Hjälp, köp av nya dubbdäck? Varför är dubbarna så små?

Kalinkan
22 november 2018 · 5 Inlägg

Först och främst vill jag säga att jag inte vet någonting om sånt här, så detta kanske är en dum fråga! Men men..

Jag behöver köpa nya dubbdäck då mina gamla är utslitna, men jag reagerar på hur små alla dubbar är på nya dubbdäck. Dom sticker ju ut max några mm? Och på ett nytt däck med dubbar så kändes det ju helt slätt när jag drog handen över däcket i affären.. Varför är det så?

På mina gamla dubbdäck och alltid när jag köpt förut så sticker dubbarna ut rejält från däcket.

Är detta något nytt sätt att inte slita på asfalten? Jag vill hellre inte dö, jag bor där det blir rejäla vintrar och dubbdäck är nödvändigt. Finns det nya dubbdäck med rejäla dubbar?

Bifogar en bild på ett dubbdäck som jag är van vid att se dom och en bild på ett nytt för att försöka förklara vad jag menar!


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230370/230370-20a162dd27aea4bc3b15afa43ecabdfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230370/230370-9b5dc1eec236b6754d1c382ddcf01e15.jpg

it_mutt Avstängd
22 november 2018 · 10 388 Inlägg

Varför det är så, låter jag vara osagt. Men, det är rätt generellt. Skruvdubb håller upp till 1mm i spetslängd ex.vis. Det finns givetvis ingen anledning att BARA köra på dubben heller, så de kan ju inte sticka ut hur mycket som helst.

Vi får väl helt enkelt utgå från att GY, Nokian osv osv faktiskt vet vad de pysslar med.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mats757
22 november 2018 · 912 Inlägg

De nya däcken kommer att riva bra i isen. Förhoppningsvis har du valt en däck med bra gummi som är anpassat för nordiskt klimat.  Då trycks gummit ihop så att dubbarna klöser i isen som kattklor.

Senast redigerat av mats757 (22 november 2018)

viccoA
22 november 2018 · 3 109 Inlägg

Ingen fara, köp bra dubbdäck tex Nokian Hakka så kommer vintern gå galant.

Man har ändrat max vikt på dubben för ett gäng år sedan (+10). Du vill inte köra på bara dubben som ett isdäck, det blir glashalt på asfalt, dubben trycks ut av bilens vikt på däcket när dubben rör vägbanan.

Kalinkan
24 november 2018 · 5 Inlägg

Tack för svaren! En sista fundering jag har är att dubben lär ju bli sliten fortare? (4 mm dubb slits ner till 0 fortare än en 8 mm dubb). Är det kortare livslängd på dessa dubbdäck?

zzr94092
24 november 2018 · 4 378 Inlägg

Gummit slits fortare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2018 · 17 380 Inlägg

zzr94092 skrev:
Gummit slits fortare.

Och där har vi en förklaring på TS fråga! Skulle precis skriva det. Efter en säsong sticker dubbarna ut mer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kalinkan
24 november 2018 · 5 Inlägg

Tack! Nu känner jag mig mer säker på att köpa nya dubbdäck! Jag har kikat på Nokian Nordman 7, någon som har testat eller vet om dom är bra? Nokian Hakkapeliita 8 är också ett alternativ, dock är dom dyrare

Senast redigerat av Kalinkan (24 november 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2018 · 17 380 Inlägg

Kalinkan skrev:
Tack! Nu känner jag mig mer säker på att köpa nya dubbdäck! Jag har kikat på Nokian Nordman 7, någon som har testat eller vet om dom är bra? Nokian Hakkapeliita 8 är också ett alternativ, dock är dom dyrare

Har haft dessa enbart förra vintern och bilen gick som en pansarvagn i snöstorm/isgata. Rekommenderar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kalinkan
24 november 2018 · 5 Inlägg

tack! Jag åkte till däckförsäljaren som tyvärr inte hade dom men jag fick ett bra pris på michelin x-ice north 3, så dom blev det!

torsen
25 november 2018 · 7 198 Inlägg

Kalinkan skrev:
tack! Jag åkte till däckförsäljaren som tyvärr inte hade dom men jag fick ett bra pris på michelin x-ice north 3, så dom blev det!

Var glad för det.
Enligt årets test av nya dubbade vinterdäck "vann" Michelin.

Kalinkan
25 november 2018 · 5 Inlägg

Skönt att höra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang