Gaspedal Volvo C30 D3 slutar fungera

konungen87
4 december 2018 · 3 Inlägg

Hej,
Har en Volvo C30 D3 Diesel årsm 2011 med ett återkommande fel där gaspedalen slutar fungera.
-    När man kör ibland så lägger gasen av ibland, dock inte varje gång man kör (händer ingenting när man trampar fullt på gasen)
-    Felet försvinner tillfällig när man stänger av bilen, väntar och sedan startar den igen efter några minuter. Efter någon/några körningar dyker felet upp igen
-    Farhållaren lägger också av (misstänker att det är en konsekvens av att datorn tappar kontakt med gaspedalen)
-    Ibland när jag stannat bilen med motorn igång så varvar den upp till drygt 2000 varv/m för att sedan stanna där, när jag trampar på bromsen så går varvtalet ned till normal tomgång
-    Felkoder avlästa på Volvo (vida) som angav felsignal gaspedallägesgivare
-    Har bytt hela gaspedalen utan att problemet försvunnit
-    Har bytt hela kontakten till gaspedalen (lödat på nya kablar) utan att problemet försvunnit
Någon som har några tips på var jag kan fortsätta felsökningen? Läst lite om säkringen till gaspedalen som ligger på samma säkring som AC-kompressor. Kanske kan vara ett steg på vägen?

Senast redigerat av konungen87 (4 december 2018)

zzr94092
4 december 2018 · 4 378 Inlägg

Finns det något elektriskt gasspjäll på den motorn? Jag tror inte att farthållare tar info, från gaspedalen, utan att den kommer från ABS:en/motorstyrdonet...är inte helt säker vad jag skriver .men tycker det verkar logiskt...

konungen87
4 december 2018 · 3 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns det något elektriskt gasspjäll på den motorn? Jag tror inte att farthållare tar info, från gaspedalen, utan att den kommer från ABS:en/motorstyrdonet...är inte helt säker vad jag skriver .men tycker det verkar logiskt...

Hej! Ja, tror det finns ett elektrisk gasspjäll. Tror du felet ligger där? Felkoden på volvo sa gaspedellägesgivare

torsen
4 december 2018 · 7 198 Inlägg

Jag hade ett fel, som påminner om ditt, på en Land Rover Defender.
Det var potentiometern i gaspedalen som blivit defekt.
Fanns inte som reservdel.
Bara byta gaspedalen komplett(för några tusen - minns inte priset exakt).

zzr94092
4 december 2018 · 4 378 Inlägg

TS har ju bytt gaspedal..

torsen
4 december 2018 · 7 198 Inlägg

zzr94092 skrev:
TS har ju bytt gaspedal..

Jaa, såg det nu, ursäkta.

zzr94092
4 december 2018 · 4 378 Inlägg

Felet sitter oftast i gasspjällen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang