Volvo 745 1988 startar ej!

2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
18 november 2018 · 190 Inlägg

Hej. Det verkar som min trogna 740 har svikit mig. När man vrider om nyckeln så hör man bensinpumpen prima och sedan klickar det till någon stans vid hanskfacket när man vrider för att startmotorn ska gå. Så startmotorn går inte runt. Några förslag på vad det kan vara? Elfel? Startmotorn slut? Något annat? Har inte krånglat alls med startmotorn tidigare. Tacksam för alla råd och tips! Mvh Johan

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 november 2018 · 4 917 Inlägg

Om man kortsluter startmotorn på dom tjocka anslutningarna så ska ska startmotorn gå runt om batteriet är toppladdat och kabeln från batteriet är i prima skick.
Beroende på vad som händer då, så får man agera därefter.
Går den inte så är förmodligen kolen utslitna eller annat fel i startmotorn.
Funkar den så är förmodligen kabeln från nyckeln som troligtvis går via ett relä utan +12 volt.
Så där har du 2 saker att grunna på..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
K4
20 november 2018 · 10 Inlägg

Hej!
Dra pluskabel från batteriet direkt till startmotorn, kom ihåg att ha i neutral.
Går den inte runt alls så får du byta startmotor. Går den runt då hade du bara kunnat dra en ny 12v kabel från t.ex. ciggarettuttaget sen till nån knapp till vänster om ratten. Sen drar du bara kabeln genom brandväggs hålet till startmotorn. Brandväggs hålet kommer du åt genom att lossa panelen ovanför fötterna, sen får du lirka ut kabeln genom en liten damask. Finns också billiga start engine knappar på biltema. lycka till mvh K4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang