Min Audi A6 C5-01 kokar utan någon direkt anledning!

ValdemarJensen
13 november 2018 · 18 Inlägg

Min Audi A6 2,4liters V6a vill inte hålla rätt temp... jag skruva ner hela fronten och tänkte byta termostat och vattenpump. Men till min förvåning sitter där ingen gammal termostat:/? Den har alltså inte haft någon termostat? Utan termostat så borde ju bilen hålla låg temp hela tiden, eller? Vattenpumpen såg jätte bra ut men bytte ändå. Det bubblar inte i expansionskärlet, den tar absolut inget vatten alls. Vad kan felet vara? Den har inga felkoder heller:(

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 november 2018 · 4 917 Inlägg

Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
14 november 2018 · 9 296 Inlägg

bagatellen skrev:
Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Han bytte ju vattenpumpen och att båda skulle vara kassa är inte troligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
engolf
14 november 2018 · 3 235 Inlägg

är det bra vattenflöde? har du bra värme i kupen?
Om den kokar utan termostat måste det vara stopp nånstans:(

ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg

Den vattenpumpen jag satte dit var ny. Värmen i kupén är sådär. Blåser inte bra men de kommer värme. Men att de blåser dåligt är ju kupéfläktens fel eller? Blåste med tryckluft igenom kylaren och motorn, det kom då luft på motsatt sida kylaren och motorn. Den gamla kylarvätskan var ju fin, inget skit i osv, borde ju knappast va tätt då eller?

jaka54
14 november 2018 · 5 677 Inlägg

Hej!
Enligt Autopartsmarket har Audi A6 med 2,4 lit motor termostat.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Senast redigerat av jaka54 (14 november 2018)

Presidento Of World
14 november 2018 · 3 306 Inlägg

Inte bara mätaren som är mongo då? Inte ovanligt på dom.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg

Det va den termostaten jag bytte eller ja, tänkte byta men satte dit en ny eftersom de inte satt nån gammal, ett jävla krångel, bort med kamrem spännrulle osv

Temperaturmätaren borde ju inte ha något med att den kokar eller skickar den någon typ av felsingnaler till styrningen och så kanske den kokar fast att den egentligen inte borde?

ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg
Meaganeowner
14 november 2018 · 2 250 Inlägg

Läck i övrkant på kylsystemet, eftersom inget vatten förbrukas.
Kan vara fel på den ventil, som bestämmer övertrycket i hela systemet. Sitter ofta i locket till expandionskärlet

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 november 2018 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:

bagatellen skrev:
Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Han bytte ju vattenpumpen och att båda skulle vara kassa är inte troligt.

Usch då..
Kan jag skylla på specksavers dåliga glasögon ?..:)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
14 november 2018 · 9 296 Inlägg

bagatellen skrev:

caromania skrev:

bagatellen skrev:
Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Han bytte ju vattenpumpen och att båda skulle vara kassa är inte troligt.

Usch då..
Kan jag skylla på specksavers dåliga glasögon ?..smile

Det är ok, bara du inte försöker kyssa mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
14 november 2018 · 4 628 Inlägg

ValdemarJensen skrev:
Min Audi A6 2,4liters V6a vill inte hålla rätt temp... jag skruva ner hela fronten och tänkte byta termostat och vattenpump. Men till min förvåning sitter där ingen gammal termostat:/? Den har alltså inte haft någon termostat? Utan termostat så borde ju bilen hålla låg temp hela tiden, eller? Vattenpumpen såg jätte bra ut men bytte ändå. Det bubblar inte i expansionskärlet, den tar absolut inget vatten alls. Vad kan felet vara? Den har inga felkoder heller:(

Låter ju som om någon haft problemet tidigare om man plockat bort termostaten.
Luft i kylsystemet kan orsaka kok.
Dessa bilar är dryga att lufta, finns oftast luftskruvar på kylrören som går runt motorn men dessa är ofta i plast o går sönder.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Coggen
14 november 2018 · 1 Inlägg

Har en A6:a med 4.2  V8 2001 och hade kylproblem. Efter en del rotande med termostat och temp givare,  fann jag att en av kylfläktarna(elektriska) inte snurrade pga utslitna kol. Den fläkten går alltid när AC:n är på. Byte av den fläkten fixade problemen med motorkylningen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 november 2018 · 14 007 Inlägg

TS har inte skrivit hur motorn uppför sig med den nya vattenpumpen och med termostat. Inte vad jag kan se iaf. Kokar den fortfarande?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg

Vettemannen skrev:
TS har inte skrivit hur motorn uppför sig med den nya vattenpumpen och med termostat. Inte vad jag kan se iaf. Kokar den fortfarande?

/Benny

Har inte provat än men de kan ju knappast vara någon skillnad när de inte ens fanns en termostat innan och den gamla pumpen såg och snurrade som ny.

ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg

Coggen skrev:
Har en A6:a med 4.2  V8 2001 och hade kylproblem. Efter en del rotande med termostat och temp givare,  fann jag att en av kylfläktarna(elektriska) inte snurrade pga utslitna kol. Den fläkten går alltid när AC:n är på. Byte av den fläkten fixade problemen med motorkylningen.

Ja precis. Jag har kollat min elfläkt. Den snurrar när bilen når en viss temp.

ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg

Cuefa skrev:

ValdemarJensen skrev:
Min Audi A6 2,4liters V6a vill inte hålla rätt temp... jag skruva ner hela fronten och tänkte byta termostat och vattenpump. Men till min förvåning sitter där ingen gammal termostat:/? Den har alltså inte haft någon termostat? Utan termostat så borde ju bilen hålla låg temp hela tiden, eller? Vattenpumpen såg jätte bra ut men bytte ändå. Det bubblar inte i expansionskärlet, den tar absolut inget vatten alls. Vad kan felet vara? Den har inga felkoder heller:(

Låter ju som om någon haft problemet tidigare om man plockat bort termostaten.
Luft i kylsystemet kan orsaka kok.
Dessa bilar är dryga att lufta, finns oftast luftskruvar på kylrören som går runt motorn men dessa är ofta i plast o går sönder.

Jag har också hört om att det ska vara jobbigt att lufta. Kan ju ha varit så att dom tagit bort termostaten för att dom inte kunnat lufta ordentligt. Jag får lufta tills ja stuper så får jag hoppas den går sen

ValdemarJensen
14 november 2018 · 18 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Läck i övrkant på kylsystemet, eftersom inget vatten förbrukas.
Kan vara fel på den ventil, som bestämmer övertrycket i hela systemet. Sitter ofta i locket till expandionskärlet

Menar du att de sitter ventil på undersidan av locket till expansionskärlet?

Meaganeowner
15 november 2018 · 2 250 Inlägg

På de flesta "moderna" bilar i locket, så sitter det två ventiler. Eller kombinerad ventilfunktion i locket, som på min Octavia
(Audi-symbol).

Skruvat.se har lock till din bil med originalnr (står på locket) 8E0 121 321, för 59:- + frakt 39:-.

(På min vattenkylda snöskoter sitter ventilerna monterade i locket till kylsystemet, vid vattepumpen. Därifrån går en slang till expansionskärlet. Trycket regleras till 19 - 20 psi.)

En som reglerar hur högt trycket ska bli när motorn är varm, och en som släpper in luft när motorn kallnar.

Moderna motorer o kylsystem  behöver övertryck för att inte koka.
Kommer sig av att motorerna tillverkas med tunnare gods i block och topp, som då med ett trycklöst system på vissa delar når över 100 grader och då kokar kylvätskan just där.
Annat var det med äldre järnspisar som
t ex Volvo B18. De var tjocka i godset. Metallen ledde bort värmen från de hetaste delarna och det behövdes inga ventiler, utan ett helt öppet kylsystem.

Låt vara att glykolblandat vatten inte kokar vid exakt 100 grader trycklöst, vid havets nivå, och normalt lufttryck mm.

Krånglande ventiler, eller ett läck ovanför kylvätskenivån, t ex i gaveln på kylaren, eller sprucket expansionskärl, leder till att kylvattnet kokar, men ingen kylvätska rinner ut.

Jämför med tryckkokare för matlagning.
Där kokar t ex potatis på 10 minuter vid 130 graders vatten.

Vilken bilverkstad som helst kan provtrycka kylsystemet... men då med ett speciellt lock, utan ventiler.


Så den som hade bilen tidigare, "åtgärdade" felet, genom att plocka ur termostaten, och fick bilen såld till en då ovetandes nöjd köpare.
Motorns temperatur blir då överlag lägre, med längre tid innan den når upp i beräknad arbetstemperatur o s v, vilket leder till ökad bränsleförbrukning, risk för ökad utspädning av motorolja, ökat slitage e t c.

Att köpa ett lock är en bra och inte allt för dyr investering. Kanske t o m lösningen på ditt problem.

Tjolahopp...

Senast redigerat av Meaganeowner (15 november 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang