Ovala fälgar, rikta?

MrMangee
17 november 2018 · 5 Inlägg

Har en Audi A5 2013 som precis har fått vinterhjulen balanserade och monterade. Fälgarna (original) på höger sida är lite ovala och jag kunde se det själv när dem satt i balanseringsmaskinen.
Detta märks mest i 80km/h och över och är riktigt irriterande.
Jag är orolig om det påverka något på bilen eller körsäkerheten nu när vintern är på ingång.
Nya fälgar är jag inte så sugen på och begagnade så vet man inte om dem är helt ok.
Känner någon till om det finns någon i Västerås eller närheten som kan rikta fälgar?
Eller kan man göra det själv på något vis?

zzr94092
18 november 2018 · 4 378 Inlägg

Är bara att ringa runt till gummiverkstäder, själv kan du inte göra det..Har jobbat på en gummiverkstad , som riktade fälgar, och det inget man låter en praktikant göra!

torsen
18 november 2018 · 7 202 Inlägg

Är det fråga om dyra LM-fälgar eller stålplåtsfälgar?
Skullman Enterprize utanför Strängnäs justerar såväl LM- som stålplåtsfälgar.
Men då måste du komma med fälgarna lösa.
Tror det mest ekonomiska är att söka andra beg fälgar på t ex Blocket.
I princip alla VAG-bilar har samma/passande fälgar.
Se bara upp med inpressningsdjupet/ET så att det blir rätt.

MrMangee
18 november 2018 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Är det fråga om dyra LM-fälgar eller stålplåtsfälgar?
Skullman Enterprize utanför Strängnäs justerar såväl LM- som stålplåtsfälgar.
Men då måste du komma med fälgarna lösa.
Tror det mest ekonomiska är att söka andra beg fälgar på t ex Blocket.
I princip alla VAG-bilar har samma/passande fälgar.
Se bara upp med inpressningsdjupet/ET så att det blir rätt.

Det är LM Audi fälgar. Ok tack då vet jag.
Jag trodde det kunde bli lite billigare och enklare att rikta ett par ovala fälgar istället för att köpa begagnade. Som sagt så är dem väldigt lite ovala, men det märks extra tydligt på en bil som har hård chassisättning och när man kör på plan ”tät” asfalt. Motorväg är en plåga.
Bildelsbasen har en uppsättning likadana för 7500kr som det står att dem är i ok skick, men man vet ju aldrig. Sedan så ska ju däcken läggas över på dem nyinköpta fälgarna och balanseras.
Alla mått har jag koll på.

CC72
18 november 2018 · 1 661 Inlägg

Vad är det för tum på dom? 17”?

Fälgar finns i överflöd på t ex blocket. Både med och utan däck i alla sorters skick.

7500 tycker jag var väldigt dyrt för 4 fälgar utan däck om det är vanliga standardfälgar.

MrMangee
18 november 2018 · 5 Inlägg

CC72 skrev:
Vad är det för tum på dom? 17”?

Fälgar finns i överflöd på t ex blocket. Både med och utan däck i alla sorters skick.

7500 tycker jag var väldigt dyrt för 4 fälgar utan däck om det är vanliga standardfälgar.

18”.
Japp dyrt skit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang