Är 28.000kr en bra lön?

Avresto
4 december 2018 · 202 Inlägg

Hej!

Jag undrar om det är en bra lön  med
28.000kr innan skatt
Verkstadsarbete
Dagtid.

Är det något att ha?

Mycket tacksam för tips.

Richard-R
4 december 2018 · 340 Inlägg

ligger nog över genomsnittet om du inte har någon lång erfarenhet eller en så kallad "Master"

Avresto
4 december 2018 · 202 Inlägg

Richard-R skrev:
ligger nog över genomsnittet om du inte har någon lång erfarenhet eller en så kallad "Master"

Okej tack för svaret.

zemet
4 december 2018 · 4 030 Inlägg

Beror på erfarenhet skulle jag säga men 28K för ett sådant yrke låter bra tycker jag.

Som referens är ingångslön för tex civilingenjörer strax under 30K i månaden.

Bennybira
4 december 2018 · 480 Inlägg

Det många inte verkar fatta är att lönebilden varierar ganska avsevärt beroende på vart du bor i landet med.
Och pengarna räcker olika långt.

Bor du på en ort där du fortfarande kan köpa en beboelig villa för 500 000 så räcker ju 28k långt jämfört med en ort där villor (i dugligt skick) kostar 2 500000 så blir det ju skillnad. Samma gäller mat och andra priser.

Fiat 127 (1977)
Meaganeowner
4 december 2018 · 2 250 Inlägg

En viktig del är ev tjänstepension. Alltså inte allmän pension.

Gör mycket i slutänden av ett långt arbetsliv.

Kolla med den fackförening du kanske går med i.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2018 · 4 917 Inlägg

OH JA!
Det är en kanonlön jämfört med vad jag fick när jag började jobba 1967..
Då blev jag erbjuden 956 kr i månaden..
Tänk om man hade haft det idag. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
4 december 2018 · 2 250 Inlägg

Å andra sidan, en hundring fick man mycket för i slutet av 70-talet.

Nu räcker det knappt till en ost.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2018 · 13 673 Inlägg

Skulle inte stå och skruva bil för dom pengarna.  Inte värt det   brukar ligga mellan 30-35 före skatt när jag kör buss.   Värsta soft jobbet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 december 2018 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:
Skulle inte stå och skruva bil för dom pengarna.  Inte värt det   brukar ligga mellan 30-35 före skatt när jag kör buss.   Värsta soft jobbet

??

Verkstadsarbete kan lika gärna vara att stå vid en svarv eller liknande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
4 december 2018 · 5 813 Inlägg

Duktiga verkstadsmänniskor borde kräva bättre lön för de har kunskaper som håller på att försvinna och som kommer bli allt mera eftersökt. Men jag gissar att det är en grupp som har lite svårare att kräva vad dom förtjänar än en del andra.

Men hur som helst, sist jag jobbade i Sverige för 3-4 år sedan fick jag knappt 25k, för att stå och bygga ganska avancerade elskåp. Så 28k är nog en ganska normal lön i dagsläget.

Avresto
4 december 2018 · 202 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Duktiga verkstadsmänniskor borde kräva bättre lön för de har kunskaper som håller på att försvinna och som kommer bli allt mera eftersökt. Men jag gissar att det är en grupp som har lite svårare att kräva vad dom förtjänar än en del andra.

Men hur som helst, sist jag jobbade i Sverige för 3-4 år sedan fick jag knappt 25k, för att stå och bygga ganska avancerade elskåp. Så 28k är nog en ganska normal lön i dagsläget.

Jo naktdelen med dagens industri är att man blir utbytt mot en robot i stället så man drar sig för att ställa för höga krav.

I dagsläget arbetar jag via bemanning men företaget som jag tänker byta till blir jag anställd direkt utav vilket troligtvis är säkrare och bättre.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 december 2018 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Men hur som helst, sist jag jobbade i Sverige för 3-4 år sedan fick jag knappt 25k, för att stå och bygga ganska avancerade elskåp.

Åja , så avancerat är det inte, det ska ju bara transportera elektroner, lite hit o dit..smile
När jag jobbade med att svetsa i rostfritt några år , det var verkligen avancerat. .smile , för där var felmarginalen mindre än 1 mm och ibland BARA tiondelar och för det blev det  inga 25k..

Senast redigerat av bagatellen (4 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2018 · 17 380 Inlägg

Avresto skrev:
Hej!

Jag undrar om det är en bra lön  med
28.000kr innan skatt
Verkstadsarbete
Dagtid.

Är det något att ha?

Mycket tacksam för tips.

Beror på hur gammal du är. Erfarenhet? Är man yngre så duger den gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Avresto
4 december 2018 · 202 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Avresto skrev:
Hej!

Jag undrar om det är en bra lön  med
28.000kr innan skatt
Verkstadsarbete
Dagtid.

Är det något att ha?

Mycket tacksam för tips.

Beror på hur gammal du är. Erfarenhet? Är man yngre så duger den gott.

30år och 3års erfarenhet

Senast redigerat av Avresto (4 december 2018)

panda666
4 december 2018 · 4 228 Inlägg

Det är jävligt bra lön, känner inte många som tjänar så mycket inom verkstad, du menar då mekaniker eller nått? dom flesta som ja känner som jobbar i verkstad tjänar runt där, även mig sj, jobbar i verkstadsmiljö men inte som mekaniker. Blev erbjuden nästan 29 hos besiktningen men palla inte jobba där, sen rådgivare inom service tjänar man bättre. Men gillar du att meka och är bra på det ska du vara glad för 28. Det är skitbra. Sen beror det från person till person, skulle aldrig palla åka runt me bussen även om ja fick 50k. Känns aldeless för tråkigt för mig^^ ja måste ha lite olika uppgifter att göra varje dag.

Avresto
4 december 2018 · 202 Inlägg

panda666 skrev:
Det är jävligt bra lön, känner inte många som tjänar så mycket inom verkstad, du menar då mekaniker eller nått? dom flesta som ja känner som jobbar i verkstad tjänar runt där, även mig sj, jobbar i verkstadsmiljö men inte som mekaniker. Blev erbjuden nästan 29 hos besiktningen men palla inte jobba där, sen rådgivare inom service tjänar man bättre. Men gillar du att meka och är bra på det ska du vara glad för 28. Det är skitbra. Sen beror det från person till person, skulle aldrig palla åka runt me bussen även om ja fick 50k. Känns aldeless för tråkigt för mig^^ ja måste ha lite olika uppgifter att göra varje dag.

Mitt arbete kommer vara att borra och
svarva osv

panda666
4 december 2018 · 4 228 Inlägg

Avresto skrev:

panda666 skrev:
Det är jävligt bra lön, känner inte många som tjänar så mycket inom verkstad, du menar då mekaniker eller nått? dom flesta som ja känner som jobbar i verkstad tjänar runt där, även mig sj, jobbar i verkstadsmiljö men inte som mekaniker. Blev erbjuden nästan 29 hos besiktningen men palla inte jobba där, sen rådgivare inom service tjänar man bättre. Men gillar du att meka och är bra på det ska du vara glad för 28. Det är skitbra. Sen beror det från person till person, skulle aldrig palla åka runt me bussen även om ja fick 50k. Känns aldeless för tråkigt för mig^^ ja måste ha lite olika uppgifter att göra varje dag.

Mitt arbete kommer vara att borra och
svarva osv

jävligt bra lön då. jobba där några år så hamnar du lätt runt 30. ja började me 125kr i timmen, blev fast sen och nu efter nästan 5 år runt 28k där nånstans. dags för lönesamtal igen på våren.

SportPilot Ubåtsingenjör
5 december 2018 · 7 218 Inlägg

Avresto skrev:

panda666 skrev:
Det är jävligt bra lön, känner inte många som tjänar så mycket inom verkstad, du menar då mekaniker eller nått? dom flesta som ja känner som jobbar i verkstad tjänar runt där, även mig sj, jobbar i verkstadsmiljö men inte som mekaniker. Blev erbjuden nästan 29 hos besiktningen men palla inte jobba där, sen rådgivare inom service tjänar man bättre. Men gillar du att meka och är bra på det ska du vara glad för 28. Det är skitbra. Sen beror det från person till person, skulle aldrig palla åka runt me bussen även om ja fick 50k. Känns aldeless för tråkigt för mig^^ ja måste ha lite olika uppgifter att göra varje dag.

Mitt arbete kommer vara att borra och
svarva osv

28 för en dagtidare i en mekaniskverkstad tycker jag är ganska bra, inte jättebra men absolut inte dåligt heller

innan jag började plugga så låg jag strax över det, och då gick jag på 5 skift..

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xaben
23 december 2018 · 213 Inlägg

Growe skrev:
Skulle inte stå och skruva bil för dom pengarna.  Inte värt det   brukar ligga mellan 30-35 före skatt när jag kör buss.   Värsta soft jobbet

Det är skillnad på 160 timmar dagtid och 250 timmar kväll/natt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang