Biltema Batteriladdare - okej kvalité?

niska
2 december 2018 · 264 Inlägg

I somras köpte vi en begagnad Ford S-Max från 2014, diesel, och vi har aldrig tidigare ägt eller använt varken parkeringsvärmare eller batteriladdare. Den parkeringsvärmare jag har är inbyggd - men fungerar just nu inte. Verkstaden skall dock fixa den i veckan. Enligt verkstaden så är det dock inte någon idé att använda parkeringsvärmaren om man endast kör korta sträckor - eftersom batteriet då kommer att ladda ut. Men han tipsade om att köpa en batteriladdare.

Jag kör ofta korta sträckor och tänker därför att en batteriladdare vore en bra grej för mig.

Min fråga: Är Biltemas batteriladdare okej, och vilken skall jag då köpa? Det måste ju vara 12V, men jag är osäker på om det skall vara 1.5, 4A eller 8A. Jag är inte så kunnig på elektronik, så jag kan inte avgöra vad det är för skillnad eller om jag kanske behöver en dyrare modell. Den på 1.5 A kostar endast 199 kr. Fungerar den för mig? Jag kommer inte använda batteriladdaren till något annat än att ladda på batteriet. Och jag kommer ladda på batteriet i ett kallgarage under natten. Den enda funktion jag nog behöver är en indikator så att jag vet om/när batteriet är fulladdat. Och så vore det ju bra om man kunde ladda batteriet när batteriet är kvar i bilen och att huven kan vara stängd samtidigt. Men det kanske funkar så med alla laddare?

Som ni förstår är jag nybörjare på detta. Kom gärna med tips.

Tack för hjälpen!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir säkert bra med en simpel laddare på 4 A.
De flesta laddare idag är bättre än sina föregångare eftersom man kan ladda med batteriet kvar i bilen, precis som du nu vill.
Det är bara till att räkna vad för strömstyrka  man får ut under en viss period.
4  A under  10 timmar blir 40Ah och såpassmycket tappar väl inte batteriet eftersom det även laddas när du kör.
Ett någorlunda normalt batteri ligger mellan 60-100 Ah..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
niska
2 december 2018 · 264 Inlägg

Så högre ampere betyder alltså att batteriet laddas snabbare?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2018 · 4 917 Inlägg

Något snabbare, men svårt att ange i tid.
Med en 4 A klarar du dig galant.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
TurbOla Reservdansk
2 december 2018 · 6 271 Inlägg

Sen finns det ju intelligenta batteriladdare, som går över i underhållsladdning när de känner att batteriet är fulladdat. De är även säkrade mot kortslutning (plus på minus och tvärtom) och kan "pulsa" batteriet, dvs återfå en del tappad effekt och liknande. Använder själv en sån från Biltema, men de finns i många olika utföranden.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jaka54
2 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ju kallare det är desto sämre tar batteriet emot laddström.
En vanlig 12V/4A laddare (utan en mass finesser) funkar bra.

volvo245amazon
2 december 2018 · 110 Inlägg

Jag har använt Feltemas batteriladdare i många år till flera bilar och funkar okey.

torsen
3 december 2018 · 7 198 Inlägg

Bäst, men också dyrast, är CTEK..
Intelligent laddning.
Börjar med relativt hög laddningsström som "trappas av" ju mer batteriet laddas.
Enligt uppgift kompenserar CTEK laddningen även efter temperaturen.
Som redan skrivits ovan så begränsas batteriets förmåga att avge och uppta laddning vid kyla.

rane
3 december 2018 · 4 Inlägg

Victron laddare går för samma prisklass som ctek men kommer med bluetooth. Ett bra vall oxå.

torsen
4 december 2018 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:
Bäst, men också dyrast, är CTEK..
Intelligent laddning.
Börjar med relativt hög laddningsström som "trappas av" ju mer batteriet laddas.
Enligt uppgift kompenserar CTEK laddningen även efter temperaturen.
Som redan skrivits ovan så begränsas batteriets förmåga att avge och uppta laddning vid kyla.

Jula har ofta extrapris på CTEK-laddare.
Har flera.
Den senaste köpte jag 299:- då ordinarie pris var 499:-.
Nyare/dyrare CTEK har adaptrar som man montera fast på Bil och/eller MC.
Då lätt och snabbt att ansluta utan risk för felinkoppling.
Har så på mina bilar "för säkerhets skull".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang