Mazda 323 1980

Meaganeowner
5 december 2018 · 2 250 Inlägg

Hade en 626 en gång.

Den hade ett verkligt udda fel.
Glapp i en korskopplingsbrygga innanför alla relän.
Alltså en box med små skenor hopbyglade efter funktion med små fjäderbleck. Detta mellan relänas socklar, kontakter mm.
Säkert ett hundratal.

Sambon satte höger underben på ett speciellt sätt och klämde mot mittkonsolen, när bilen krånglade. Då gick den.
Plockade isär kopplingsboxen, steg för steg. Tog bilder hela tiden. Jösses hur det såg ut. Mycket att märka upp. Mängder av kablar och annat.
Flera av fjädrinsblecken var trasiga, med dålig kontakt som följd.

Fick ihop allt till slut. Och bilen gick därefter bra.

Jannep
5 december 2018 · 44 Inlägg

Tjenare, nä glömt bort å kolla de blev lite extra jobb sist ja hade isär den då tidigare ägare slarvat me mycket så blev annat å göra. Jo tar å byter dem delar jag får tag på verka vara ganska svårt att hitta. Så även tips på sidor uppskattas. Gick genom förgasaren å den saknade packning och den som bytt vajer till choke tidigare hade satt vajer fel så den har legat halvt på hela tiden. Å jag hitta inte i böckerna iaf allt verkade vara ok i förgasaren förutom då packningen. Den blev då iaf lättare att starta efter genomgång, tror jag glömde nämna att den först börjar bete sig konstigt när den bli varm . Tack för hjälpen

Jannep
5 december 2018 · 44 Inlägg

Tjenare, jasså vart mer specifikt satt den? Hur såg den ut?. Tack för tipset

Jannep
21 december 2018 · 44 Inlägg

Tjenare, har nu hittat och fått hem brytare spetsarna. Nu ä de ju dock så att jag aldrig bytt sånt då jag för mesta dels håller på med lite nyare bilar. Så har förstått att man vrider runt motor osv men vart är det jag ska justera 0.4? Är de från att den ligger mest stängd? Tacksam för hjälp

uhlin
21 december 2018 · 2 834 Inlägg

Då du ställer avståndet på brytarna så är det på den högsta punkten.
Dvs. Då de är som mest öppna.

Bara du drar runt motorn för hand till du kommer till den högsta punkten på fördelarens axel

Jannep
21 december 2018 · 44 Inlägg

Okej får ta och prova de.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang