2:a på besiktning Bmw X1 2011 Bromsar

Bjorcken
29 november 2018 · 3 Inlägg

Hej, jag är lite utav en amatör när det gäller bilar, har gjort någon tråd här förut och fått bra svar så jag tänkte försöka igen.

Jag besiktigade bilen igår och fick då två stycken tvåor;

*bromsbelägg höger bak utslitna
*Färdbroms, hjulbroms höger bak anliggning.

Jag förstod att det har legat på så bromsbelägget har  tagit slut ganska fort där bak.

Nu till min fråga, är detta något man kan göra själv på denna bil om man har lite kunskaper? (har en far som har bättre koll och har hållt på en del, men mycket med äldre bilar dvs 1990-2000)

Bilen är som sagt en tysk-importerad Bmw X1 2011.


Tackar så mycket på förhand för svar, jag uppskattar det!

Bjorck

zemet
29 november 2018 · 4 030 Inlägg

Ja det kan man, utvecklingen av bromsok på bruksbilar har inte ändrats nämnvärt sedan 90 talet.

jaka54
29 november 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klart du kan fixa något så enkelt som ett bromsbeläggsbyte! Köp nya bromsbelägg på t,ex "autopartsmarket" i Riga (de levererar på under en vecka) hissa upp bilen , bort med hjulet och bort skruva loss bromsoket (siter med två insexskruvar (vanligtvis), lyft bort oket och pilla bort de slitna backarna! Du måste trycka (Vrida ) tillbaka bromskolven för att få dit de nya beläggen ,antagligen med ett specialverktyg som finns på ex Biltema eller också ,ve och fasa har du en så pass modern bil att du behöver dator ...Sen dit med nya belägg! Voila! och du är klar! Men...Besiktningen påpekade att belägget höger bak låg på (hela tiden) vilket betyder att bromsokets kolv antagligen sitter fast eller att de två glidpinnarna där bromsklossarna ska glida sitter fast. Är det bara de senare så har du tur ,annars är det byte av bromsok. Det är vikigt att du byter bromsvätska regelbundet (helst varje år) då vätskan är hygroskåpisk  ,drar år sig vatten vilket får stålkolvar i bromssytemet att rosta.

Senast redigerat av jaka54 (29 november 2018)

Utmarks-Loke
29 november 2018 · 5 809 Inlägg

Som tur är har X1 inte elektrisk handbroms, utan en gammal vanlig spak. Därmed fungerar oken exakt samma som det varit på BMW sedan 80-talet. Köp nya belägg till båda sidor bak, ny slitagevarnare samt eventuellt ett nytt bromsok. Kanske går det att smörja upp det som kärvar, kanske inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang