Helljus + LED-ramp

AudiKalmar
3 december 2018 · 12 Inlägg

Hej på er alla experter!
Då mina BiXenon på min Audi A4 B7 -05 är alldeles för svaga i helljus bestämde jag mig för ett tag sen för att köpa en LED-ramp och fälla in i grillen under reg-plåten. Inga bekymmer med montering eller dragning av el. Tjuvade +-kabeln på nr 11 i kabelkontakten till strålkastaren VF (mätte upp innan med multimeter för att försäkra mig om att ta rätt tändkabel).
Nu till mitt problem.
När jag aktiverar helljuset i kupén via spaken så tänds enbart LED-rampen, mina BiXenon stannar kvar i halvljus. CANBUS säger inte ett jota och jag får heller inga felkoder.
Vad kan jag ha gjort galet och vad ska jag göra för att få även mina BiXenon att aktiveras till helljusläge (som de gjorde innan monteringen av rampen)?

Behövs mer info, bara hojta till smile

Tack på förhand

mejmotorsport
3 december 2018 · 366 Inlägg

Hej! Kan det vara så att du har kopplat in dig på fel kabel vid framlyktan? Hur många kablar har du fram till lampan?

AudiKalmar
3 december 2018 · 12 Inlägg

Nope, mätte ju innan med multimeter för att hitta rätt tändkabel, och skulle jag kopplat in mig på fel kabel borde mina vanliga helljus lysa som innan och rampen vara slock.

Som det är nu aktiveras rampen när jag kör ljustuta eller statiskt helljusläge men mina BiXenon stannar kvar på halvljus

mejmotorsport
3 december 2018 · 366 Inlägg

Okej, jag som inte läste så noga.

ehedman
3 december 2018 · 1 966 Inlägg

Har du kopplat via relä?

AudiKalmar
3 december 2018 · 12 Inlägg

Fattar inte varför skölden till BiXenon inte får ström men rampen får det när rampens +-matning är tagen från hellysets tändkabel

it_mutt Avstängd
3 december 2018 · 10 388 Inlägg

Hur har du kopplat lite mer "exakt"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AudiKalmar
3 december 2018 · 12 Inlägg

Haha, jadu, rampen är ju kopplad till reläkabelsatsen via kontakt, den var fool-proof så att säga. Minus är kopplat direkt till batteriets minuspol. Tjuvat helljuständningen till ledrampen på kabel 11 (uppmätt innan för att hitta rätt) precis innan kontakten till vänster framlykta. Samt en pluskabel som går till relät via säkringen.

AudiKalmar
3 december 2018 · 12 Inlägg

Ska imorrn testa att ta bort tjuven och se hur helljuset beter sig. Kom på nu att i värsta fall kan kabeln brutits av när jag satte på tjuven så att ingen tändsignal går fram alls till skölden i framlyktan utan endast till LED-rampen.
Fan vad jag hatar när el strular tongue

Janneutanb
3 december 2018 · 7 267 Inlägg

Enda tänkbara är att kabeln har gått av som går vidare till skölden.
Annars har du haft en jävla otur och den gått sönder exakt samtidigt vilket inte är alls troligt.

AudiKalmar
4 december 2018 · 12 Inlägg

Lite åt det hållet Janneutanb smile
Vill ju helst inte in o löda men i värsta fall får man väl göra det.
Alltid lär man sig ngt.
Uppdaterar tråden när felsökning är avklarad.

AudiKalmar
4 december 2018 · 12 Inlägg

Allt fungerar som det ska, rätt kopplat osv. Bara sjukt taskig ljusbildsskillnad på halv- och helljus. Tog bort tjuven och hörde skölden klicka till vid helljusläge, satte dit tjuven igen och hörde klicket, såg även den lilla lilla skillnad som blev. Får kanske bli till att byta ut strålkastarna till ngt bättre smile

it_mutt Avstängd
4 december 2018 · 10 388 Inlägg

AudiKalmar skrev:
Allt fungerar som det ska, rätt kopplat osv. Bara sjukt taskig ljusbildsskillnad på halv- och helljus. Tog bort tjuven och hörde skölden klicka till vid helljusläge, satte dit tjuven igen och hörde klicket, såg även den lilla lilla skillnad som blev. Får kanske bli till att byta ut strålkastarna till ngt bättre smile

Bixenon är tyvärr ofta så. Kanske än mer på de "äldre" bilarna.

Vet bilar (bl.a. Audi) där enda skillnaden mellan hel/halv har varit att vid helljus lyser det lite uppe i trädtopparna också.
Så, det är nog tyvärr helt och hållet "som det ska vara".

Går att göra något bättre med nya lampor. Kanske då även någon högpresterande lampa.

Men, är halvljuset ok, så går det ju också att göra något åt helljuset (via olika varianter av extraljus)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
4 december 2018 · 7 267 Inlägg

Är man riktigt seriös skaffar man Bi-Xenon insatser från The retrofit source.
Bättre än så blir det inte med Xenon.
Grymt halvljus och bästa möjliga helljus med en projektorlins.

MammDiin
4 december 2018 · 2 016 Inlägg

Janneutanb skrev:
Är man riktigt seriös skaffar man Bi-Xenon insatser från The retrofit source.
Bättre än så blir det inte med Xenon.
Grymt halvljus och bästa möjliga helljus med en projektorlins.

Original på en bil är oftast jämförbart med projektorer från ovannämnda. Har själv kört med deras D2S 2.0 i 5 år från 2012 och har H1 5.0 på broderns bil. Har även köpt deras näst nyaste version av D2S projektorerna för  en tid sen men blev en annan bil så de ligger kvar i lådan.

Men de har blivit bättre vartefter det kommit nyare versioner av dem, exempelvis D2S 2.0 hade ingen ''foreground limiter'' vilket H1 5.0 hade. Och så har de förbättrat ljuset vid ''cutoff''.
Men enligt mig inte värt att byta ut original xenon projektorer om de inte är brända eller börjar bli till åren.

Och som it_mutt är inne på så ska man ha bra ''helljus'' så är det vanligen enklast och överlägset billigast att köpa extraljus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang