En sak att nämna. Det är inget större tryck i vevhuset. Så en lagning/tätning håller.
Själv skulle jag forma en typ 3 mm aluminiumplåt, storlek 4 cm utanför hela sprickan, åt alla håll.
Det är enkelt.
Man pressar fast plåten stadigt med en domkraft mot oljetråget.
Sen är det bara att med en liten hammare knacka/forma plåten efter oljetråget, med många små, små hammarslag.
Det fina med aluminium, är att det inte fjädrar tillbaks.
Går att forma nästan i vilka former som helst.
Testa tills du blir nöjd.
Tappa ur oljan.
Lyft bilen i bakänden, som jag skrev tidigare.
Borra hål ca 10 mm från ytterkant av plåt, genom plåten och nätt o jämnt genom oljetråget med lämplig borr till vald poppnit. Ju finare du tar det på slutet, ju mindre spån blir de i tråget. Lite fett på borret, så följer det mesta med ut.
Det ska vara täta poppnit. Inte sådana som det är som en kula i änden på.
Tvättar ytorna rena med t ex bensin eller T-sprit.
På med ett tunt lager blå silicone, på hela plåten. Nita fast. Låt siliconet härda över natten.
Släpp ned bilen bak och lyft upp fram.
Häll i en liter varm olja... utan oljeplugg. Nu följer ev spån med ut. Resten fastnar i sil o filter.
Fyll olja och byt samtidigt filter.
Har gjort så mer än 5 ggr. Alka har hållit tätt många år.
I ditt fall skulle jag inte borra något nithål in mot gängorna. Det håller tätt ändå.
En reparation flr några selmor.
Visste jag hur man gör, så tror jag att jag kunde skicka bilder om de finns kvar.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 december 2018)