Internet lägger av i 7 dagar. Vad tror ni händer?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2018 · 17 378 Inlägg

En hypotetisk tanke att nätet slocknar en dag (ingen omöjlighet) och är borta tills vidare. Vad tror ni händer? Vi har både äldre och yngre i forumet så hade varit intressant att höra vad ni tror helt enkelt.

Jag avvaktar med mitt svar då jag är allt för påläst i ämnet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
30 november 2018 · 3 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En hypotetisk tanke att nätet slocknar en dag (ingen omöjlighet) och är borta tills vidare. Vad tror ni händer? Vi har både äldre och yngre i forumet så hade varit intressant att höra vad ni tror helt enkelt.

Jag avvaktar med mitt svar då jag är allt för påläst i ämnet.

Hm, kaos tror jag inte.

Inte länge sedan man inte alls surfade på mobilerna som idag.

Men om elen försvann i 7 dagar, jadu då vet jag inte...

Hilmer
30 november 2018 · 1 776 Inlägg

Det kan nog skapa en del oro till en början, men människan brukar ju anpassa sig till rådande förhållanden över tid så till slut hade ingen reagerat.

-jimmy
30 november 2018 · 377 Inlägg

Blir nog kaos.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2018 · 17 378 Inlägg

Tack för svar denna sena timma. Detta kommer att bli intressant!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
30 november 2018 · 1 661 Inlägg

Skönt! ...tänker jag.

torsen
30 november 2018 · 7 198 Inlägg

Försvinner internet upphör bankomater, möjlighet att betala med kort i affärer och tankställen.
Elen och vattnen försvinner, eftersom de övervakas av internet/data.
Därför 5.000:- i olika valörer i vattentät burk.
Har en Grabb and Go ryggsäck färdigpackad för nödevakuering.
Bränsle- och vattendunkar fyllda(byter vattnet var 14:de dag).
Packningslistor utskrivna = INTE i datorn.
Militära väskor redo för packning kläder m m för 7 dygn.
Gasol- och spritkök med bränsle.
Tändstickor, tändblock, tändvätska.
Stekpanna, vattenvärmare, kastruller
Matberedningsutensilier.
Matbestick, tallrikar och muggar.
1:a förband, mitella, kompresser, kirurgtejp, plåster, våtservetter, desinfektionsvätska/-sprit.
Hygienartiklar, mediciner, handdukar
Snabbkaffe, te, frystorkat, ris, pasta, salt, peppar, senap, ketchup, konserver.
Stor Speznas-/Rambokniv, trådsåg, hopfällbar grensåg(Fiskars)
Lättviktspresenning, presenningsklämmor,  murarsnöre, tältpinnar, karbinhakar, S-krokar, räddningsfiltar så att man kan upprätta en bivack och få skydd för regn och blåst.
Vevgeneratorradio med LED-lampa.

Och mycket mycket mer.

Senast redigerat av torsen (30 november 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2018 · 14 007 Inlägg

Initialt så skulle det bli ett väldigt kaos tror jag. Nu går ju Torsen lite längre , han ska ju flytta ut i skogen. Det var inte det tråden handlade om att strömmen skulle försvinna. men visst kan den göra det. Då har jag x antal kubik ved till vedkaminen samt c:a 100 liter diesel till elverket så att man kan få vatten ur brunnen och varmvatten + lite lyse. Utan internet en vecka skulle absolut kännas konstigt men jag tror man vänjer sig. Vafan....1 vecka, det kanske till och med kan bli skönt att vara utan "nätet" en stund. Man får så klart ha lite kontanter hemma nu när det fortfarande går att betala kontant.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
chrizz Administratör
1 december 2018 · 11 780 Inlägg

Lugnt och skönt!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
zleepy Trucker
1 december 2018 · 1 391 Inlägg

Säger som ovan, lugnt och skönt tongue Dock skulle grabben bli tokig när inte netflix funkar längre * skratt *

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Ping
1 december 2018 · 29 Inlägg

Jag lägger mig ned och dör big_smile

Volkswagen Polo "AW" (2018)
caromania Forummoderator
1 december 2018 · 9 296 Inlägg

7 dagar är ju skitsamma. Däremot en längre period, då blir det nog problem. Ekonomin skulle ju inte fungera till att börja med.

Värre vore det om elen slocknade. Då stannar allt direkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2018 · 17 378 Inlägg

Skönt? Nja, all kommunikation slås ju ut omedelbart. Ringa och sms:a är bara att glömma. Vill man någon något så får man snällt sätta sig i bilen och köra dit personligen. Det gäller dock att köra lugnt för tanka den kan man glömma. Efter något dygn är offline-läget på stationerna överbelastade. Ingen soppa till folket. (Det är nu som elbilsägarna vädrar morgonluft, de kan ladda hemma)

Handla mat? Samma som ovan. Dessutom får butikerna ingen påfyllning av varor för de kan inte beställa.

Jobba? Nej, hur då? Titta var ni jobbar själva. Skulle ni kunna fortsätta utan nät? I mitt fall så är det nej. Säg att vi får en beställning på en ny bil som ska utrustas med bensinvärmare och en dragkrok. Först och främst ska vi få beställningen, den kommer aldrig... Sen ska jag hitta bilfan som står parkerad utanför. Problemet är att det står 14000 bilar parkerade på samma yta och var står min? Ingen aning. Det tar flera dagar att leta upp den. Sen ska den ha frakt till kunden, hur beställer jag den?

Elförsörjning? Lite osäker här hur mycket av stamnätet som är automatiserat men en vild gissning är att det kan bli snedbelastat och slås ut per automatik. Då måste en tekniker skickas ut för att sköta detta manuellt och hur får man tag på den personen?

Vatten/avlopp? Tja. vad tror ni...

Världsekonomi? Utan kommunikation så faller den nog rakt ner i ett djupt hål. Fartyg med varor på väg kan inte meddela var de är eller vart deras prylar ska någonstans.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
1 december 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skönt? Nja, all kommunikation slås ju ut omedelbart. Ringa och sms:a är bara att glömma. Vill man någon något så får man snällt sätta sig i bilen och köra dit personligen. Det gäller dock att köra lugnt för tanka den kan man glömma. Efter något dygn är offline-läget på stationerna överbelastade. Ingen soppa till folket. (Det är nu som elbilsägarna vädrar morgonluft, de kan ladda hemma)

Handla mat? Samma som ovan. Dessutom får butikerna ingen påfyllning av varor för de kan inte beställa.

Jobba? Nej, hur då? Titta var ni jobbar själva. Skulle ni kunna fortsätta utan nät? I mitt fall så är det nej. Säg att vi får en beställning på en ny bil som ska utrustas med bensinvärmare och en dragkrok. Först och främst ska vi få beställningen, den kommer aldrig... Sen ska jag hitta bilfan som står parkerad utanför. Problemet är att det står 14000 bilar parkerade på samma yta och var står min? Ingen aning. Det tar flera dagar att leta upp den. Sen ska den ha frakt till kunden, hur beställer jag den?

Elförsörjning? Lite osäker här hur mycket av stamnätet som är automatiserat men en vild gissning är att det kan bli snedbelastat och slås ut per automatik. Då måste en tekniker skickas ut för att sköta detta manuellt och hur får man tag på den personen?

Vatten/avlopp? Tja. vad tror ni...

Världsekonomi? Utan kommunikation så faller den nog rakt ner i ett djupt hål. Fartyg med varor på väg kan inte meddela var de är eller vart deras prylar ska någonstans.

Oj. Hmm. Jag har en plan. Jag sätter mig i bilen och åker hem till Torsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 december 2018 · 4 917 Inlägg

Ska vi tipsa  MBS , för såhär kan vi inte ha det om detta nu skulle inträffa dvs..
ALLA kan ju inte åka till torsen. .smile

Senast redigerat av bagatellen (1 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2018 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Skönt? Nja, all kommunikation slås ju ut omedelbart. Ringa och sms:a är bara att glömma. Vill man någon något så får man snällt sätta sig i bilen och köra dit personligen. Det gäller dock att köra lugnt för tanka den kan man glömma. Efter något dygn är offline-läget på stationerna överbelastade. Ingen soppa till folket. (Det är nu som elbilsägarna vädrar morgonluft, de kan ladda hemma)

Handla mat? Samma som ovan. Dessutom får butikerna ingen påfyllning av varor för de kan inte beställa.

Jobba? Nej, hur då? Titta var ni jobbar själva. Skulle ni kunna fortsätta utan nät? I mitt fall så är det nej. Säg att vi får en beställning på en ny bil som ska utrustas med bensinvärmare och en dragkrok. Först och främst ska vi få beställningen, den kommer aldrig... Sen ska jag hitta bilfan som står parkerad utanför. Problemet är att det står 14000 bilar parkerade på samma yta och var står min? Ingen aning. Det tar flera dagar att leta upp den. Sen ska den ha frakt till kunden, hur beställer jag den?

Elförsörjning? Lite osäker här hur mycket av stamnätet som är automatiserat men en vild gissning är att det kan bli snedbelastat och slås ut per automatik. Då måste en tekniker skickas ut för att sköta detta manuellt och hur får man tag på den personen?

Vatten/avlopp? Tja. vad tror ni...

Världsekonomi? Utan kommunikation så faller den nog rakt ner i ett djupt hål. Fartyg med varor på väg kan inte meddela var de är eller vart deras prylar ska någonstans.

Oj. Hmm. Jag har en plan. Jag sätter mig i bilen och åker hem till Torsen.

Hoppas att han har mat till oss alla för här kommer vi när min mat och diesel är slut! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Low
1 december 2018 · 3 296 Inlägg

Men ringa och smsa går väl utan "INTERNET?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2018 · 14 007 Inlägg

Low skrev:
Men ringa och smsa går väl utan "INTERNET?

IP-telefonin lär ju balla ur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_pucken
1 december 2018 · 5 083 Inlägg

Inget internet på en vecka skulle bli katastrof! Inget internet = inget garaget.org!

Tror det helt ärligt skulle bli katastrof för precis som ni andra skriver så blir samhället lamslaget. Försvinner el m.m så hämtat jag vatten hos mamma där det är självtryck från källan och flyttar in i husvagnen så länge gasen räcker :-) sen får jag be snällt och bosätta mig hos min mor där värmen kommer från veden om det skulle vara kallt ute :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2018 · 17 378 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Skönt? Nja, all kommunikation slås ju ut omedelbart. Ringa och sms:a är bara att glömma. Plus massa text...

Oj. Hmm. Jag har en plan. Jag sätter mig i bilen och åker hem till Torsen.

Det gör du rätt i. Tyvärr så är du nog inte så välkommen där. Han vet vad som är på gång... Vinna eller försvinna.

Även vi är utrustade med elverk, mat, vatten, bränsle, gasolkök osv. I begränsad omfattning. En vecka utan el & kommunikation överlever vi lätt. Men grannarna har nog vissa invändningar mot att vi har värme och varm mat hemma. Kan bli dålig stämning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang