Bra första bilar?

Trekmeister
28 november 2018 · 272 Inlägg

molnen skrev:
Några invändningar på saab 9-3 2.0t 175hk Arc / Navi / Xenon -05?

Finns vissa här som verkar ha något Saab-relaterat barndomstrauma och spyr galla så fort de hör talas om märket. Tuffa killar hatar Saab! wink Själv är jag å andra sidan fan-boy sedan blöj-åldern så ta all information för vad det är. big_smile

För 50 kkr bör du få en hyfsad ng9-3:a idag så i mina ögon generellt bra värde för pengarna.

Relativt bekväm och säker, känns lätt och smidig att köra (för sin storlek, är så klart inte någon småbil). Inredningen av prima GM-plast knarrar tyvärr en hel del. Vanligt fel är brustna framfjädrar, annars inte värst mycket på annat än de första årsmodellerna. Läs på STCS forum om du överväger att köpa en, finns väldigt mycket kunskap där.

De svagare motorerna (150-175 Hk) är inte trötta men heller inte överdrivet pigga. De lever upp rejält av en "steg 1" mjukvarutrimning. Stor nackdel med att trimma de svagare modellerna är att även om kopplingen håller bra med den effekt de har från fabriken så händer det lätt att den börjar slira efter uppgradering.

Har i hushållet bara kört ng9-3:a i ett par år, men allt som gjorts med den är att fylla på soppa. Förra (enda) ägaren är en kompis som inte heller gjort mycket annat än att byta tidigare nämnda framfjädrar. Frugan kör sin 1.8t på en bit under litern per mil på E85. Då är det mest E4:an men med slutdestination centrala Stockholm, vilket jag tycker är riktigt bra. Min Aero med V6:a är klart törstigare, vill skylla på att det bara är pga kortare körsträckor men jag vet att det skulle vara en lögn. smile


Över lag tycker jag du ska prova olika bilar och se vad som passar dig. Själv tycker jag att förarmiljön är bland det viktigaste, sittkomfort mer än något annat. Stolar är väldigt individuellt, jag känner mig till exempel helt ledbruten av flera av BMWs nyare stolar efter bara 20 minuter medan andra tycker att de är det bästa sedan skivat bröd. Så provsitt och provkör!

torsen
28 november 2018 · 7 234 Inlägg

Trekmeister skrev:

molnen skrev:
Några invändningar på saab 9-3 2.0t 175hk Arc / Navi / Xenon -05?

Finns vissa här som verkar ha något Saab-relaterat barndomstrauma och spyr galla så fort de hör talas om märket. Tuffa killar hatar Saab! wink Själv är jag å andra sidan fan-boy sedan blöj-åldern så ta all information för vad det är. big_smile

Jag tillhör nog det klientel du åsyftar.
Under mina drygt 7 år som serviceingenjör hos SAAB ägde jag i stället för SAAB 3 st Renault, 2 st Peugeot och, tyvärr, en BMW. Alla köpta nya eller som något begagnade demobilar. Den enda som kunde matcha SAAB kvalitetsmässigt var BMW. Av 5 på avdelningen endast 1 som ägde SAAB.
Gissa varför?

jaka54
28 november 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Undvik bilmärken som inte finns längre som DeLahaye, Delage, Loyd  och SAAB!
Varför? Jo , det kommer att bli svårt att sälja dem i framtiden (ju längre tid som går) eftersom ingen vill ha en bil som inte tillverkas längre med allt vad det innebär av svårigheter att få tag på reservdelar och statusminskning (om det förståss inte är en "veteranbil" du vill ha?? SAAB 93 och 96 "trubbnos" vill jag gärna ha, men inte som vardagsbil).

SportPilot Ubåtsingenjör
29 november 2018 · 7 229 Inlägg

Gillar inte heller Saab längre, är väl för att man skruvat för mycket Saab och då inte egna bilar utan främst vänner, erfarenheterna jag fått från det gör att jag aldrig någonsin kommer ens att överväga att köpa en saab, om man inte syftar på ett JAS 39 Gripen E då, vilket hade varit rätt kul att ha i garaget

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
29 november 2018 · 7 234 Inlägg

Eftersom vi nu är o t och långt från trådskaparens ursprungliga fråga, och hamnat i SAAB-träsket, där det finns många entusiaster och hatare, vill jag påstå att SAAB:s bästa modell var 95/96-64.
Första modellen med 4-växlad låda.
Sista modellen med tennspacklad och "hand-"sprutad kaross.
Har själv följt SAAB från 92(utan prefix) via 93, 93B, 95, 96, 97 samt slutligen 99.
För mig är det en gåta hur man kunde marknadsföra en bil vars bagageutrymme inte tillät en normalstor barnvagn i skuffen - jag syftar på 99:an.(eller 2000 resp Gudmund som den hette under utvecklingsfasen)
Redan 1964 fanns SAAB 2000 som "mockup" i Linköping.
Rullande provexemplaren kallades Gudmund och bestod av en 96:a som delats i 4 delar och därefter skarvats med drygt dm-breda plåtremsor.
Att det var en Gudmund tog man på att den hade 4 hjulmuttrar i stället för 5 hjulskruvar.
Nyare SAAB:ar har jag hyrt och provkört för att hålla mig á jour.
För mig är "Opel Vectra"-SAAB:en den snyggaste.
Men den bästa vidhåller jag -64 4-petad vara.
Ursäkta o t.

RandomMaister
7 december 2018 · 556 Inlägg

Saab 9-3ng kommer du bli nöjd med!
Kör på Aero-modellen, du kommer inte ångra dig!
För 50.000kr får du en riktigt fin, rostfri och välskött bil.
Jag har haft min i snart 2 år, och inte behövt reparera nånting! Används dagligen och hyffsat hårt.. Tillomed kört på bana en gång..
Åk o provkör o se vad du tycker! Åk till en bilhandlare o provkör några olika bilar så bestämmer du därefter!

Lycka till! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang