Parkeringsvärmare Webasto - Hur får jag igång den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2018 · 17 379 Inlägg

niska skrev:
Det är en diesel. Jag är inte så insatt tyvärr, verkstadskillen förklarade för mig - men det var invecklat. Som jag dörstod det har olja på något sätt kommit in i kylvätskebehållaren och runt i systemet, inklusive värmaren. Det var så jag uppfattade det. Enligt verkstan så kan det bli motorhaveri om jag inte åtgärdar felet.


Jag köpte bilen begagnad av företag för mindre än 6 månader sedan. Företaget säger att de skall åtgärda. Så förhoppningsvis löser det sig. Men kanske finns det fallgropar på vägen?

Knivigt läge. Bra att företaget lovat att åtgärda. Är det dieselolja så är värmare kaputt och måste troligen bytas. Är det motorolja så är motorn i mindre bra skick och blandar ut motorolja med kylvatten. Den måste då renoveras. Då kan värmaren krångla med. Går inte in på det.

Hoppas TS köpt bilen av en stor och välkänd firma. Helst MRF-ansluten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
11 december 2018 · 264 Inlägg

Det är motorolja i kylvätskan. Verkstan säger byte av topplockspackning och rengöring/renovering. Ford skall skicka ett kostnadsförslag.

Hur svårt/omfattande är ett sådant jobb?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Mack855
11 december 2018 · 1 354 Inlägg

niska skrev:
Det är motorolja i kylvätskan. Verkstan säger byte av topplockspackning och rengöring/renovering. Ford skall skicka ett kostnadsförslag.

Hur svårt/omfattande är ett sådant jobb?

Det är väl rätt omfattande. Toppen måste planas och lite annat. Ganska mycket jobb, dock beror det ju på hur mycket mekvana du har om hur svårt det är..

niska
11 december 2018 · 264 Inlägg

Jag kommer inte göra det själv. Det jag egentligen funderar på är vad prislappen kan tänkas hamna på... Men det får jag nog reda på senare idag.

Som sagt har det ännu inte gått sex månader sedan jag köpte bilen av en firma. Och detta fel har garanterat funnits sedan köpet. Firman säger sig vilja åtgärda felet, men vill ha ett kostnadsförslag från Ford först.

Företaget som jag köpte bilen av är anslutna till MRF. Men vilken betydelse har det i sammanhanget? Om det visar sig att prislappen blir för åtgärd blir väldigt hög - kan MRF-anslutningen hjälpa mig på något sätt?

Senast redigerat av niska (11 december 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2018 · 17 379 Inlägg

niska skrev:
Jag kommer inte göra det själv. Det jag egentligen funderar på är vad prislappen kan tänkas hamna på... Men det får jag nog reda på senare idag.

Som sagt har det ännu inte gått sex månader sedan jag köpte bilen av en firma. Och detta fel har garanterat funnits sedan köpet. Firman säger sig vilja åtgärda felet, men vill ha ett kostnadsförslag från Ford först.

Företaget som jag köpte bilen av är anslutna till MRF. Men vilken betydelse har det i sammanhanget? Om det visar sig att prislappen blir för åtgärd blir väldigt hög - kan MRF-anslutningen hjälpa mig på något sätt?

Ja, det hjälper dig. Företaget är skyldigt att reparera bilen inom garantitid. Oavsett pris. De kan erbjuda er att köpa tillbaka bilen eller erbjuda en annan likvärdig bil.

Om de vägrar så blir de av MRF-stämpeln. Därför är det bra att köpa bil av en sådan handlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
11 december 2018 · 264 Inlägg

Hybrid_ skrev:

niska skrev:
Jag kommer inte göra det själv. Det jag egentligen funderar på är vad prislappen kan tänkas hamna på... Men det får jag nog reda på senare idag.

Som sagt har det ännu inte gått sex månader sedan jag köpte bilen av en firma. Och detta fel har garanterat funnits sedan köpet. Firman säger sig vilja åtgärda felet, men vill ha ett kostnadsförslag från Ford först.

Företaget som jag köpte bilen av är anslutna till MRF. Men vilken betydelse har det i sammanhanget? Om det visar sig att prislappen blir för åtgärd blir väldigt hög - kan MRF-anslutningen hjälpa mig på något sätt?

Ja, det hjälper dig. Företaget är skyldigt att reparera bilen inom garantitid. Oavsett pris. De kan erbjuda er att köpa tillbaka bilen eller erbjuda en annan likvärdig bil.

Om de vägrar så blir de av MRF-stämpeln. Därför är det bra att köpa bil av en sådan handlare.

Det låter bra. Men hur lång är garantitiden via MRF? Den är väl bara 3 månader? Jag räknade fel tidigare - det gick mer än 6 månader mellan att jag köpte bilen och till dess jag påtalade felet. Men felet fanns där när jag köpte bilen - det är solklart. Och jag upptäckte och påtalade felet när det blev kallt ute - det måste ju vara inom skälig tid? Jag vet att jag enligt konsumentköplagen har 3 år på mig att reklamera. Men då måste jag förmodligen gå via allmänna reklamationsnämnden...

Fick besked av verkstan idag att det kommer bli väldigt dyrt (har ej fått exakt prislapp ännu). Så jag gissar att firman där jag köpte bilen inte kommer gå med på att reparera bilen...

Senast redigerat av niska (11 december 2018)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang