Bra första bilar?

molnen
25 november 2018 · 30 Inlägg

Hej!

Vad finns det för bra första bilar om man har en budget på 50 000? Har ni några tips?
Är ganska såld på BMW - men fått höra att dom inte är billiga i drift och att folk som säljer sina har kört sönder dom och inte brytt sig om att ta hand om den etc.. Gillar BMW i utseendet och dom ser ut som roliga bilar att köra i alla fall.

Mazda RX-8? Törstiga, annan typ av motor? = hållbar bil överlag?

Volvo är ganska uteslutet då jag inte riktigt är något fan utav dom bilarna, om ni kan övertyga mig så kanske..

Gärna någon bil som är lite sportigare utav sig men också en bra bil i sig som inte kostar skjortan i försäkring och underhåll.

Är i behov av all nyttig information! smile

Tack!

Presidento Of World
25 november 2018 · 3 306 Inlägg

Opel Vectra opc 280hk är kul.. Men törstig som.. Ja
SAAB 9-3 med 2.0T är "kul" (opel vectra mer eller mindre)
Honda brukar ha några roliga bilar (type-r)

Dock vet jag inte om det är bra första bilar.

Någon annan får komma med något vettigare.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
25 november 2018 · 4 228 Inlägg

Gillar du bmw så köp det, vad du än köper kommer att krångla förr eller senare, samt för 50k. Gäller att provköra ordentligt och bilda en uppfattning om säljaren, stämmer du träff me nån som kommer med en bmw som inredningen hänger löst och trasig samt är repig och bucklig överallt ska du inte ens hälsa utan bara springa därifrån.

awd nu på vinter? rwd kanske? Kolla kanske på subaru, eller på s60 me awd.
om du kollar på bimmers kolla gärna på e39-e60 isf, mindre chans att dom är sönderkörda, vet inte så många som sitter o sladdar runt med en 5 serie iaf. Bra komfort på dom och dom har sina -+, saker kommer att paja såklart.

Vill du bara ha nått att sladda runt me på vintern? 740/940? billiga reservdelar osv.

Vill du ha nått som håller lite  bättre? Lexus-Honda-Toyota, Lexus är ganska dyra men kommer du upp till 60-70 så får du en fin is 250, nice bilar med rwd. Det är det jag kommer upp med nu, vad är viktigast för dig?^^

jenstornqvist
25 november 2018 · 108 Inlägg

Jag köpte en bmw e46 318 för kaffepengar som förmodligen blivit körd hårt senaste 10.000 milen. Har lagt ut cirka 10.000 kronor, om det ens räcker, sedan augusti. Såna pengar är svåra att skaffa fram när man lever på studiebidrag, vilket jag antar du gör. Jag rekommenderar inte att göra så som jag gjorde, jag litar inte på min bil det minsta tyvärr.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en bil för cirka 35.000 och sparat resterande pengar för framtida reparationer och styling om du är intresserad av sånt. Pengarna springer iväg fort kan jag lova. Köp en bil med bra historik och som varit ägd av vettiga människor, kolla upp så mycket du kan och lite till. Det finns massvis av guider och checklistor att kolla om man googlar runt lite.
Jag rekommenderar e46 320/325 och e39 520/525/530. Håll koll på rost, båda karosserna är oerhört rostdrabbade, en förstabil ska inte enligt mig alltid vara helt perfekt. Det är enkelt att man råkar göra något dumt, träffar en stolpe när man parkerar eller dylikt. Det gör mer ont på en bil som är 100% perfekt än på en bil som är 85%, hoppas du förstår vad jag menar.

Med BMWs överlag som man tänker äga i över ett halvår är det alltid, alltid, alltid viktigt att plugga sig in på exakt det chassit och motor man vill ha och leta reda på alla barnsjukdomar och stora fel som kan uppstå, sen utgå från det när man väl köper en bil.

Jag rekommenderar BMW e46 och e39 med själ och hjärta, underbara bilar för pengarna, jag älskar dom, därför rekommenderar jag dig att kolla på sådana också. Det finns massvis med information, överväldigande mycket faktiskt, om dom bilarna om man börjar googla runt. Du kommer inte bli besviken om du får tag i ett fint exemplar.

Lycka till!

LHZ-44
25 november 2018 · 26 Inlägg

Kanske inte är den bästa att ge tips om första bil eftersom jag precis skaffade min, en toyota celica ST202.

Googlade runt på en massa forum om första bilar och gjorde även eget inlägg här och många sa att det var en bra bil.

Köpte min i lördags och körde hem den från Stockholm till Norrköping utan några problem, var väldigt skön att åka.

På den jag köpte var det mycket bytt såsom kamrem, koppling, bromsskiva fram, bromsbelägg fram, annat avgassystem så låter lite bättre hehe, fick även med vinter och sommardäck. Allt ovan var bytt för 2 år sedan förutom bromsskivor och beläg som byttes i somras.

Enda problemet med min bil var att det saknades högtalare i framdörrarna och sedan att det var lite rost på dörrarna längst ner men det ska fixas annars så känns det som en rejäl bil.

Jag skulle nog säga att köpa någon toyota eller liknande som inte är för dyr och inte sönderkörd.

Men som sagt finns definitivt folk som är mer kunniga än mig här men jag själv skulle inte ha köpt en bmw som första bil smile

Toyota Celica "ST202" (1994)
Tuningofroslagen
26 november 2018 · 26 Inlägg

Försök hitta en bil som har servicebok som en pensionär har haft som faktiskt bytt saker än rally kalle eller achmed med kebabgranar i spegeln så gå efter skick maskinellt och utsida visst du får inget effektmonster men samtidigt med nytaget kort skulle försäkringen bli svindyr även på en bmw 325 e46 tex så satsa på något som är lite tråkigare så har du lite pengar kvar smile och skaffar nåt roligare till våren

Ett bra tips är väl en audi a4 quattro b5 för ca 20-30k. Billigt o chippa och även reservdelar alt en volvo v70 awd

Utmarks-Loke
26 november 2018 · 5 813 Inlägg

BMW är bra bilar men satsa på en fyrcylindrig, de är billigare och enklare att laga. Inga raketer direkt men det behöver en förstabil inte vara. Min första bil köpte jag för 4500kr och den hade 56hk. För den som inte är en van bilförare räcker det.

Senast redigerat av Svarte_Orm (26 november 2018)

torsen
26 november 2018 · 7 198 Inlägg

Ska du ha bilen för att meka med eller för att köra med?
I det första fallet ska du köpa BMW eller VAG.
I det andra fallet, att ha bilen som fortskaffningsmedel, bör du köpa en nyare Volvo 940 eller en Japan.
Första årsmodellerna av de framhjulsdrivna Volvomodellerna bör du undvika.
Köp ingen bil med stark motor, då finns risk att de pressats/buskörts av föregående ägare.

zzr94092
26 november 2018 · 4 378 Inlägg

Bra svar "torsen" helt rätt det du säger..

molnen
26 november 2018 · 30 Inlägg

torsen skrev:
Ska du ha bilen för att meka med eller för att köra med?
I det första fallet ska du köpa BMW eller VAG.
I det andra fallet, att ha bilen som fortskaffningsmedel, bör du köpa en nyare Volvo 940 eller en Japan.
Första årsmodellerna av de framhjulsdrivna Volvomodellerna bör du undvika.
Köp ingen bil med stark motor, då finns risk att de pressats/buskörts av föregående ägare.

Köra och meka wink Vill lära mig nämligen!

molnen
26 november 2018 · 30 Inlägg

LHZ-44 skrev:
Kanske inte är den bästa att ge tips om första bil eftersom jag precis skaffade min, en toyota celica ST202.

Googlade runt på en massa forum om första bilar och gjorde även eget inlägg här och många sa att det var en bra bil.

Köpte min i lördags och körde hem den från Stockholm till Norrköping utan några problem, var väldigt skön att åka.

På den jag köpte var det mycket bytt såsom kamrem, koppling, bromsskiva fram, bromsbelägg fram, annat avgassystem så låter lite bättre hehe, fick även med vinter och sommardäck. Allt ovan var bytt för 2 år sedan förutom bromsskivor och beläg som byttes i somras.

Enda problemet med min bil var att det saknades högtalare i framdörrarna och sedan att det var lite rost på dörrarna längst ner men det ska fixas annars så känns det som en rejäl bil.

Jag skulle nog säga att köpa någon toyota eller liknande som inte är för dyr och inte sönderkörd.

Men som sagt finns definitivt folk som är mer kunniga än mig här men jag själv skulle inte ha köpt en bmw som första bil smile

Låter otroligt nice, tack för tipsen och lycka till med din bil! wink

molnen
26 november 2018 · 30 Inlägg

jenstornqvist skrev:
Jag köpte en bmw e46 318 för kaffepengar som förmodligen blivit körd hårt senaste 10.000 milen. Har lagt ut cirka 10.000 kronor, om det ens räcker, sedan augusti. Såna pengar är svåra att skaffa fram när man lever på studiebidrag, vilket jag antar du gör. Jag rekommenderar inte att göra så som jag gjorde, jag litar inte på min bil det minsta tyvärr.

Hade jag varit i din sits hade jag köpt en bil för cirka 35.000 och sparat resterande pengar för framtida reparationer och styling om du är intresserad av sånt. Pengarna springer iväg fort kan jag lova. Köp en bil med bra historik och som varit ägd av vettiga människor, kolla upp så mycket du kan och lite till. Det finns massvis av guider och checklistor att kolla om man googlar runt lite.
Jag rekommenderar e46 320/325 och e39 520/525/530. Håll koll på rost, båda karosserna är oerhört rostdrabbade, en förstabil ska inte enligt mig alltid vara helt perfekt. Det är enkelt att man råkar göra något dumt, träffar en stolpe när man parkerar eller dylikt. Det gör mer ont på en bil som är 100% perfekt än på en bil som är 85%, hoppas du förstår vad jag menar.

Med BMWs överlag som man tänker äga i över ett halvår är det alltid, alltid, alltid viktigt att plugga sig in på exakt det chassit och motor man vill ha och leta reda på alla barnsjukdomar och stora fel som kan uppstå, sen utgå från det när man väl köper en bil.

Jag rekommenderar BMW e46 och e39 med själ och hjärta, underbara bilar för pengarna, jag älskar dom, därför rekommenderar jag dig att kolla på sådana också. Det finns massvis med information, överväldigande mycket faktiskt, om dom bilarna om man börjar googla runt. Du kommer inte bli besviken om du får tag i ett fint exemplar.

Lycka till!

Tack!! smile

molnen
26 november 2018 · 30 Inlägg

Vad säger ni om VW Golf GTI -05 då?

torsen
27 november 2018 · 7 198 Inlägg

robincar skrev:
Vad säger ni om VW Golf GTI -05 då?

Beror helt på föregående ägare = hur den är körd och skött.
I princip ska man undvika GTI-bilar, oavsett fabrikat.
Risken finns att de, då de uppnått 13 års ålder, och buskörts av säljaren, har dolda fel och att det är därför bilen är till salu.
Många ägare kort tid är ett dåligt omen.
Kolla på biluppgifter.se
Kan vara nitlott - eller vinstlott.
Är du beredd att chansa så...……..

molnen
27 november 2018 · 30 Inlägg

Några invändningar på saab 9-3 2.0t 175hk Arc / Navi / Xenon -05?

panda666
27 november 2018 · 4 228 Inlägg

robincar skrev:
Några invändningar på saab 9-3 2.0t 175hk Arc / Navi / Xenon -05?

hmh, skräp, tycker jag personligen. det finns ett guldkorn som brukar gömma sig för konstiga anledningar då dom flesta vill ha bmw-audi-merca, du kan kolla på ford mondeo st220, 230hk, pigg rackare, ser inte så fula ut faktiskt ganska sportiga med lite styling om man vill, och dom brukar inte kosta nånting alls, farsan har ägt nu en sån i 5 år och problem har vart generator och massa fram-bakvagns delar, bromsar o skivor. Inga fel på motor o låda på 5 år iaf. Bilfanskap har kamkedja. dom brukar ligga på 25-30k. Värt att kolla på tycker ja.

xXSammy
27 november 2018 · 6 566 Inlägg

panda666 skrev:

robincar skrev:
Några invändningar på saab 9-3 2.0t 175hk Arc / Navi / Xenon -05?

hmh, skräp, tycker jag personligen. det finns ett guldkorn som brukar gömma sig för konstiga anledningar då dom flesta vill ha bmw-audi-merca, du kan kolla på ford mondeo st220, 230hk, pigg rackare, ser inte så fula ut faktiskt ganska sportiga med lite styling om man vill, och dom brukar inte kosta nånting alls, farsan har ägt nu en sån i 5 år och problem har vart generator och massa fram-bakvagns delar, bromsar o skivor. Inga fel på motor o låda på 5 år iaf. Bilfanskap har kamkedja. dom brukar ligga på 25-30k. Värt att kolla på tycker ja.

Mondeo mk3 är fel bil för den som vill köra och meka, går ju sällan sönder. wink
K-stag och kärvande handbromsvajrar (eller ok) på sin höjd..

Vettig första bil dock.

Fiesta ST 150 är också rolig, men ingen bil som heller går sönder så ofta.

Senast redigerat av xXSammy (27 november 2018)

De/Dem
panda666
27 november 2018 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:

robincar skrev:
Några invändningar på saab 9-3 2.0t 175hk Arc / Navi / Xenon -05?

hmh, skräp, tycker jag personligen. det finns ett guldkorn som brukar gömma sig för konstiga anledningar då dom flesta vill ha bmw-audi-merca, du kan kolla på ford mondeo st220, 230hk, pigg rackare, ser inte så fula ut faktiskt ganska sportiga med lite styling om man vill, och dom brukar inte kosta nånting alls, farsan har ägt nu en sån i 5 år och problem har vart generator och massa fram-bakvagns delar, bromsar o skivor. Inga fel på motor o låda på 5 år iaf. Bilfanskap har kamkedja. dom brukar ligga på 25-30k. Värt att kolla på tycker ja.

Mondeo mk3 är fel bil för den som vill köra och meka, går ju sällan sönder. wink
K-stag och kärvande handbromsvajrar (eller ok) på sin höjd..

Vettig första bil dock.

Fiesta ST 150 är också rolig, men ingen bil som heller går sönder så ofta.

juste precis, farsan har fått fixa handbromsen också, som du sa kärvande. men på 5 år är det bara generatorn i stort sett som gav upp, resten har bara varit bromsar/skivor och bakvagns-framvagns delar typ som pajat. 2005a med runt 25.000mil på mätarn. Jävligt bra tycker ja själv, brukar inte gilla ford men denna har ja inga problem för.

molnen
27 november 2018 · 30 Inlägg

panda666 skrev:

xXSammy skrev:

panda666 skrev:

hmh, skräp, tycker jag personligen. det finns ett guldkorn som brukar gömma sig för konstiga anledningar då dom flesta vill ha bmw-audi-merca, du kan kolla på ford mondeo st220, 230hk, pigg rackare, ser inte så fula ut faktiskt ganska sportiga med lite styling om man vill, och dom brukar inte kosta nånting alls, farsan har ägt nu en sån i 5 år och problem har vart generator och massa fram-bakvagns delar, bromsar o skivor. Inga fel på motor o låda på 5 år iaf. Bilfanskap har kamkedja. dom brukar ligga på 25-30k. Värt att kolla på tycker ja.

Mondeo mk3 är fel bil för den som vill köra och meka, går ju sällan sönder. wink
K-stag och kärvande handbromsvajrar (eller ok) på sin höjd..

Vettig första bil dock.

Fiesta ST 150 är också rolig, men ingen bil som heller går sönder så ofta.

juste precis, farsan har fått fixa handbromsen också, som du sa kärvande. men på 5 år är det bara generatorn i stort sett som gav upp, resten har bara varit bromsar/skivor och bakvagns-framvagns delar typ som pajat. 2005a med runt 25.000mil på mätarn. Jävligt bra tycker ja själv, brukar inte gilla ford men denna har ja inga problem för.

Ford mondeo st 220 ser riktigt schyst ut, bra inom budget för första bil! smile

Vad bör man tänka extra mycket på vid köp av en sådan? Vill inte stirra mig blind på miltalen, men redan nu ser jag på blocket bilar där dom har renoverat motorn vid över 20 xxx mil.

Ford fiesta st 150 känns som en lite för liten bil för mig, kanske har fel.

För och nackdelar mellan mondeo st 220 och fiesta st 150?

panda666
27 november 2018 · 4 228 Inlägg

robincar skrev:

panda666 skrev:

xXSammy skrev:

Mondeo mk3 är fel bil för den som vill köra och meka, går ju sällan sönder. wink
K-stag och kärvande handbromsvajrar (eller ok) på sin höjd..

Vettig första bil dock.

Fiesta ST 150 är också rolig, men ingen bil som heller går sönder så ofta.

juste precis, farsan har fått fixa handbromsen också, som du sa kärvande. men på 5 år är det bara generatorn i stort sett som gav upp, resten har bara varit bromsar/skivor och bakvagns-framvagns delar typ som pajat. 2005a med runt 25.000mil på mätarn. Jävligt bra tycker ja själv, brukar inte gilla ford men denna har ja inga problem för.

Ford mondeo st 220 ser riktigt schyst ut, bra inom budget för första bil! smile

Vad bör man tänka extra mycket på vid köp av en sådan? Vill inte stirra mig blind på miltalen, men redan nu ser jag på blocket bilar där dom har renoverat motorn vid över 20 xxx mil.

Ford fiesta st 150 känns som en lite för liten bil för mig, kanske har fel.

För och nackdelar mellan mondeo st 220 och fiesta st 150?

Dom har kanske kört den som svin och inte servat, kanske bara otur tom. serva varje år eller varje 1000mil det som kommer först och ja tror inte det kommer vara några problem. Kolla så att servicebok finns och är ifyllt ordentligt. Godkänd besiktning är bra att ha också. Provkör ordentligt och lyssna efter klonk här o där. Testa handbromsen, kör på motorväg upp emmot 100km/h känn efter vibrationer osv. I stort sett provkör ordentligt. Dom brukar hålla bra och startar i alla väder. Tror att dom har som standard skinnsäten samt 6växlad manuell låda. effekten är perfekt för daglig körning runt 230hk räcker gott o väl för omkörningar och gott om kraft till vardan. Inte många ungdomar som kör runt i sånna vad ja sett så borde vara lättare att hitta bra exemplar än andra tyskar som bimmers osv, Du blir säkert nöjd. Finns annars även honda accord och även mazda 6 mps. Men ja föredrar forden över dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang