Blivit med barn, hjälp mig bli med kombi!

Mia89
6 december 2018 · 6 Inlägg

Hej,
Kan inget om bilar men fick tipps att jag kunde få hjälp här smile

Behöver nu köpa en kombi, gillar golf kombi, den är perfekt i storlek!

Har reserverat denna som jag ska titta på redan imorgon:
https://www.blocket.se/vi/82841895.htm

Såg också att där är många billiga och NYA Opel kombi ute till samma pris och blev osäker:
https://www.blocket.se/vi/79255194.htm

Känns säkrare att köpa så ny bil som möjligt på nått sätt för nån som mig, den verkar ha allt golfen har och lite mer. Tänker jag rätt?

Min budget tar slut vid 145-155, köper gärna så mycket bil som möjligt men då jag inte kan så mycket om bilar är det svårt att veta vad som är bra där ute.

Egentligen vill jag ha en v60/v90, nya modellen, men får vänta tills de kommit ner lite i pris så jag kan byta in till en sån.

Kom gärna med råd, tipps och förslag på andra billigare/pålitliga bilar smile

Golfen har jag valt för att den får plats med vagnen och lite packning (har testat) och för att den har adaptiv farthållare och CarPlay som jag tyxker verkar smart men är inget måste. jag kör nästan enbart i stan, till och från jobb/mataffär/BVC.

Senast redigerat av Mia89 (6 december 2018)

Utmarks-Loke
6 december 2018 · 5 813 Inlägg

Det har varit mycket problem med brustna kamkedjor på volkswagens TSI-motorer och när det händer blir det riktigt, riktigt dyrt. Därför skulle jag hålla mig undan från det och hellre välja den där opeln eller vad som helst.

Mia89
6 december 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det har varit mycket problem med brustna kamkedjor på volkswagens TSI-motorer och när det händer blir det riktigt, riktigt dyrt. Därför skulle jag hålla mig undan från det och hellre välja den där opeln eller vad som helst.

Jag hade för mig att det är kamkedja man ska välja? Gäller det bara denna modell av golf?

Senast redigerat av Mia89 (6 december 2018)

Utmarks-Loke
6 december 2018 · 5 813 Inlägg

Mia89 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det har varit mycket problem med brustna kamkedjor på volkswagens TSI-motorer och när det händer blir det riktigt, riktigt dyrt. Därför skulle jag hålla mig undan från det och hellre välja den där opeln eller vad som helst.

Jag hade för mig att det är kamkedja man ska välja? Gäller det bara denna modell av golf?

Förr, fram till kanske 2005 var kamkedja det bästa. Sedan skulle dom göra motorerna med så låg friktion som möjligt för att sänka utsläpp och valde tunnare kedjor och mjukare kedjespännare och då var det många som fick problem... Folkvagn gick tillbaka till kamrem och blev bättre men jag minns inte exakt när det var. Men generellt så var det mindre problem med dieselmotorer och V6, medan 1,2 och 1,4TSI hade mycket problem.

Mia89
6 december 2018 · 6 Inlägg

https://www.motormannen.se/aega-bil/rep … kamkedjor/

Ja, det lät inte så bra.

Jag antar att om det ska vara en golf kombi, då ska det vara en 2017 1.0 tsi och då blir det för dyrt..

Utmarks-Loke
6 december 2018 · 5 813 Inlägg

Har du kollat på Toyota Auris? Den motsvarar väl ungefär golfen

Nybergrobin
6 december 2018 · 2 377 Inlägg

Varför inte en ny kia ceed? Dem ligger i samma prisklass, 7 års nybilsgranti, ca 3k kronor i service varannat år smile

Mia89
6 december 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har du kollat på Toyota Auris? Den motsvarar väl ungefär golfen

Har kollat på dem men dem kändes inte lika spännande, golfen kändes smidigsre och modernare (adaptiv farthållare gillas skarpt)

Mia89
6 december 2018 · 6 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Varför inte en ny kia ceed? Dem ligger i samma prisklass, 7 års nybilsgranti, ca 3k kronor i service varannat år smile

Har provat Kia Ceed Gt-Line med bensin motor, den kändes inte lika snabb och tyst som golfen gör.

Ser nu att den finns en nyare kia, den ska man prova kanske smile

Presidento Of World
6 december 2018 · 3 306 Inlägg

Jag föredrar opel, astra är välbyggd och lättkörd.

Men en toyota är en toyota.. Kika på det ochså!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Nybergrobin
6 december 2018 · 2 377 Inlägg

Mia89 skrev:

Nybergrobin skrev:
Varför inte en ny kia ceed? Dem ligger i samma prisklass, 7 års nybilsgranti, ca 3k kronor i service varannat år smile

Har provat Kia Ceed Gt-Line med bensin motor, den kändes inte lika snabb och tyst som golfen gör.

Ser nu att den finns en nyare kia, den ska man prova kanske smile

Egentligen så spelar det ingen roll om brukisen är högljudd och jävlig? för så är 7 års garanti värt mkt yikes

Mia89
6 december 2018 · 6 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Egentligen så spelar det ingen roll om brukisen är högljudd och jävlig? för så är 7 års garanti värt mkt yikes

Där har du en poäng smile

granadadr
6 december 2018 · 7 269 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Mia89 skrev:

Nybergrobin skrev:
Varför inte en ny kia ceed? Dem ligger i samma prisklass, 7 års nybilsgranti, ca 3k kronor i service varannat år smile

Har provat Kia Ceed Gt-Line med bensin motor, den kändes inte lika snabb och tyst som golfen gör.

Ser nu att den finns en nyare kia, den ska man prova kanske smile

Egentligen så spelar det ingen roll om brukisen är högljudd och jävlig? för så är 7 års garanti värt mkt yikes

eller tvärtom smile vi hade en mazda 6 bra å trevlig bil,, men guuud så högljudd,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang