Inköpslista byte av bromsar (Tacksam för snabb hjälp)

MansAx
29 november 2018 · 60 Inlägg

Hej Garaget!

Relativt okunnig bilägare här.

Hade precis bilen på service och de indikerade att bromsarna var slitna och skivor och belägg måste bytas.

De gav mig dock en offert på 7,300;- för att byta och i offerten gav de MEKAs egna varor. Därför tänkte jag beställa delarna online och sen ta dem till en lokal verkstad för att fixa bromsarna istället.

Tänker att det är lika bra att lära sig det nu. Till frågan: Vad behöver jag beställa?

Enligt offerten behöver jag:
Bromsbelägg Fram                                                    1 STK
Bromsbelägg (Här här det tomt, antar "bak")        1 STK
Monteringssats bak                                                  1 STK
Monteringssats bak                                                  1 STK
Bromsskiva fram                                                       2 STK
Bromsskiva bak                                                         2 STK

På Autodoc lyckas jag hitta det som passar min bil genom att skriva in reg. nr (Audi A3, 2013). Där tänker jag från BOSCH eller A.B.S. Däremot har jag svårt att hitta exakt vad "Monteringssats" är för något. I Bromsbelägg är 1 STK för båda hjulen gissar jag?

Min kundkorg ser nu ut såhär:
Ridex Bromsbeläggssats, skrivborms (bak)     1 STK
Ridex Bromsbeläggssats, skrivbroms (fram)    1 STK
A.B.S. Bromsskiva (bakaxel)                                2 STK
A.B.S. Bromsskiva (framaxel)                              2 STK

Blir det bra? Behöver jag även beställa monteringssats?


Tack så mycket!!

Mvh,
Måns

ehedman
29 november 2018 · 1 966 Inlägg

"Monteringssats" är vanligtvis plåtblecken som sitter mellan bromsok och bromsbelägg.
Kallas "tillbehörssats, skivbromsbelägg" på Autodoc.

Se till så att du beställer rätt delar, kan skilja sig en del trots att det är specat för en A3 2013.
T.ex. kan det vara bra att jämföra diametern på skivan och formen på beläggen.

frasse4
29 november 2018 · 736 Inlägg

Är det säkert att skivor behöver bytas fram och bak? Åk till en annan verkstad och få en 2nd opinion.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
zemet
29 november 2018 · 4 030 Inlägg

Har du inte kört ner bromsbeläggen så det varit metall mot metall en längre stund så lär du inte behöva byta bromsskivor.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2018 · 4 917 Inlägg

När du gjort din inköpsvagn klar så kan du gå in på mekster.se och göra samma lista och jämföra priset. Det skrivs lite negativt om dom, men jag har faktiskt beställt och fått alla delar utan problem.
Man måste dock ta i beaktande att det tar 2 veckor för leverans och betala kan man göra när man fått grejerna.
Normalt behöver du köpa enbart bromsbelägg bak och fram.
Och det kostar runt 600 kr totalt för både fram och bak utan tillbehör.Och då har jag kollat på skrikbelägg.
Det finns även dyrare om man vill ha det såklart..
När man ändå ska köpa så kan man köpa enligt ovan även om man har några mm kvar för frakten går på ca 60 kr.
Byter du nu själv så SLIPPER du betala  6700..
Jag tippar på att du debiteras bortåt 1200 kr för bytet fram och bak hos den enklaste bilrepisen..
Du fick ju priset på vad det skulle kosta där du var sist och det vill du väl inte betala om du kommer undan med 1800 totalt om du inte gör det själv..

Det finns så många bromsbytesvideor på tuben  , så det är bara till att kika där och se hur enkelt det egentligen är..
Man borstar rent och fettar in på relevanta ställen som även visas i videorna, så några extra grejer behövs inte såvida det inte är utslitet eller fördärvat på annat sätt.

Det är ju LÄTT att lysa med en lampa på beläggen och själv konstatera om dom behöver bytas.
Har du runt 1 mm kvar så är det ju aktuellt..

Senast redigerat av bagatellen (29 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2018 · 14 007 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bimärke, Porsche,Kia Rio? Eller vad?
Handbroms i oket eĺler inne i skivan?

I #1 står det Audi A3, 2013 så det kanske är en sådan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
29 november 2018 · 4 378 Inlägg

Fan.sorry såg det nu.....får radera inlägget.

jaka54
29 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Skivor ska bytas om de är för slitna. På min Audi 100 -89 t.ex så är nya skivor fram 23mm tjocka och ska bytas när de är 20mm , så kolla dina. Autopartsmarket i Riga
brukar vara billigare och ha snabbare leverans (inom en vecka) än den tyska firman du nämde.
Var noga med att verkligen kolla att det är rätt dimension på skivorna du beställer och om de är ventilerade eller ej. Att byta skivor och belägg är lätt och fodrar inga specialverktyg , men en hydraulisk domkraft är nästan ett måste. Personligen brukar jag aldrig köpa någon "materialsats" då den bara innehåller styrpinnar och bleck, sånt som du redan har.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2018 · 4 917 Inlägg

Det ska bli spännande att se vad han väljer..smile
Men vi får kanske inte se det här..sad
Han ville ju bara ha ett snabbt råd, och det fick han..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
29 november 2018 · 7 198 Inlägg

Vill bara lägga in en Brasklapp angående handla på nätet och inte hos märkeshandlaren.
Bromsbelägg till Jeep Cherokee KJ 2.8 CRD -06 finns i tre(3) olika modeller.
Mekonomen, Autodelar m fl pirater kan inte säkert leverera rätt modell.
Måste gå efter chassienr eller jämföra.
Inte många som vill ta hem flera modeller till kunden, eftersom man har returavgift vid återsändande.
I alla fall inte Meknomen.

torsen
29 november 2018 · 7 198 Inlägg

Vet ju inte hur dina bromsar ser ut, men har de glidpinnar kanske även dessa behöver bytas ut, samt någon/några kärvande kolvar med packningar(dammskydd & gummiringar).
Det senare om inte kolvarna går att putsa med s k krokusvadd(silverputsmedel som inte slipar - endast rengör).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2018 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Vet ju inte hur dina bromsar ser ut, men har de glidpinnar kanske även dessa behöver bytas ut, samt någon/några kärvande kolvar med packningar(dammskydd & gummiringar).
Det senare om inte kolvarna går att putsa med s k krokusvadd(silverputsmedel som inte slipar - endast rengör).

Det är en 2013 inte en 1987ans Audi.  Så det ska man inte oroa sig över att dessa ska vara i dåligt skick  bytt på många bilar och aldrig stött på sånna problem iaf inte på vag bilar.  Någon. Gammal 940 har glidpinnarna suttit fast på. Men fixat sig rätt lätt.           Därimot köp märkes skivor   brembo skulle jag växja och kolla noga att du får rätt grejer för det brukar finnas olika stora skivor osv.

Senast redigerat av Growe (30 november 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MansAx
30 november 2018 · 60 Inlägg

Wow, överväldigad av all snabb respons. Tusen tack!

ehedman skrev:
"Monteringssats" är vanligtvis plåtblecken som sitter mellan bromsok och bromsbelägg.
Kallas "tillbehörssats, skivbromsbelägg" på Autodoc.

Se till så att du beställer rätt delar, kan skilja sig en del trots att det är specat för en A3 2013.
T.ex. kan det vara bra att jämföra diametern på skivan och formen på beläggen.

Tack, det var klargörande. Kan lika gärna beställa dessa då de knappt kostar något.

frasse4 skrev:
Är det säkert att skivor behöver bytas fram och bak? Åk till en annan verkstad och få en 2nd opinion.

Då tycker jag man lika gärna kan byta dem då de antagligen tar lika mycket för att kolla som att byta? I mitt serviceprotokoll står det:
"Bromsskivor runt om rost angrepp / Kant bör bytas"
"Bromsbelägg B-V-B-H ca 15% kvar bör bytas".


Kan tillägga att bilen står ute och används inte supermycket. (Typ 2 gng i veckan). Den har ej gnisslat, men det kommer ett sssschhh-ljud när jag bromsar. (Gjort i några månader).

zemet skrev:
Har du inte kört ner bromsbeläggen så det varit metall mot metall en längre stund så lär du inte behöva byta bromsskivor.

Tack! Bara beläggen då kanske? Men med tanke på att skivor inte är så dyra kanske det är lika bra att köra direkt?

bagatellen skrev:
När du gjort din inköpsvagn klar så kan du gå in på mekster.se och göra samma lista och jämföra priset. Det skrivs lite negativt om dom, men jag har faktiskt beställt och fått alla delar utan problem.
Man måste dock ta i beaktande att det tar 2 veckor för leverans och betala kan man göra när man fått grejerna.
Normalt behöver du köpa enbart bromsbelägg bak och fram.
Och det kostar runt 600 kr totalt för både fram och bak utan tillbehör.Och då har jag kollat på skrikbelägg.
Det finns även dyrare om man vill ha det såklart..
När man ändå ska köpa så kan man köpa enligt ovan även om man har några mm kvar för frakten går på ca 60 kr.
Byter du nu själv så SLIPPER du betala  6700..
Jag tippar på att du debiteras bortåt 1200 kr för bytet fram och bak hos den enklaste bilrepisen..
Du fick ju priset på vad det skulle kosta där du var sist och det vill du väl inte betala om du kommer undan med 1800 totalt om du inte gör det själv..

Det finns så många bromsbytesvideor på tuben  , så det är bara till att kika där och se hur enkelt det egentligen är..
Man borstar rent och fettar in på relevanta ställen som även visas i videorna, så några extra grejer behövs inte såvida det inte är utslitet eller fördärvat på annat sätt.

Det är ju LÄTT att lysa med en lampa på beläggen och själv konstatera om dom behöver bytas.
Har du runt 1 mm kvar så är det ju aktuellt..

Jag är tyvärr långt ifrån tillräckligt duktig för att göra det själv. Då betalar jag gärna för det, men att betala för verkstadens egna produkter med sin svinhöga marginal är jag mindre villig till. Rent principmässigt.

Jag har mailat autodoc och de sökte på mitt chassinummer och tyckte att jag borde köra A.B.S. bromsbelägg och att de passar bättre. Så nu är det både A.B.S. skivor och belägg.

bagatellen skrev:
Det ska bli spännande att se vad han väljer..smile
Men vi får kanske inte se det här..sad
Han ville ju bara ha ett snabbt råd, och det fick han..

Haha, tack för ert engagemang! Håller på att närma mig här. Kör från Stockholm till Skåne under jul och känner att jag gärna hade bytt innan dess.

Senast redigerat av MansAx (30 november 2018)

jaka54
30 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
ABS  belägg???? Finns inga speciella ABS belägg!

MansAx
30 november 2018 · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
ABS  belägg???? Finns inga speciella ABS belägg!

Hej,
Dessa finns på Autodoc: https://www.autodoc.se/abs/7714279

De rekommenderades till mitt chassinr.

zzr94092
30 november 2018 · 4 378 Inlägg

Det är ett fabrikat namn!!

MansAx
1 december 2018 · 60 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det är ett fabrikat namn!!

Hej. Tack för ditt inlägg.

Men förstår inte riktigt vad du menar?

caromania Forummoderator
1 december 2018 · 9 296 Inlägg

MansAx skrev:

zzr94092 skrev:
Det är ett fabrikat namn!!

Hej. Tack för ditt inlägg.

Men förstår inte riktigt vad du menar?

ABS är i sammanhanget ett fabrikat, namnet på en tillverkare. Jaka54 (däruppe) trodde det avsåg låsningsfria bromsar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2018 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

MansAx skrev:

zzr94092 skrev:
Det är ett fabrikat namn!!

Hej. Tack för ditt inlägg.

Men förstår inte riktigt vad du menar?

ABS är i sammanhanget ett fabrikat, namnet på en tillverkare. Jaka54 (däruppe) trodde det avsåg låsningsfria bromsar.

Ja, nu uppfattade jag det som att det är A.B.S. som är fabrikatet och ABS är låsningsfria bromsar. Vissa saker är viktigt att man klargör ordentligt för att undvika missförstånd som det tydligen blev i detta fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MansAx
1 december 2018 · 60 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

MansAx skrev:

Hej. Tack för ditt inlägg.

Men förstår inte riktigt vad du menar?

ABS är i sammanhanget ett fabrikat, namnet på en tillverkare. Jaka54 (däruppe) trodde det avsåg låsningsfria bromsar.

Ja, nu uppfattade jag det som att det är A.B.S. som är fabrikatet och ABS är låsningsfria bromsar. Vissa saker är viktigt att man klargör ordentligt för att undvika missförstånd som det tydligen blev i detta fall.

/Benny

Okej, tack! Är inte så jätte kunnig så förstod inte skillnaden. Men ja - det är A.B.S. 

Hade du/något kunna kolla mina svar/frågor i det lite längre inlägget om ni har något ni kan bidra med?
Tack!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang