Gnissel och värme på vänster framhjul vw touran

Fenja
2 december 2018 · 3 Inlägg

Har ett skärande, gnisslande ljud som kommer från vänster fram emellanåt. Det gör också att fälg+bromsok/skiva blir supervarmt även om jag kört helt utan att ha anvämt bromsen.

Igår var den tyst ända tills jag gjorde en skarp högersväng, efter det började det gnissla konstant och fortsatte så hela sista vägen hem. Den gnisslar då på rakt spår och vid hägersväng. Drar jag ratten åt vänster blir det tyst tills jag är på rakt spår igen. Ibland kan det ge med sig efter ett par hårda inbromsningar, men oftast kommer det och går under hela körsträckan.


Plockade av hela bromsoket i fredags. Borstade rent från smuts och rost, pressade tillbaka cylindern hela vägen, smörjde upp kolvarna så att de gled lätt nog att jag kunde trycka tillbaka dem med bara "tumstyrka".

Då har bilen tyst hela vägen hem (kanske 4 mil). Sen igår när jag skulle ge mig ut var den tyst de första 3 milen, sista kilometerna hördes några tysta gnissel igen, och senare på kvällen när jag gav mig ut igen var den tillbaka som tidigare, med högt gnissel som bara gav sig vid vänstersväng.

Bromsbeläggen var kanske 2-3 mm kvar på bara, så jag har beställt nya. Om nu det kan vara en felkälla, men det känns ju inte som att slitna ytor bromsbelägg skulle göra att bromsen ligger emot, eller?

Har försök googla runt efter förslag på felkällor, en del säger hjullager, men då säger andra stt det inte alls stämmer med gnisslande ljud, att det ska vara med skapande/knorrade. Och det är är verkligen gällt och pipigt.

Har någon här en idé? Är det bara att köpa nytt ok kanske? Eller göra ett nytt försök med grundligare smörjning och rengöring? Något annat än det som kan påverka?

Och ja, verkstadshjälo skulle väl vara super, men jag har inte råd just så det är inget alternativ för stunden.

granadadr
2 december 2018 · 7 287 Inlägg

Fenja skrev:
Har ett skärande, gnisslande ljud som kommer från vänster fram emellanåt. Det gör också att fälg+bromsok/skiva blir supervarmt även om jag kört helt utan att ha anvämt bromsen.

Igår var den tyst ända tills jag gjorde en skarp högersväng, efter det började det gnissla konstant och fortsatte så hela sista vägen hem. Den gnisslar då på rakt spår och vid hägersväng. Drar jag ratten åt vänster blir det tyst tills jag är på rakt spår igen. Ibland kan det ge med sig efter ett par hårda inbromsningar, men oftast kommer det och går under hela körsträckan.


Plockade av hela bromsoket i fredags. Borstade rent från smuts och rost, pressade tillbaka cylindern hela vägen, smörjde upp kolvarna så att de gled lätt nog att jag kunde trycka tillbaka dem med bara "tumstyrka".

Då har bilen tyst hela vägen hem (kanske 4 mil). Sen igår när jag skulle ge mig ut var den tyst de första 3 milen, sista kilometerna hördes några tysta gnissel igen, och senare på kvällen när jag gav mig ut igen var den tillbaka som tidigare, med högt gnissel som bara gav sig vid vänstersväng.

Bromsbeläggen var kanske 2-3 mm kvar på bara, så jag har beställt nya. Om nu det kan vara en felkälla, men det känns ju inte som att slitna ytor bromsbelägg skulle göra att bromsen ligger emot, eller?

Har försök googla runt efter förslag på felkällor, en del säger hjullager, men då säger andra stt det inte alls stämmer med gnisslande ljud, att det ska vara med skapande/knorrade. Och det är är verkligen gällt och pipigt.

Har någon här en idé? Är det bara att köpa nytt ok kanske? Eller göra ett nytt försök med grundligare smörjning och rengöring? Något annat än det som kan påverka?

Och ja, verkstadshjälo skulle väl vara super, men jag har inte råd just så det är inget alternativ för stunden.

är problemet bar vid vä sväng så sitter inte felet i bromsarna,, gissar på hjullager , någon led,, för en drivaxel börja knacka  när den är sliten,, eller någon bussning,, som är slut,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Fenja
2 december 2018 · 3 Inlägg

Det är ju på rakt spår och vid hägersväng. Det enda som får det att bli tyst är en vänstersväng. Sen börjar det igen när hjulen rätar ut igen efter svängen.

Ska kanske tillägga också att hjulet går trögt att snurra när bilen är upphissad. Man får verkligen ta i.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2018 · 4 917 Inlägg

Ta av oket och snurra på hjulet, sen vet du..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sabang
2 december 2018 · 170 Inlägg

Har du kollat oljan i servot?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2018 · 14 042 Inlägg

Sabang skrev:
Har du kollat oljan i servot?

Va!!!! Dåligt med servoolja gör väl inte att hjulet snurrar trögt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2018 · 14 042 Inlägg

Fenja skrev:
Det är ju på rakt spår och vid hägersväng. Det enda som får det att bli tyst är en vänstersväng. Sen börjar det igen när hjulen rätar ut igen efter svängen.

Ska kanske tillägga också att hjulet går trögt att snurra när bilen är upphissad. Man får verkligen ta i.

Skuret hjullager eller så fastnar kolvarna ute p.g.a att de pressas ut för långt för att beläggen är slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TurbOla Reservdansk
2 december 2018 · 6 271 Inlägg

Sabang skrev:
Har du kollat oljan i servot?

Har du kollat så det finns bensin i tanken? lol


Troligen hjullager eller kärvande bromsok.


Fick bytt hjullager på min gamla vinterpulka då det gick riktigt varmt. Men det fortsatte vara varmt som fan på vänster hjul fram, när det stänkte snö på fälgen pyste och bubblade det.

Då var det istället bromsoket som hade kärvat ihop...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pekkan1
2 december 2018 · 97 Inlägg

Låter rent spontant som ett hjullager som många andra säger. Lyft upp och snurra hjulet så kör du känna

Volvo Amazon "Doris" (1966)
granadadr
2 december 2018 · 7 287 Inlägg

KAN även vara tät bromsslang,, men tror bilen är för ny för det problemet dock

jaka54
2 december 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Antagligen hjulager men... 2-3mm kvar på bromsklossarna  är inte bra.
När bytte du bromsvätska sist??

zzr94092
2 december 2018 · 4 385 Inlägg

Hjullag er.

Meaganeowner
2 december 2018 · 2 250 Inlägg

En polare till mig hade för längesedan en HD, med skivbroms fram, som gnisslade.

Gjorde allt som det du gjort.

Lämnade in till en MC-tävlingsåkare.

Denne smörjde baksidan av bromsklossar och skrikplåtar med ett tunt lager kopparpasta, av allt otyg.
(Nu kommer olyckskorpar o skribeter skriva att kopparpasta ärgar upp bromsok, innerskärmar, ledningar, bromsslangar, batteripoler, bromsklossar, lager mm.
Inget av detta har dock hänt på mina dryga 40 bilar.)
Tyst blev det!
Var klossarna, som vibrerade.

- Förklarar dock inte värmeutvecklingen.
En gång hade jag snedslitna klossar.. de riktigt drogs in mot skivan, kilade och orsakade värme.

"Ska kanske tillägga också att hjulet går trögt att snurra när bilen är upphissad. Man får verkligen ta i."

Bänd med en mejsel mellan skiva o klossar, så att kolven åker in lite. Akta bara skivan. Snurrar hjulet lätt då?

- Nu är det ju även som så att det är inte stora krafter som drar in kolven, det lilla som behövs för att klossarna ska gå fria.
Kraften kommer från den rektangulära
tätningen mellan bromscylinder och kolv.

Kan hända att den blivit hård och inte vrider sig i formen. Kanske den bara kanar på kolvytan. Då uteblir kraften, som ska
dra in kolven lite, just så mycket att skivan går fri från bromsbeläggen.

Finns utmärkt beskrivet i Saab 99 verkstadshandbok, vill jag minnas.

Kanske har det blivit fyllt med fel bromsvätska någon gång, som påverkat
tätningarna. Eller fel typ av fett.

Kolvarna rör sig vid normal användning väldigt lite. Kanske 1 eller 2 mm.

Tätningen kommer och ska normalt sett att glida mot bromskolven väldigt få gånger, för att justera ut, när beläggen slits.
Och givetvis med stor rörelse, när man pressar in kolven vid beläggbyten.
I övrigt ska tätningen suga fast mot kolven, och bara vrida sig.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 december 2018)

Sabang
3 december 2018 · 170 Inlägg

Vettemannen skrev:

Sabang skrev:
Har du kollat oljan i servot?

Va!!!! Dåligt med servoolja gör väl inte att hjulet snurrar trögt?

/Benny

Läste fel, trodde du menade svår att vrida.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 december 2018 · 14 042 Inlägg

Sabang skrev:

Vettemannen skrev:

Sabang skrev:
Har du kollat oljan i servot?

Va!!!! Dåligt med servoolja gör väl inte att hjulet snurrar trögt?

/Benny

Läste fel, trodde du menade svår att vrida.

Ja, nu var det TS som har problem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
3 december 2018 · 2 250 Inlägg

Kanske svårt att läsa mina följetånger också... Kom fram till slut ur alla skrymslen o vrår i hjärnan.
Laddat minnet  i många år nu...

Men nu borde vi väl ha ringat in samtliga felmöjligheter...

Senast redigerat av Meaganeowner (3 december 2018)

Ccae8696
24 maj 2019 · 1 Inlägg

Hittat felet? Har samma problem på min touran -13

jaka54
24 maj 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Blir fälgen varm så beror det på att två saker antingen är hjullagret slut eller så ligger bromsklossarna på.
Enklast är att först kolla bromsarna !
1. Ta loss "styrpinnarna" till bromsoket och fetta in med kopparpasta.
2. Kolla att bromskolvarna rör sig och byt för säkerhetsskull bromsvätska (bör bytas varje år).
3. Kolla att skivorna inte är för slitna (alla bromsskivor har en minimi tjocklek).
T,ex är nya skivor fram till min Audi 100 23mm tjocka och bör/ska bytas när skivorna 21mm.
4. Byt bromsklossar!

Blir fälgarna trots det varma så är det hjullagret som måste bytas!
Nästan alltid hör man och märker man om ett hjullager är dåligt om man  hissar upp bilen fram och snurrar på hjulet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang