caromania
Forummoderator
5 december 2018
· 9 296 Inlägg
Om du inte bytt/gjort rent/justerat brytarspetsar så betyder det att du aldrig gjorde den ”rejäla service” som jag föreslog. Med en så här gammal bil kommer småfelen krypande och gemensamt ställer de till det.
Om det inte är gjort så byt/kontrollera följande:
Tändstift. Rätt sort. Rätt gap.
Fördelarlock.
Rotor.
Brytarspetsar.
Kondensator.
Tändkablar.
Kanske missat det men har den automatchoke? Där har du en stor felkälla!
Är förgasaren grundinställd? Brukar finnas en enkel lathund i Haynes eller liknande bok, t ex att blandningsskruven ska vara urskruvad x antal varv, spjället kan ha en glipa som mäts med en borr, flottörnivån vid full flottör är ett visst mått från kanten, nålventilen byts, munstycken blåses ur med tryckluft.
Insugsläckage, packningar kontrolleras.
Glapp i spjällaxel - ryckig gång vid jämt fart lågt varv (rull).
Tyvärr är det sällan en sak som är felet när riktigt gamla förgasarbilar börjar krångla, utan det är en kombination av allt - slitage helt enkelt. Sedan kan man självklart byta en sak i taget och se om det var lösningen, men för att få det pålitligt och funktionellt så kan det vara klokt att byta allt.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.