
MVPerformance
9 november 2018 · 755 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Jag har en Audi A6 2010, på den sitter det 347mm skivor fram och 330mm bak, jättestora ok.
Och jag kör 17tum på vintern:)

Vad är det för fälgar? försöker skapa mig en lista på fälgar med stor innerdiameter

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Stefan7neson
9 november 2018 · 394 Inlägg

MVPerformance skrev:

Stefan7neson skrev:
Jag har en Audi A6 2010, på den sitter det 347mm skivor fram och 330mm bak, jättestora ok.
Och jag kör 17tum på vintern:)

Vad är det för fälgar? försöker skapa mig en lista på fälgar med stor innerdiameter

Det är Enzo Fix, 7,5x17 ET 28. Vet att även Etabeta Eros i samma dimension passar.
Enligt regbevis står det att std fälg är 7,5x17 ET 43.

Senast redigerat av Stefan7neson (9 november 2018)

Lockwood
9 november 2018 · 394 Inlägg

Köper du ordentligt värmetåliga belägg, tex rätt prisvärda EBC YellowStuff så klarar du dig långt med originalskivor (i gott skick) samt original ok. K-Sport 356mm går nog precis under 17" med massa tur, medans det i andra fall inte går under ens 18" utan man måste ha 19". Allt hänger på hur fälgen är utformad där oket är som närmast. Tänk på att du måste ha minst 5 mm mellan ok och fälg, tex balansvikterna stjäl ca 3 mm.

Tänk oxå på att större fälgar väger mer, har du då inte mycket effekt kan bilen upplevas som märkbart slöare, o  förmodligen dra mer bensin. Jag vet inte vad det är för bil eller hur original oken ser ut men jag utgår från att original är runt 300mm med flytande ok. Isf skulle jag kört med 330mm runt om (olika stora ok och belägg fram resp bak) i kombination med ordentligt värmetåliga kvalitets belägg, tex nämnda EBC YellowStuff eller bättre. Inte ens STCC bilar har större skivor än 330mm i regel, å andra sidan väger de lite men de körs förmodligen betydligt hårdare än vad du är kapabel till.

zemet
9 november 2018 · 4 030 Inlägg

Jag har inget svar på ditt dilemma angående bromsstorleken men är det nklaste inte att bara köpa värre belägg och testköra med orginalok och skivor?
Du kanske inte ens behöver uppgradera orginal?

Vad har du för bil och vad använder andra som uppgraderat din bilmodell?

MVPerformance
9 november 2018 · 755 Inlägg

Bilen i fråga en e46 bmw, som skall bli registrerad som ombyggt fordon, därav i mitt fall kravet att hela bromssystemet ska vara bytt = ej original. De flesta jag har sett kör 356mm+ på liknande bil

Målet kommer sedan vara 800hk och då gissar jag att vi kan ta bort faktorn att de blir så pass slöare med 4kg mer vikt i fram.

Om man skulle jämföra teoretiskt på t.ex mantorp, hur många varv skulle man hinna om man kör fullt ut innan bromsarna börjar fade, 330 jämtemot 356?

Så kanske vi lyckas komma fram till något som inte bara hjälper mig i slutändan!

Senast redigerat av MVPerformance (9 november 2018)

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
NIzmO Ollikkala Racing
10 november 2018 · 1 724 Inlägg

Är det en driftingbil kommer du nog klara dig utmärkt med 330mm bromsar och vettiga belägg, blir bra mycket smidigare med fälgar också.
När det kommer till fade är belägg och kylning det man ska fokusera på.

Köpte själv 356mm kit och mina Enkei rpf1 i 17x9.5 passade inte då sad
Vissa 17" passar men att veta vilka är lättare sagt än gjort om man inte har möjlighet att provmontera alla man vill ha.

- Time Attack -
MVPerformance
10 november 2018 · 755 Inlägg

NIzmO skrev:
Är det en driftingbil kommer du nog klara dig utmärkt med 330mm bromsar och vettiga belägg, blir bra mycket smidigare med fälgar också.
När det kommer till fade är belägg och kylning det man ska fokusera på.

Köpte själv 356mm kit och mina Enkei rpf1 i 17x9.5 passade inte då sad
Vissa 17" passar men att veta vilka är lättare sagt än gjort om man inte har möjlighet att provmontera alla man vill ha.

Det låter vettigt! försöker se allt ur säkerhets perspektiv. Skulle det vara märkbar skillnad i en panikbromsning från 200km/h+? Vad fick dig att välja 356mm?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Lockwood
10 november 2018 · 394 Inlägg

Säkerhetsperspektiv? Nej det kommer inte vara märkbar skillnad vid EN panik inbromsning från 200 km/h, om allt annat är lika (utom skiv & ok  storlek). Båda kommer ha bromskraft i överflöd, du glömmer att den begränsande faktorn är ofta däckets fäste? Om du gör 10 panik inbromsningar efter varandra så kommer det större kitet att stanna bilen snabbare efter gissningsvis 3-4:e inbromsningen. Tänk oxå på att ok med större volym kan behöva en större huvudcylinder. Du klarar dig mer än väl på 330 mm, satsa på 330 mm med ordentligt värmetåliga belägg, inte tillverkarens (K-Sport?) egna. Man bör även komma ihåg att större ok kan mycket väl flexa mer än mindre, jag pratar alltså om flerkolvs ok dvs 4, 6, 8 eller ännu fler. Men trots flexet så brukar de större oken ha bättre bromsförmåga av den anledningen att de bromsar mot en betydligt större skiv-area. Köper du kvalitets ok (jag vet inte om K-Sport räknas dit, vill säg att det är mer "Show and bling") så kommer du inte ha flex, men med billigare ok (K-Sport?) kan det mycket väl vara så att 6-kolvs varianten är i praktiken lika effektiv som 8-kolvs varianten pga mindre flex bland annat.

MVPerformance
10 november 2018 · 755 Inlägg

Lockwood skrev:
Säkerhetsperspektiv? Nej det kommer inte vara märkbar skillnad vid EN panik inbromsning från 200 km/h, om allt annat är lika (utom skiv & ok  storlek). Båda kommer ha bromskraft i överflöd, du glömmer att den begränsande faktorn är ofta däckets fäste? Om du gör 10 panik inbromsningar efter varandra så kommer det större kitet att stanna bilen snabbare efter gissningsvis 3-4:e inbromsningen. Tänk oxå på att ok med större volym kan behöva en större huvudcylinder. Du klarar dig mer än väl på 330 mm, satsa på 330 mm med ordentligt värmetåliga belägg, inte tillverkarens (K-Sport?) egna. Man bör även komma ihåg att större ok kan mycket väl flexa mer än mindre, jag pratar alltså om flerkolvs ok dvs 4, 6, 8 eller ännu fler. Men trots flexet så brukar de större oken ha bättre bromsförmåga av den anledningen att de bromsar mot en betydligt större skiv-area. Köper du kvalitets ok (jag vet inte om K-Sport räknas dit, vill säg att det är mer "Show and bling") så kommer du inte ha flex, men med billigare ok (K-Sport?) kan det mycket väl vara så att 6-kolvs varianten är i praktiken lika effektiv som 8-kolvs varianten pga mindre flex bland annat.

Kanon var precis det jag ville höra!
Tackar!

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
NIzmO Ollikkala Racing
10 november 2018 · 1 724 Inlägg

MVPerformance skrev:

NIzmO skrev:
Är det en driftingbil kommer du nog klara dig utmärkt med 330mm bromsar och vettiga belägg, blir bra mycket smidigare med fälgar också.
När det kommer till fade är belägg och kylning det man ska fokusera på.

Köpte själv 356mm kit och mina Enkei rpf1 i 17x9.5 passade inte då sad
Vissa 17" passar men att veta vilka är lättare sagt än gjort om man inte har möjlighet att provmontera alla man vill ha.

Det låter vettigt! försöker se allt ur säkerhets perspektiv. Skulle det vara märkbar skillnad i en panikbromsning från 200km/h+? Vad fick dig att välja 356mm?

Jag haft haft lite olika bromskit och alltid velat gå upp i storlek vid byte, gått från 256mm -> 296mm -> 314mm -> 345mm (körde aldrig med dom) -> nuvarande 356mm.
Hade jag valt idag hade jag nog "nöjt mig" med 330mm

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang