Passagerardörr låser inte upp sig, Audi a4 -10

Idaida
13 november 2018 · 8 Inlägg

Köpte ny bil för mindre än 2 veckor sen, på bilfirma. Redan dagen efter så började centrallåset krångla. Jag låser bilen och alla dörrar blir låsta, men sen när jag låser upp så låses inte passagerardörren upp sig så det går inte att öppna den från utsidan. Att öppna från insidan genom att dra i handtaget är inga problem, men blir ju ett jäkla bök för mig som måste av med bälte och halvligga över halva bilen för att kunna nå dörrhandtaget på andra sidan.... Har testat bägge nyckeldosor plus att låsa/låsa upp från knappen på förardörren innifrån bilen, inget gör skillnad. Dörren är fortfarande låst från utsidan.

Några få gånger funkar det dock och den dörren låser upp sig som den ska, dock MAX 1 av 10 ggr.

Har provat att smörja själva låskolven men gjorde ingen skillnad, vilket jag misstänkte eftersom det aldrig är problem att låsa, och skulle det ha kärvat så borde väll även låsningen strula?

Kruxet är att jag åkte LÅNGT för att köpa just denna bil, så att bara ”svänga förbi” hos bilhandlaren kan jag inte. Jag gissar dock att jag har nån slags garanti när jag köpt på firma? Däremot så skulle jag gärna vilja ha lite kött på benen över vad det skulle kunna tänkas vara innan jag ev sätter mig och rullar ner alla dessa mil igen då det är ett heldagsprojekt, och är det något enkelt åtgärdat så kanske det blir billigare att lämna in den själv på verkstad än att åka ner och firman fixar det. Är också rädd att åka ner sen funkar låset klockrent igen väl på plats. Eftersom bilen är så pass ny för mig och passagerardörren inte används så himla mycket än så har jag än så länge inte sett något mönster i det hela. Igår körde jag en längre körning, och då funkade låset igen. Idag när det blivit kortare körningar så har det inte funkat alls. Men har åkt kortare vändor innan och det har funkat endå, och längre vändor där det inte funkat, annars hade jag kunnat gissa på nån fukt som stör och som försvinner när jag kör långt och bilen blir varm en längre stund? Har inte tillgång till varesig garage eller carport så kan inte testa och se om det funkar att låta den stå torr ett dygn eller två...

Någon som har tips på vad jag kan göra, eller har någon tom varit med om liknande?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 november 2018 · 4 917 Inlägg

Kärvning ellet dålig kontakt på ledare till låset.
För att kunna avgöra måste dörrsidan av och sen prova var felet tänkas befinna sig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Idaida
13 november 2018 · 8 Inlägg

bagatellen skrev:
Kärvning ellet dålig kontakt på ledare till låset.
För att kunna avgöra måste dörrsidan av och sen prova var felet tänkas befinna sig..

Attans,ja det är väll inget jag fixar själv.. Jag får helt enkelt prata med firman jag köpte bilen hos och se hur det ska lösas, och om det är något som kan tänkas gå på garantin, sen rulla in till verkstaden och förhoppningsvis kunna få nån uppskattning vad det kan tänkas kosta.

Har en kompis som erbjudit sig att koppla in och felsöka också men är det ens värt ett försök? Lär ju inte få upp några felkoder på en kärvning direkt tänker jag...

jaka54
13 november 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
Det är väl det klassiska! -Sladdar som är av! Kolla sladdarna som går till förar resp passagerardörr!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 november 2018 · 4 917 Inlägg

Japp, detdär kan vilken hemmamek somhelst fixa vill jag påstå..
Så släpp på kompisen på dörren och se vad han kan göra..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Idaida
14 november 2018 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är väl det klassiska! -Sladdar som är av! Kolla sladdarna som går till förar resp passagerardörr!

Det klassiska, menar du det som blir när man öppnar och stänger dörren? Vet nämligen att en kompis hade problem med att fönsterhissen krånglade och han sa då att det var klassiskt att sladdarna gått av just för att man öppnar och stänger dörren. Men det är ju det att ibland låser den faktist upp sig...?

Jag ska iaf prata med firman idag och se hur det är med garanti och vad som gäller i den innan jag börjat sulla med något själv. Mina egna kunskaper sträcker sig till att kolla olja och byta lampor ungefär, så..

Lite surt bara när jag tidigare haft en -03 som jag aldrig hade något problem med, sen nu när jag bytte upp mig så börjar det strulas direkt.

Idaida
14 november 2018 · 8 Inlägg

bagatellen skrev:
Japp, detdär kan vilken hemmamek somhelst fixa vill jag påstå..
Så släpp på kompisen på dörren och se vad han kan göra..smile

Ja, jag får flörta lite med honom och se om han orkar öppna och kika på det. smile

zemet
14 november 2018 · 4 030 Inlägg

Jag tror inte på kabelbrott eftersom dörren ju låser sig som den skall.
På många bilar så sitter det en tjock ståltråd som centrallåsmotorn drar i för att låsa och sedan puttar på för att låsa upp. Den brukar vara ganska lång ca 40 cm.

För att ståltråden skall vara stabil brukar den löpa igenom några plastclips. Om dessa plasclips går sönder så fungerar det utmärkt att låsa dörren, men när dörren skall låsas upp så flexar ståltråden och överför inte tillräckligt mycket kraft för att låsa upp låset.

Så jag tror lösningen är såpass enkel att man bara lyfter av dörrsidan och ersätter trasiga clips med buntband. Dra inte åt buntbanden för hårt bara, ståltråden behöver kunna löpa fritt.

https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … BF%BDs.jpg

Efter en snabb googling hittade jag denna låsmekanism på bildelsbasen. Det sitter som jag trodde en tjock ståltråd där som skall manuvrera låset. Ditt problem beror på att denna ståltråd flexar istället för att manövrera låset tror jag.

Senast redigerat av zemet (14 november 2018)

Idaida
14 november 2018 · 8 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte på kabelbrott eftersom dörren ju låser sig som den skall.
På många bilar så sitter det en tjock ståltråd som centrallåsmotorn drar i för att låsa och sedan puttar på för att låsa upp. Den brukar vara ganska lång ca 40 cm.

För att ståltråden skall vara stabil brukar den löpa igenom några plastclips. Om dessa plasclips går sönder så fungerar det utmärkt att låsa dörren, men när dörren skall låsas upp så flexar ståltråden och överför inte tillräckligt mycket kraft för att låsa upp låset.

Så jag tror lösningen är såpass enkel att man bara lyfter av dörrsidan och ersätter trasiga clips med buntband. Dra inte åt buntbanden för hårt bara, ståltråden behöver kunna löpa fritt.

https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … BF%BDs.jpg

Efter en snabb googling hittade jag denna låsmekanism på bildelsbasen. Det sitter som jag trodde en tjock ståltråd där som skall manuvrera låset. Ditt problem beror på att denna ståltråd flexar istället för att manövrera låset tror jag.

Ja, detta låter ju troligt. Det låter i dörren när jag trycker på ”lås upp” med det händer inget, så det känns ju som om något försöker iallafall?

För att låsa, det krånglar aldrig. Den låser lika snabbt och lätt som alla andra dörrar. Däremot upplever jag ett litet ”gnissel” i just den dörren när jag låser, därför jag trodde att den kärvade först, men den tanken har jag börjat slå bort helt. Då borde det ju krångla ibland på både lås/lås upp, inte att det ena fungerar 100% och det andra 10%. Om ens det.

Idaida
14 november 2018 · 8 Inlägg

Det som jag är mest rädd för är att jag står där tillslut och inte får upp dörren alls, alt att något kärvar ihop helt så jag inte kan låsa upp nån dörr överhuvudtaget, eller ve och fasa, att skuffen låser sig! Jag har ofta hunden med mig som sitter i bur så finns ingen chans att få ut henne i sånt fall!

jaka54
14 november 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
Bort med dörrsidan så ser du vad som lossat! Om det är något som lossat. Hör du att något "rör på sig" i dörren så funkar ju i varje fall vakumenheten.

Idaida
14 november 2018 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bort med dörrsidan så ser du vad som lossat! Om det är något som lossat. Hör du att något "rör på sig" i dörren så funkar ju i varje fall vakumenheten.

Är det vakuum på denna modell? Och el? Eller bara det ena? Är alltså en a4 årsmodell 2010...

candyweiss
14 november 2018 · 863 Inlägg

Idaida skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Bort med dörrsidan så ser du vad som lossat! Om det är något som lossat. Hör du att något "rör på sig" i dörren så funkar ju i varje fall vakumenheten.

Är det vakuum på denna modell? Och el? Eller bara det ena? Är alltså en a4 årsmodell 2010...

Eftersom vi pratar kablar så är det el. Jag känner bara till gamla Mercedes som har vaccum, men det är säkert fler.

Senast redigerat av candyweiss (14 november 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
clabbe14
14 november 2018 · 76 Inlägg

candyweiss skrev:

Idaida skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Bort med dörrsidan så ser du vad som lossat! Om det är något som lossat. Hör du att något "rör på sig" i dörren så funkar ju i varje fall vakumenheten.

Är det vakuum på denna modell? Och el? Eller bara det ena? Är alltså en a4 årsmodell 2010...

Eftersom vi pratar kablar så är det el. Jag känner bara till gamla Mercedes som har vaccum, men det är säkert fler.

Jakas gamla Audi har vaccum, men det slutade Audi med runt millennieskiftet tror jag.
Har det på min Audi S6-97 som är den sista byggd på C4- plattformen men om det även finns på C5:an ska jag låta vara osagt. TS bil har med andra ord, som även har påpekats,"elektriskt" centrallås/ Hälsningar Claes

jaka54
14 november 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
På min gamla Audi 100 (-89:a ) så är det som sagts vakumstyrt centrallås men det är elektriska signaler som styr vakumstyrningen.

Idaida
15 november 2018 · 8 Inlägg

Igår funkade det hela dagen, men sen på kvällen när jag skulle ut till hästarna så var dörren låst igen... Fattar inte vad det kan vara!!!! Inväntar kompisen som får felsöka, förhoppningsvis nu i helgen, sen får vi skruva isär allt och se.

candyweiss
15 november 2018 · 863 Inlägg

Idaida skrev:
Igår funkade det hela dagen, men sen på kvällen när jag skulle ut till hästarna så var dörren låst igen... Fattar inte vad det kan vara!!!! Inväntar kompisen som får felsöka, förhoppningsvis nu i helgen, sen får vi skruva isär allt och se.

Som konstaterats innan, glapp, ärgat eller kabelbrott.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
15 november 2018 · 2 250 Inlägg

Mekaniskt fel. Eftersom du hör mekaniken jobba.

Ta nu första steget och kryp nu ned på knä, kolla hur dörrsidan är fäst, och lossa...

Googla lite så ser du hur du ska göra, eller låna en Haynes rephandbok på bibblan.

Lite skit får du stå ut med på fingrar o knän.
Eller invänta kompisen, så slipper du allt detta.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 november 2018)

jaka54
15 november 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
På Brorsans 91:a (också Audi 100 men en Turbo) så fungerade centrallåset av och till och som på min Audi 100 2,0E så trodde jag att det var kabelbrott vid dörren men...det visade sig vara dålig kontakt någonstans bland säkringarna (i motorrummet på Audi 100) för efter åtskillaga duschar med elspray gick alla dörrar att öppna via förardörrens lås.

simlar
15 november 2018 · 5 516 Inlägg

Symptomen låter då som en racklande låskista/centrallåsmotor.
Brukar gå att få låst upp dörren genom att banka med handflatan längst bak på dörren under dörrhandtaget och sen låsa och låsa upp bilen flertalet gånger så brukar den till slut öppna sig.
Om man inte åtgärdar detta så går låskistan till slut helt sönder och då är det bara hoppas den pajjar i olåst läge för att slippa bryta loss dörrklädseln med stängd dörr.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang