Spricka i oljetråg, fråga hjullager. Citroën C4

zemet
5 december 2018 · 4 030 Inlägg

Jag har lösningen åt dig. Quick n dirty.

SLipa med grovt sandpapper runt om. Ta en bit glasfibermatta, typ 600. Blanda plast och ta jävligt mycket härdare så det stelnar snabbt.

Applicera plasten och mattan på tråget. Rolla /tryck ut den ordentligt med pensel eller roller.

Biltemas svarta sprayfärg målar du sedan allt med.

Så lagade jag tråget på min 940, den lagningen höll sedan för 5 stubbrace och gick igenom besiktningen innan racen.

Senast redigerat av zemet (5 december 2018)

Meaganeowner
5 december 2018 · 2 250 Inlägg

Smidigare än min lösning...

zemet
5 december 2018 · 4 030 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Smidigare än min lösning...

Jag vet faktiskt inte, din lösning är inte dum alls:)

Funkar min så tror jag den är snabbare men man kan nog uppnå bättre resultat om man kör på ditt koncept ordentligt.

caromania Forummoderator
5 december 2018 · 9 296 Inlägg

Som jag skrev i den förra tråden, kemisk metall kommer sannolikt att fungera. Kemisk metall är ett tvåkomponents spackel. Blanda en rejäl klick och sprid ut över en yta som täcker skadan ordentligt. Det viktiga är att det blir rent från fett och skit innan. Spacklet härdar på 10-15minuter och är definitivt den snabbaste enkla och kanske även billigaste lösningen.

Håller den i flera år? Sannolikt ja. Jag har som jag beskrev tidigare lagat ett vevhus i aluminium med detta och det håller tätt även om den bilen iofs används synnerligen sporadiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Willmes
6 december 2018 ·

Tackar för alla olika tips och råd hur jag ska gå tillväga! Detta uppskattas sjukt mycket!

Funderar nästan om om det inte är lättast att bara köpa ett begagnat tråg från bildelsbasen..  Frågan är bara vilken som passar min bil. Jag får upp så många men det är olika effekter... Min är en 2.0 bensin men hittar vissa som är 1.6 och andra som suttit på en disel.. Nån som kan hjälpa mig hitta rätt? smile

zemet
6 december 2018 · 4 030 Inlägg

Willmes skrev:
Tackar för alla olika tips och råd hur jag ska gå tillväga! Detta uppskattas sjukt mycket!

Funderar nästan om om det inte är lättast att bara köpa ett begagnat tråg från bildelsbasen..  Frågan är bara vilken som passar min bil. Jag får upp så många men det är olika effekter... Min är en 2.0 bensin men hittar vissa som är 1.6 och andra som suttit på en disel.. Nån som kan hjälpa mig hitta rätt? smile

Köp en som suttit på en 2,0 bensin ifrån samma genration så borde det gå bra.

Men att byta oljetråg är nog bra mycket mer avancerat än att dra på lite plast eller kemisk metall.

Troligen får du demontera framvagnsbalk och styrservo mm eller lyfta motorn. Sen skall du köpa en oljetrågspackning och lite annat plus allt kladd osv som blir med detta.

Byta oljetråg är ju den korrekta lösningen men knappast den enklaste eller billigaste.

Willmes
6 december 2018 ·

Var nu hos en jag känner som har verkstad och han sa att han ska tömma oljan och sätta nått i gängan med dubbla brickor osv så ska de funka. Nämde detta med att byta tråg o då börja han få lite huvudvärk big_smile

Så ska köra på den lösningen och hoppas att de funkar smile

Återigen tack för alla tips och råd och hjälp!

torsen
6 december 2018 · 7 198 Inlägg

Willmes skrev:
Var nu hos en jag känner som har verkstad och han sa att han ska tömma oljan och sätta nått i gängan med dubbla brickor osv så ska de funka. Nämde detta med att byta tråg o då börja han få lite huvudvärk big_smile

Så ska köra på den lösningen och hoppas att de funkar smile

Återigen tack för alla tips och råd och hjälp!

Frågade du han med verkstaden om han inte kunde svetsa på plats?
Ev lägga igen hålet helt och använda oljebytare genom oljestickans hål?

Du är välkommen att berätta hur det går med "dubbla brickor".

Willmes
6 december 2018 ·

Han har ingen tig svets. Så ska se om hans lösning funkar. Meddelar imorrn hur de gått😊

caromania Forummoderator
6 december 2018 · 9 296 Inlägg

Willmes skrev:
Han har ingen tig svets. Så ska se om hans lösning funkar. Meddelar imorrn hur de gått😊

Det kommer gå bra! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Willmes
9 december 2018 ·

Sådärja. Vet inte vad han gjorde men de funkade iaf. Tror han täta gängan invändigt o spännde försiktigt. Det verkar hålla nu iaf smile

Tackar för all hjälp o tips!

Har ett annat problem som jag tänlte starta en ny tråd på så har ni känndedom om detta så skriv gärna där smile

Återigen tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang