"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 166 532 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
29 maj 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 12

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8b268824dda75daaddb4c93ba1dddc41.jpg
Nu blev det en sista vända med spackling och slipning. Sedan på med färg. Det blev hammarlack på de ytor jag inte tänkte måla i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-813503855ec6bcdf14ffd6cf03a1c9ab.jpg
Någon dag senare, när färgen torkat ordentligt sprayade jag på flera lager med body.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5644307ec2b640c00e88de7efc71da5c.jpg
Sedan tog jag fram några sprayburkar med tunnflytande rostskyddsmassa för hålrum. Sprutade in ordentligt med sådan i tröskeln, men även i balkar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f99994003aaa140b1f4b7fecf5eb224f.jpg
...dörrar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd0a2c02d2402d878bf1854a82952fcb.jpg
...och vid stolsinfästningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1f49051c0744b91854be976cf12e23e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a966c9a000f91018e67e0f3699f1029b.jpg
Sådär. Då var tröskeln äntligen klar. smile

Senast redigerat av Loveless (29 maj 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Lucif3r
29 maj 2020 · 2 182 Inlägg

Måste kännas skönt att spraya på rostskydd för en gångs skull, och inte bara kapa och svetsa plåt big_smile

Loveless
2 juni 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Måste kännas skönt att spraya på rostskydd för en gångs skull, och inte bara kapa och svetsa plåt big_smile

Ja, haha! Verkligen. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 juni 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - sista delen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41c42db7bd5a50bf4ae450954216bc20.jpg
Tog ett kort in i inspektionshålet i tröskeln. Det såg ut som att den fått tillräckligt med hålrumsmassa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-07a1bc57be2b69fef70c2762c781277e.jpg
Nu återstod lite lackering. Gick över med sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ee896427b249f98767ab543708cc784.jpg
Klart att lacka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b18a01598f2e21d4fc6c52f26338c83b.jpg
Grundat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59816a351065f915d1ad94018acde440.jpg
Börjat spraya med bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9c30a46577f1ad7a6fd4d6a5fb75600.jpg
När färgen och klarlacken torkat var det dags att sätta tillbaka skärmkantlisten. Använde sikaflex, två tvingar och en "klädnypa" för att hålla den på plats under torktiden. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1465776039bfc9ddf3f8d43b2820bac.jpg
För att undvika framtida rostangrepp penslade jag på ett ordentligt lager med underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-73e4282f93a1657af904a2799860c0e3.jpg
Detta skall väl ändå hålla rosten borta ett tag?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2d5485d885a243414e4be91f696f9e42.jpg
Domkraftsfästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb613328b80883fd3850587269e5e543.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f30691fa7bcc12218a2823a64b392722.jpg
Tog fram och dammade av plastinnerskärmen till hjulhuset. Monterade sedan denna. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-30d3dbe22587b77c3828155d550294fc.jpg
Borrade nya hål och monterade tillbaka stänkskyddet, nu i den nya plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-727587d3e5072b0447d082d3ffd912fa.jpg
Montering av ventilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c70e25ac5beee9953d98702321efc93.jpg
...och takluckans dränering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8a1b866d6a3f726a24ed427c4b12c36f.jpg
Kofångarsidan monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-757f7c816948e66b7dba4382035f72c0.jpg
Sedan var det dags att testa domkraftsfästet! Som jag nämde gick detta inte att använda förut p.g.a. att såpass mycket plåt rostat bort så att det vek sig. Nu var det dock inga problem att lyfta där! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a0bc210e1d7908ca3a4de2ff49380f89.jpg
Sudden ute en sväng igen. Nu var all rostlagning klar, förutom vindruteramen. Hade sparat den till sist, delvis för att det blir den svåraste biten att få till. I kommande inlägg får ni se hur jag löser den. Stay tuned! cool

Senast redigerat av Loveless (4 juni 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
4 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Snyggt jobbat!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
MercedesJonnie
4 juni 2020 · 3 268 Inlägg

Det har varit ett stort projekt det där med all rost, skönt att det är slut på det nu, bara rutramen kvar, grattis!

Loveless
9 juni 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Snyggt jobbat!

Tack!

JonnieLahti skrev:
Det har varit ett stort projekt det där med all rost, skönt att det är slut på det nu, bara rutramen kvar, grattis!

Ja, funderar på hur jag ska ro iland det här med rutramen, men jag tror jag har en idé. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 juni 2020 · 532 Inlägg

En man med gevär i mörkret och en bortskänkes 745:a! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e84d1861838f19a07e5200da093d250e.jpg
Det jag nu tänkte berätta utspelade sig när jag och en kompis var ute och körde med min 264:a "Hooken" under en sen lördagskväll i mitten av januari. Vi hade hållit på och skruvat i garaget hela dagen och framåt kvällen var vi mest ute och nöjeskörde. Bland annat besöktes Seatons Kulle, en häftig plats i Marks kommun (som givetvis är mer sevärd på dagen) där det en gång legat ett mäktigt jaktslott. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52329cc9fc59845d7fb882c3355bf90f.jpg
När vi ändå var i trakterna nämnde min kompis att han sett en gammal 745:a i dåligt skick vid i ett fallfärdigt gammalt skjul i närheten av en sjö. Detta var flera år sedan, när han tältat vid sjön. Vi bestämde oss för att försöka hitta sjön igen och se om bilen fanns kvar. Efter några felkörningar hittade vi till slut sjön.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbc743469efaa8ad002347e931c3bd9f.jpg
Planen var att leta upp bilen och notera registreringsnumret. Eftersom timmen var sen var planen att kontakta ägaren dagen därpå och höra om bilen var till salu för en rimlig peng. Kanske skulle den här bilen vara värd att laga upp eller åtminstone kunna donera en rutram till Sudden? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa7aa28816c07b5f364a578fb2eaeb75.jpg
Vi hittade bilen, som var svår att missa. Portarna till skjulet som låg alldeles vid vägen var trasiga och hade ramlat ner, så den vita 745:an (en GL av 1988-års modell med B230F/M47) stod väl synlig. Med helljuset på gick jag fram och noterade registreringsnumret.

Men på vägen tillbaka mot bilen stannade jag upp. Där, på vägen kom en man gående i rask takt rakt mot oss. Han höll på ett gevär, som han även laddade. Blev lite nervös men det gick snabbt över när vi började prata med honom. Han frågade vilka vi var och verkade först tro att vi var tjuvar. Han visade sig vara en jägare på vildsvinsjakt och även ägaren till marken. Vi förklarade att vi bara var intresserade av 745:an och jag frågade om han visste vem som äger den och om den möjligtvis var till salu. "Den är min. Du kan få den om du vill, jag har ändå tänkt skrota den." blev svaret. Mannen berättade att han tyvärr haft problem med stölder men förstod snabbt att vi inte var där för att stjäla någonting. smile

Få bilen gratis lät ju nästan för bra för att vara sant! roll Definitivt svårt att tacka nej till. Jag tog hans nummer och dagen därpå (högra bilden) ^^ åkte vi med biltransport och hämtade bilen. Ägarpappren fanns, men tyvärr inga nycklar. Vi fick hjälp av ägaren att dra ut bilen och få upp den på kärran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9df8337cc4d8ad30c0975483fc4af223.jpg
Bilen hemma. Genast såg man att det fanns lite godis att plocka. Bara snobbringarna, snowcapen och bakluckehandtaget till sena 945 skulle sannolikt betala hyran av bilsläpet mer än väl om de såldes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31b21510854d24b69cc40c6790e4151b.jpg
Men det trevligaste fyndet gjordes inne i bilen. Där satt både yttertemp-mätare och... en oljetemp-mätare! Ägaren nämnde att bilen ställdes för att han haft problem med hastighetsmätaren, så kanske var hela mätarhuset utbytt till ett där dessa redan satt i? Men det visade sig att det fanns såväl kablar som givare till båda instrumenten. Blev särskilt glad för oljetemp-givaren som satt helt intakt i oljepluggen! big_smile Synd bara att det inte är samma oljeplugg på dieslarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cb5df0813eb9c8e07f3d2a9991e6d62f.jpg
Bilen var väldigt nersprayad. Det visade sig att ägarens barn lekt med sprayburkar i skjulet där den stod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e19ee3fc66a757235fe998bfb14aecf.jpg
Den var verkligen målad runt. Men den var målad med enkomponents sprayfärg, sannolikt helt utan underarbete. Det borde väl gå bort ganska enkelt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c521b2d98170302aabac692d978524b6.jpg
Det gjorde det också! En timmes gnuggande med Brakeclean på en svamp fick bort all sprayfärg!

Det var allt för idag. I nästa update får ni veta om det blir reservdelar eller renovering av den här 745:an. Stay tuned! tongue

Senast redigerat av Loveless (9 juni 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
turbonova gillar en riktig burnout
9 juni 2020 · 1 174 Inlägg

Spännande smile

Mew
9 juni 2020 · 2 152 Inlägg

Nä men vilken flax du har då! big_smile Härligt! smile Den såg ändå väldigt vettig ut - på bild iallafall. Hänger väl på hur det ser ut undertill... tongue
Trevlig givare med... Hör av dig om den ska avyttras. big_smile

Loveless
11 juni 2020 · 532 Inlägg

Beslutet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b0adf6c68cc5ffa9fe78feb736b98a9e.jpg
Nästan exakt tre månader fick 745:an stå innan jag i april kom fram till ett beslut. Frågan om den här bilen skulle göras iordning, säljas eller fungera som donatorbil var förstås inte enkel. Förutom rost saknades en hel del saker. Jobbigast var förstås nycklarna. Rattlåset var på grund av det dessutom knäckt.

Men även saker som avgassystem (även framrör och katalysator) framstolar, bälten fram, kylare, luftmassemätare, startmotor, bränslepump, bränslefilter, hållaren för bränslepump & filter, bränsleslangar med mera hade plundrats från bilen i skjulet där den stått. Ett bromsrör var avklippt, vindrutan var givetvis sprucken, bakre kofångaren trasig och så även vänster baklykta. Handskfacket och flera plastkåpor/paneler invändigt var antingen trasiga eller saknades. Det innebar en stor uppförsbacke för att få ordning på bilen som dessutom stått sedan 2012.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39fc0b14fed31d104199ef67540d38a2.jpg
Om man sedan lägger till rosten som det fanns en del av (men den var inte i närheten av hur rostig Sudden varit) blev mitt beslut skrotning. Men naturligtvis skulle delarna få leva vidare. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83ded73cfe88f293e3a15e38e011f500.jpg
Det är aldrig ett enkelt beslut att ta och det känns egentligen lite fel att skrota ner en 745:a. Man kan dock inte rädda alla bilar och med det sagt började demonteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a0d5642217563926bc0b2cc584572f4.jpg
Såväl mattor som dörrsidor, plastkåpor och säten var blå. Baksätet var av den vanliga tyg-modellen med mönster i diagonal riktning som satt i tidiga GL-vagnar (tror den nya modellen kom på 1989 eller senast på 1990-års modell). Baksätet hade klarat sig ganska bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b677f7ce00afa5fb00e5bffc4ced556e.jpg
Innertaket var omklätt, men det var väldigt dåligt gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aea6418c382f46535e27fb0354b52dcc.jpg
Elantenn och högtalare plockades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b150ec0601fc6107485c95c026d8cf32.jpg
Demontering av handskfack, uttag för kupévärmare mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-369c2fdb5d6e6481648ad1b695913930.jpg
En hel del extrautrustning såg ut att ha eftermonterats på den här bilen. Förutom oljetrycksmätare, yttertemp, snowcap och spoiler med dimljus (dimljusen saknades dock) verkar det även ha suttit läslampor bak. Men de fanns tyvärr inte kvar. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bca54cfe716a4de92b956be926f8bf76.jpg
Bräda, mittkonsol, mattor och stora delar av elsystemet (inkl. säkringsbox och styrboxar) plockat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f0c36b5b952e76225b06f8aa72d0500.jpg
Fick hjälp av en kompis att med en vajer "såga" ut den dåliga rutan. Tanken var att ta den här rutramen till Sudden. Den hade endast en skada i ovankant som skulle behöva åtgärdas. Annars var den i fint skick. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0edc1117029bc77533387aaefacf8b65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17fbeccd8b753e95d69e1bbaca9a851f.jpg
Dörrar plockade! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-142f9f6b805d578a4332563744bc4f33.jpg
Började plocka av fronten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-798b06bad69c25134872994b7a524bf6.jpg
...och saker från motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d2fa72397c371734ee127e71ccb2681.jpg
Det mesta av insidan var nu plockat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cae8b9d6b9c6332b4ba1c43ae4eef9d4.jpg
Nu hade steget kommit till rutramen. Började med att borra ur popnitarna till dropplisterna. Tänkte givetvis behålla listerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-597391c0b3117fef90ed99f8e7a274ee.jpg
Kapat och klart! Med den stora kapmaskinen var det gjort på en kvart! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3ae225fb4f1c34b8913e8ce1071ad23.jpg
245:an lastades med delarna och körde skytteltrafik mot Volvolagret. :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-879089588cd87e9113455718c957dfbd.jpg
Efter att ha tagit ner växellåda, spak och kardan blev det en kväll dags för motorn. Tur man kan ta hjälp av traktorn som smidigt lyfte ur motorn med pallgafflarna och ställde den på en SJ-pall. Lossade även framvagnsbalk och mer eller mindre tömde motorrummet på det som var kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9591dbf8f32a892fc747cacdc812de6.jpg
Nu var bilen så lätt att jag och några kompisar inte hade några som helst problem att vända på den med handkraft. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32e4462ea7772b2546bf2a0e52405646.jpg
Nu kunde bakaxel, bränsletank, bromsledningar och de sista sakerna plockas loss mycket enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c8989d6f29a9fee1120eb90c4157ded.jpg
Bakaxeln nere.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24e8b3c36a1ddb7160a72ffbd85c07e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b258c7e7308b8ee649315fd5506231d7.jpg
Sådär, ja!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-40b5adb9a07463db731e3bfa1e3a2b1c.jpg
Såhär skall det se ut när en Volvo går i graven. Inga delar lämnas kvar. Plockade även låsinfästningarna på dörrstolparna efter att bilden togs. lol

Senast redigerat av Loveless (11 juni 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Lucif3r
11 juni 2020 · 2 182 Inlägg

Överlag såg den ju helt ok ut undertill faktiskt. Knappast felfri, men det mesta av golvet finns ju kvar iaf smile
Men ja, resten av bilen var väl dessvärre inte så mycket att hänga i granen... Helt förståligt att du valde att skrota den iaf.

Loveless
24 juni 2020 · 532 Inlägg

Rutramen påbörjad! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c925eb281d8cbcb94a00ddff9238c0f7.jpg
Eftersom det blivit dags att ta tag i vindruteramen började jag demontera saker i direkt anslutning till den. Bland annat solskydd, backspegel...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44f5e0dee877f26286ead243d57372db.jpg
...mätarhus, ratt, paneler...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5d87b22e3c54ee3a2acc33d39e98be62.jpg
...och de främre dörrsidorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1a17ab19d3ad5bd651ed00c3c3a2ec4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7fdf451bba76d1cbcc6c041bd5658af.jpg
Även brädan togs ur. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ed761b42f8995db44d654388cfa81711.jpg
Lossade de resterande clipsen till rutlisten och böjde ner innertaket i framkant så att det inte riskerar ta eld när man svetsar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce099ad89d04dbb3566583d105c327b0.jpg
Demonterade motorhuven för att kunna komma åt och svetsa bra i nederkant. Täckte istället motorrummet med brandfiltar. Nu var det dags att få lite experthjälp! Magnus, som jag köpte Sudden av och som är en erfaren svetsare kom förbi för att hjälpa till med detta. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf4b63ce923569e7a8e11833acd7f562.jpg
Själv har jag aldrig bytt så här stora delar av en vindruteram innan, och det gäller att få allt rätt. Så det kändes tryggare att ta hjälp av någon som kan det. Vi började med att mäta noga och sedan markera och kapa ut den nedre delen av den "nya" rutramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1f7d7c7fbf2eeeb1f8308bba8162111.jpg
Sedan mätte vi ut och kapade ut den dåliga biten på Sudden. Tanken är att den nya plåten skall ligga över och punktsvetsas fast i den gamla. Den gamla plåten skall även falsas och ligga en bit under den nya i skarven, så att övergången blir så naturlig som möjligt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9360f6b70fecb7d95e51563370e4fda.jpg
Smygvinkel och passare var två verktyg vi använde oss av. I mitten (där passaren sitter) fanns redan ett runt hål från fabrik i både den nya och den gamla plåten. Det gjorde det relativt enkelt att passa in plåten.

Kändes skönt att äntligen ha kommit igång! Mer uppdateringar kommer inom kort. big_smile

Senast redigerat av Loveless (24 juni 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Lucif3r
24 juni 2020 · 2 182 Inlägg

Damn.. "synd" att du gjorde det så omständigt, har själv rost i rutramen på min 945a och hade hoppats på att se någon mindre extrem lösning tongue

Fint jobb i vilket fall smile

Loveless
25 juni 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Damn.. "synd" att du gjorde det så omständigt, har själv rost i rutramen på min 945a och hade hoppats på att se någon mindre extrem lösning tongue

Fint jobb i vilket fall smile

Sorry! tongue Kunde inte låta bli att göra det så noggrant som möjligt när jag ändå får hjälp med detta! smile

Senast redigerat av Loveless (25 juni 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Steff240
25 juni 2020 · 1 005 Inlägg

Nu har jag tillbringat halva arbetsdagen med att läsa igenom din tråd, och det är verkligen ett imponerande arbete du gör!
Jag följer med intresse dom eviga rostlagningarna då jag står inför ungefär samma jobb på min kära 744:a roll

Loveless
28 juni 2020 · 532 Inlägg

Steff240 skrev:
Nu har jag tillbringat halva arbetsdagen med att läsa igenom din tråd, och det är verkligen ett imponerande arbete du gör!
Jag följer med intresse dom eviga rostlagningarna då jag står inför ungefär samma jobb på min kära 744:a roll

Oj, det var inte dåligt! Tack så mycket! big_smile
Förstår. Det är en del jobb med rosten, men man ser snabbt resultat när man kommit igång. wink

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 juli 2020 · 532 Inlägg

Fortsättning rutramen - nedre delen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-321f408332d14e965106e8d5349fa21a.jpg
Nu var det dags att påbörja svetsningen av den nya plåten. Vi började punkta fast den  i hålen vi gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47b708ad75a7d37837e3adff6b000797.jpg
Svetsningen ovanifrån klar. Även börjat slipa ner svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9f78ceef71de59e12e3af7c032ea5262.jpg
Vi fick hela tiden hålla koll så att vinkeln stämde medan vi svetsade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a03695ea27eb4a34911ac9c45f73e9f8.jpg
Sedan var det dags att svetsa underifrån. Här gjorde vi ingen falsning, utan vi lade plåten utanför den gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4b22cee4570f46c9a1095ab3e67906be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-19036447d68251e946949065a077611d.jpg
Då var nederdelen av rutramen i princip klar för målning! smile

Nästa steg blir att ge sig på den övre delen. wink

Senast redigerat av Loveless (6 juli 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Bob-Miller
6 juli 2020 · 1 306 Inlägg

Blir mkt bra de där,va har du fått ditt Volvo intresse från??

Loveless
8 juli 2020 · 532 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Blir mkt bra de där,va har du fått ditt Volvo intresse från??

Tackar! Bra fråga! Min familj har alltid kört Volvo. Pappa hade en 744 när jag var väldigt liten och när jag var fem år gammal köpte han sin första helt nya bil, en mörkgrön 945 LTT -97. Jag har alltid gillat bilar som är lättskruvade och de gamla Volvobilarna är ju ganska roliga att skruva med. Det stora utbudet av delar, inte minst på skrotarna kan också ha bidragit till intresset. Gillar även svensk industri och svenska produkter. Min första bil blev en 744 TIC -86 som jag köpte när jag var 17 och sedan dess har jag hållit mig till Volvo. smile

Senast redigerat av Loveless (8 juli 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang