Guide: Installation av farthållare på Volvo 7/900 (bensin & diesel)
Det här blir ett långt inlägg som mer är upplagt som en guide över hur man i detalj installerar en Volvo original farthållare på 7/900 serien. Principen är densamma för bensin och diesel, men då gasrulle och fäste till vakuumbälgen är svårare att hitta till diesel byggde jag egna sådana. Tog mycket bilder som vanligt för den som är intresserad. Hoppas inte jag tröttar ut er bara. Är ni inte intresserade av att se installationen i detalj är det bara att invänta nästa update.
Det är nämligen så att Sudden har fått en farthållare. Med hemmabyggda fästen för vakuumbälg och gasrulle så att de passar diesel.
Eftersom det inte är helt enkelt att få tag på gasrulle för farthållare och fäste för vakuumbälgen till D24 började jag studera lite bilder på nätet över hur dessa ser ut. Under åren har jag plockat av ett par kompletta satser med farthållare på skrotarna från bensinare, så i garaget fanns allt jag behövde, fast till B230. Kanske skulle det gå att bygga egna fästen och använda gasrullen och vakuumbälgen från en bensinare?
På Sudden satt faktiskt redan en gasrulle för farthållare till diesel. Men ingen vakuumbälg eller något fäste för en sådan.
Översta delen av rullen, som innehåller spåret där vajern till farthållaren löper var dessutom defekt. Aluminiumet hade spruckit och pinnen i mitten är helt nedsliten. Vid en demontering visade det sig vara värre än jag trodde. Den fungerade hjälpligt till den vanliga gasvajern, men behövde verkligen bytas.
Jag tog fram min låda med gasrullar till D24 och kunde konstatera att jag endast hade gasrullar utan stöd för farthållare.
"Men Sudden har ju manuell låda, kan man inte använda spåret för kickdown-vajern på gasrullen till farthållaren?" (som på bilden) kanske en del tänker.
- Nej! Det går inte. Vajrarna måste kunna dra i rullen individuellt, utan att den andra vajern åker med (och kanske hoppar ur eller orsakar gashäng). En gasrulle för farthållare behövs därmed.
Jag demonterade gasrullen utan spår för farthållare som jag provmonterat. Plockade även fram en kartong med komplett farthållarsats från garaget.
Ganska snabbt insåg jag att man kunde räta ut fästet till gasrullen för farthållare från B230 i ett skruvstäd och montera med en bult i det övre hålet i hållaren för kallstartsventilen vid insprutningspumpen. Men: gasrullen på bensinarna snurrar åt motsatt håll mot den för en diesel!
Dock gick det med lite mindre ansträngningar att justera och korta armen mellan gasrullen och dieselpumpen, så att gasrullen kunde reglera dieselpumpen från 0 till full gas. Så långt såg allt lovande ut!
Men innan jag ens ville börja tänka på placering och fäste för vakuumbälgen behövde jag lösa gasvajern. Jag tog även ett fäste för gasvajer till B230F som jag provmonterade med en bult i ett av hålen för hållaren till dieselgasrullen. Lite justering och en längre gasvajer behövs naturligtvis, men annars såg det någorlunda vettigt ut.
En första vända med kap och slipskiva med vinkelslipen.
Nu var det dags att bygga ett fäste för vakuumbälgen. Jag hade gjort lite mätningar innan och visste på ett ungefär hur långt fästet behövde vara för att det skulle stämma med gasvajern som satt på bälgen samt lämna viss mån för justering.
Tog ett 3 mm tjockt plattstål som jag kapade till i rätt längd och bockade. Borrade sedan hål till en bult för infästning samt för bulten till vakuumbälgen.
En första provmontering visade att det här nog skulle kunna funka. Fler infästningar och lite svetsning för att stabilisera upp fästet behövdes dock för säkerhets skull.
Men medan jag funderade på hur jag skulle göra infästningarna tog jag fram vakuumpumpen och styrboxen för farthållaren.
Drog fram kabeln för farthållaren genom en ledig genomföring i torpedväggen.
Monterade pumpen med originalfäste på samma plats som den sitter original. Drog fram och anslöt kabeln. Jag drog även fram och anslöt vakuumledningen. Den går från vakuumpumpen till ett T-kors uppe vid bromsservot. Där går den ena ledningen till vakuumbälgen och den andra in genom torpeden.
Inne i bilen går vakuumledningen vidare till ett nytt T-kors, vars båda utgångar leder till kontakterna för frånkoppling av farthållaren, som monteras vid gas och kopplingspedal. På automatväxlade vagnar har man endast en kontakt på bromspedalen.
Även styrboxen monterades med originalfäste på sin standardplacering strax ovanför friskluftsintaget på förarsidan. Där är det redan förberett, så det är bara att hänga dit den på två dubbar som sticker ut. Men rekommenderar även att sätta dit lite butyltejp så att den verkligen sitter kvar. Det verkar åtminstone Volvo ha gjort på alla de bilar jag plockat av farthållare från.
Nu hade turen kommit till blinkesspaken, som ju byts ut till en med knappar för farthållare. Den här spaken är bredare och känns rejälare än standardspaken. Framförallt tycker jag den passar väldigt bra ihop med torkarspaken på kombimodellerna, som också är lika bred och även den har knappar längst ut (för spolning och torkare till bakrutan).
Standardspaken vs spaken för farthållare.
Sedan var det dags att montera och justera kontakterna för frånkoppling av farthållaren. Dessa är väldigt viktiga och det är viktigt att de blir rätt justerade.
Felaktigt justerade brytare samt torrspruckna vakuumledningar och/eller vakuumbälg är de vanligaste orsakerna till att farthållaren inte fungerar.
Studerar man bilden ovan upptäcker man dock ett problem när man skall eftermontera farthållare på en bil med manuell låda. Av någon anledning sitter det endast hållare för kontakten vid bromspedalen som standard. Vid kopplingspedalen finns bara hålen för poppnitarna till en sådan.
"Kan man inte strunta i kopplingen då? Det räcker väl att farthållaren kopplar ifrån vid broms eller när man stänger av den på spaken!" kanske en del tänker.
- Nej. Vad som händer om man "struntar" i att montera en kontakt för kopplingen är att motorn rusar när man frikopplar (eftersom farthållaren ökar gaspådraget för att nå sin inställda hastighet). Det är inget vidare.
Eftersom jag monterat ett par farthållare genom åren visste jag om detta. Så givetvis hade jag plockat fästet jag behövde från donatorbilen farthållaren kom ifrån. Istället för poppnitar monterades denna nu med tre självborrande skruvar i lämplig storlek.
Nu var det bara att montera kontakterna.
Så här justerar man dem. När koppling och bromspedal inte är nedtryckta skall kontakten vara stängd (men bara precis stängd, kontakten skall inte påverka läget för pedalen och ligga och belasta kontakten). När man trycker ned pedalen öppnas kontakten.
Principen är ungefär som en lampa som tänds när man öppnar en garderobsdörr. Eller som när man öppnar handskfacket. Ganska simpelt med andra ord!
Som tidigare nämnt går vakuumledningarna som kommer in genom torpedväggen till dessa kontakter. Utöver det går även en seriekopplad elkabel från styrboxen för farthållaren från kontakten till kopplingen, vidare till den för bromsen samt vidare upp till kontakten för bromsljuset.
Om någon av dessa tre kontakter triggas kopplas farthållaren ur. Dessutom kan man alltid stänga av den på spaken. En väldigt säker konstruktion av Volvo om man frågar mig.
Den gula ledningen till farthållaren ansluts uppe vid instrumenthuset på ett stift som finns för hastighetssignal. En förutsättning är nämligen att farthållaren vet om vilken hastighet bilen håller. Det är genom att läsa av hastigheten och reglera gaspådraget med hjälp av vakuumbälgen som styrboxen lyckas upprätthålla den hastighet du har ställt in.
Nu var det dags att ansluta elen. En del drar massor av ledningar genom torpedväggen till batteriet när de sätter in extrautrustning. Ofta avsäkrar man inte ens det man ansluter. Så kallad EPA-el. Helt idiotiskt kan jag tycka, när det finns en så bra säkringsbox med massor av lediga anslutningar!
Säkring nummer 12 är dessutom avsedd för farthållare (Cruise Control) och alla ledningar som går dit är röd/blå så den blev det naturliga valet. Där finns det dessutom bara ström när tändningen är på. Anslöt den svarta jordkabeln till jordplinten i säkringsboxen.
Allt som står inom parentes på gruppförteckningen är antingen extrautrustning eller sådan utrustning som inte är sitter i alla modeller (t.e.x. overdrive).
Med det gjort gick jag åter till frågan om gaswire! Jag fick tips av en kompis som arbetar på Volvo om en lång gasvajer som är till för högerstyrda 700-vagnar med B230E-motor. Jag beställde en ny sådan.
Lite justering av längden på hölje och vajer behövdes (jag behövde några centimeter extra vajer), så jag kortade höljet och monterade en justerbar nippel för att uppnå detta. Lite justering av gaspedalen behövde också göras för att full gas verkligen skulle vara full gas på pumpen.
Nästa steg var att ordna fler infästningar. Jag tänkte använda de befintliga hålen vid pumpen, så jag byggde utifrån dem.
Då var ett fäste till på plats...
...och ytterligare ett.
Då återstod bara slipning
Och målning. Sedan torktid. Sedan var det bara att montera och vrida på nyckeln!
Resultatet? Farthållaren funkar klockrent! Har redan hunnit köra en hel del motorväg. Det är riktigt gott att kunna ligga i motorvägsfart mil efter mil utan att behöva röra gasen. Så jag är helt klart nöjt med denna uppgradering!
Vill man öka hastigheten är det bara att hålla inne knappen längst ut på spaken tills man når önskad hastighet. Skulle man behöva bromsa eller stänga av farthållaren och sedan vill köra igång den igen är "resume"-knappen guld värd. Den tar en tillbaka till den senast inställda hastigheten (som den minns tills tändningen stängs av).
Mina 3 tips till dig som tänkt plocka av en farthållare på skroten:
1. På tidiga vagnar samt de vagnar som fått farthållare eftermonterat är kabelhärvan helt separat från övrig el i bilen och därmed mycket enkel att demontera. På senare vagnar ur 900-serien, där farthållare ingått i utrustningspaket går kabelhärvan däremot ihop med den övriga elen i bilen och är både krånglig och tar lång tid att separera. Välj en med separat härva om möjligt!
2. Tänk även på att du behöver ha en kontakt med fäste för frånkoppling av farthållaren även till kopplingspedalen om du har en manuell bil. Det är lätt att glömma detta om man plockar farthållaren från en automatväxlad.
3. Vakuumslangarna är ofta väldigt torrspruckna och färgar ofta av sig. Ta spolarledningar från 7/900-serien istället. Det gör alltid jag, då de håller mycket högre kvalitet och funkar perfekt (även till exempelvis laddtrycksmätare).
Hoppas detta var till hjälp för någon!
Senast redigerat av Loveless (29 juni 2021)