Avluftning i tanken, kolkanistern?

lekman
6 december 2018 · 148 Inlägg

Hej
Jag har en audi 100 tq -90 som min egentilga bruksbil, lite synd kanske med tanke på att den ju nästan är en klassiker, snart iaf. men är helt såld på att köra quattro med lite lagom vrid på vintern.
Problemet just nu är att, jag har i höst hört liet skumma ljud från tanken i samband med att jag startar den, knakande och  knäppanden. Har misstänkt att det är ljudet av att blir undertryck i tanken, men inte brytt mej så mycket, dethar ju fungerat trots allt.
Bränslepumpen la av mitt ute i skogen nu i helgen och fick bytas o då funderar jag på detdär ljudet från tanken. Om man lättar på locket så blir det inga ljud vid starten, utan låter normalt och jag misttänker att undertryck i tanken har varit med och dödat pumpen.

Finns det nån som har skisser på bränslesystemet till en audi 100 typ 44 -90 så jag kan få rätsida på dethär, vill ju inte behvöva vara o lätta på tanklocket varje gång jag ska ta bilen

/Lars

jaka54
6 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Välkommen till Garaget Lekman nu när inte "Nordicaudi" finns längre.
hos 7zap.com finns bilder och sprängskisser på alla Audi modeller.
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 201-45020/

På brorsans Audi 100 Avant Turbo från -91 hörs ett pysande ljud när man öppnar tanklocket men på min Audi 100Avant  2,0E från -89 hörs ingenting. Vi hade funderingar om pysandet var orsaken till att hans Audi stundtals vägrade att starta när motorn vara varm men httills har vi inte kunna hitta orsaken...
Jag rekommenderar att köpa en original Bosch-pump (köpte en via eBay.de) och ingen Biltemapump. Gav ca 1300kr för Boschpump på ebay.

Senast redigerat av jaka54 (6 december 2018)

caromania Forummoderator
6 december 2018 · 9 296 Inlägg

Härligt Jaka! Och som sagt, välkommen till forumet Lekman. Jaka kan sina gamla Audisar och kanske IT-mutt kliver in, även det en användare med en massa info och kunskap om dessa Deka-denta vagnar! wink

För övrigt var en 200 före -87 parallellt med 100 turbo drömbilar för mig som tonåring. Farsan köpte en -87 1.8 med förgasare och även om det var en fin bil så var jag alltid lite besviken över att det inte blev något ”roligare”. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lekman
7 december 2018 · 148 Inlägg

Hej Jaka, ja vi har ju talats vid både på NA och lite i RC-sammanhang. Jag har äntligen hittat till Garaget, trots att jag varit registrerad i många år. Kommer nog komma med audi typ44 frågor nu i framtiden eftersom NA är borta, förstår vilken tillgång med gammelaudi info som bara försvann.

Tack för länken ska kolla hur avluftningen är uppbyggd, nån ventil i motorrummet och ett filter just vid tanken osv. Kolkanistern ska väl bara vara inkopplad när bilen står avstängd?
Läser på o återkommer  om jag inte fattar det hela.

Jag har som sommarbil, inte bara ett par Borgward Isabella utan just en 200 avant, pärlemovit 10V tq -87 som går med ms och 1,5 bars laddtryck och går på E85. Tyvärr lite ytrostig, men annars fin. Avant utan takbågarna.  Avsikten är att få till en ny lack på den med tiden. Kul detalj är att det står 191 kW istället för 121 kW, vilket är det rätta för en 10V turbo, motorkod MC. Med ms och 1,5 bar, E85 mm så lever jag med god marginal upp till kraven enligt bilens dokument smile
/Lars

lekman
7 december 2018 · 148 Inlägg

Tycker att det är lite konstigt att man stoppar in avluftningsledningen från kolkanistern/tanken på fel sida av K-jetets mängdskiva, tycker jag om jag läser schemana rätt.?
borde väl vara innan mätning av inluften, på luftfiltersidan ooch inte vid bälgen. Har sett de där vacuumventilerna och undrat lite vad de är till, tidigare
/Lars

jaka54
7 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
När du öppnar tanklocket...hör du att det pyser till kraftigt då ?
Det gör det på brorsans -91:a Turbo men inte alls på min 89:a 2,0E.
Vi har spekulerat över varför det pyser och om det kan ha att göra med att hans 91:a ,när det är varmt ute (oftast då) ibland inte går att starta.
Det sitter en backventil (vid det stora runda "tanklocket") undertill/baktill på hands 91:a i slangen som avluftar tanken och som jag förmodar går fram till kolkanistern.
Vad jag inte kan begripa är varifrån trycket (eller om det är undertryck )kommer?!
Är det pumpen som skapar detta?? -Måste väl vara så för varfrån skulle annars trycket/undertrycket komma???, för man behöver bara köra motorn några sekunder och sedan öppna tanklocket (på karossen) så hörs pysandet.

PS! Fälgarna på bilden kommer ifrån en 200.

En annan grej!....Du ville ju sänka förarstolen fram, jag har gjort det på min -89: a (sportstolar) och  man sitter nu betydligt bättre. Jag kapade ramrören framtill och mittskenan baktill och sänkte ner framdelen ca 30mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6f728e4bfdce9903dfa9ee957f33f960.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4a01be9a238fb4675cd9fe0fe73eb4b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-898bd386ea5ce9c8e84cc9f93d31b849.jpg

Senast redigerat av jaka54 (7 december 2018)

lekman
8 december 2018 · 148 Inlägg

Är det en backventil då vid avluftningens anslutning på tanken, armturen? Isåfall fattar jag inte hur det är tänkt att det ska komma luft in i tanken. Ja, det pyser när man lättar på locket. Kanske har jag fel, det är  ju inte säkert att undertryck i tanken har varit med o tagit kol på pumpen i min bil, men jag misstänker det.

Jag har ju lite stolsunderreden liggande, borde göra som du, lite med svetsen

/

jaka54
8 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag tror inte undertrycket (övertrycket??) i tanken tagit kål på din pump utan det är nog bara gammal ålder.
Det konstiga är bara att både du och brorsan har tryck i tanken, jag har det inte! Och varför ni har det har jag hittills inte kunnat listat ut. Man tycker ju att en Audi 100 från -89 resp -91 borde vara likadana när det gäller hur tanken och dess luftningssystem är konstruerade!? Det skilljer viserligen en del, t.ex är kolkanistern placerad bakom höger främre hjulhus på brorsans 91:a Turbo medan jag har kanistern placerad bakom spolarvattenbehållaren till  strålkastarna, på höger sida.

Jag har kommit i kontakt med en kille på Audi/VAG som meckat mycket med våra gamla Audi 100/200 och om du mailar mig (jan.karlsson@edu.upplandsvasby.se) så kan jag skicka hans telefonnummer. Han har varit mycket vänligt och försökt komma med svar på alla mina frågor rörande våra bilar. Tyvärr har han inte kunnat svara på varför brorsans bil ibland inte går att starta men tipsat om att det antagligen är bränsleorienterat.
Vad där vet jag inte då vi bytt bränslepump, varvtals och tändlägesgivare, men en orsak kan kanske vara spridarna men att byta samtliga dessa kostar ju en del.

lekman
9 december 2018 · 148 Inlägg

Det som är nytt på min bil är att det låter som om den deformerar tanken nör man just startat motorn och ljudet försvinner om tanklocket är avskruvat, ska kolla igen att detta stämmer. Tanken man får är ju att avluftningen inte funkar och att det ger extra stor belastning på pumpen. Har läst att avluftningen av tanken ska vara ansluten till inloppet när motorn går och till kanistern när den är avstängd. Kollar man på hur det är draget så verkar det ju väldigt tillkrånglat + att det går in efter mängdmätaren vilket ju borde innebära att motorn får tjyvluft omtanklocket är av? skumt? Sitter ett filter på avluftningens ledning nånstans ovanför tanken på ett av schemana jag läst så troligen ska det vara så stort motstånd att det inte blir ett problem, men vaddå, rören rostar ju ofta sönder under bilen, dumt ställe att ansluta det på, ändå?
Brorsan har en 100 -90 med RTmotorn och den har oxå undertryk när man lättar på locket
/Lars

lekman
11 december 2018 · 148 Inlägg

Har insett att det handlar om ett övertryck i tanken och att det pyser ut gaser o inte in, när man öppnar tanklocket. Det innebär väl att det inte hade med tankens avluftning att pumpen gav upp. Om sen avluftningen är helt som den ska är ju inte säkert, men ändå inte så viktigt

/

jaka54
12 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Konstigt detta med övertryck i tanken?! Jag har det inte på min -89:a 100 2.0E (RT-motorn) men brorsan har tryck på sin -91:a 100 Turbo. Vi har testat att byta tanklock med varandra men ingen skillnad. Han har tryck men inte jag...

lekman
12 december 2018 · 148 Inlägg

Om du inte får nåt tryck i tanken så kan ju din avluftningsledning, stålröret, vara sönderrostat. Det är ju vanligt att rören som går under bilen rostar sönder.
Jag funderar på vad som händer om man tankar fullt upp tills pumpen stänger av och sen bara kör nån km för att sen låta bilen stå i 8 timmar. Vart hamnar bensinen som fortfarande står i bränslepåfyllningsröret, i kolkanistern?

jaka54
12 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag bytte bränsleröret (till motorn/insprutet) för 6-7 år sedan då det rostat sönder.  Jag bytte till blå plaströr.
-Så något annat sönderrostat rör har jag inte, åtminstone inte vad jag sett.

jaka54
12 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tittar man på bilden nedan på hur bensinångorna förs tillbaka till kolkanistern (Ventilation av tanken)så kan det väl inte byggas upp ett övertryck i tanken??? -Eller är jag alldeles ute och cyklar?
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 201-46010/

caromania Forummoderator
12 december 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tittar man på bilden nedan på hur bensinångorna förs tillbaka till kolkanistern (Ventilation av tanken)så kan det väl inte byggas upp ett övertryck i tanken??? -Eller är jag alldeles ute och cyklar?
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 201-46010/

Filtreringen innebär väl iofs att ett visst övertryck består om det finns någon form av trycksatt backventil någonstans.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lekman
13 december 2018 · 148 Inlägg

Här finns mer krångel att titta på. för RT motorn

https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 133-34070/

och för MC
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+a … 133-34055/

flera vacuum eller elstyrda ventiler i systemet

/

jaka54
13 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ja vilken j...röra, speciellt MC  motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang