Är det härifrån som jag tar ström till extraljus?

granadadr
23 november 2018 · 7 286 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Radare skrev:
En del menar att det kan få allvarliga konsekvenser på hela bilens elsystem ifall man monterar en strömtjuv på en såhär modern bils helljuskabel - ligger det någon sanning i det?

Den kan mycket väl få ett spel och varna för trasiga ljus osv. Men det kan också gå utmärkt.

varför skulle den det?  std helljus är ju kvar,, man har ju bara styrström ingen förbrukning

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
zzr94092
23 november 2018 · 4 385 Inlägg

Styrström är åxxå en  förbrukning

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2018 · 17 466 Inlägg

zzr94092 skrev:
Styrström är åxxå en  förbrukning

Så sant. Ett relä kan dra upp mot 200mA. Det kan mycket väl räcka för att bilen ska släcka ner den kretsen. Men jag tror faktiskt att det ska gå bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
berren
3 oktober 2019 · 33 Inlägg

Hej, jag har också en Skoda fabia 3 och ska koppla på extraljus och undrar hur du gjorde? Hur koppla du signalen?
Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2019 · 17 466 Inlägg

berren skrev:
Hej, jag har också en Skoda fabia 3 och ska koppla på extraljus och undrar hur du gjorde? Hur koppla du signalen?
Mvh

Jord tas på valfri jordpunkt i bilen.
Plusmatningen från batteriet eller där batterikabeln går in i reläboxen. Dessa kopplas till ett relä och styrspänningen till relät tas från helljuskabeln som går in i valfri lampa på bilen, det får mätas upp vilken som är rätt.

Gjorde detta senast idag på en Hyundai från 2019 med gott resultat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
4 oktober 2019 · 7 233 Inlägg

Som jag skrivit tidigare: styrströmmen till 86 på relä tar du från ett mellanstycke du monterar på glödlampan.
Finns både H4 och H7.
Mellanstycket har en kabel att förlänga till relä stift 86.
Finns hos JULA och Biltema, och kanske hos andra också.

spillolja
4 oktober 2019 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
berren
4 oktober 2019 · 33 Inlägg

Monterade alltihop under kvällen och fick det att fungera. Men motorlampan började lysa i samband med detta. Mycket skumt, någon som vet vad det kan bero på??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang