Generator/alternator problem

Jesperaudi
7 december 2018 · 17 Inlägg

Hej !
Har ingen aning om vad felet kan vara och hoppas någon kan ge svar !

Batterilampan började lysa och står att alternator är problemet. Fick svar om att det kan vara kolen som är för dåliga/nerdslitna så köpte en ny laddningreglator och bytte. Men får fortfarande samma problem. Ibland så slocknar lampan och batteriet får laddning men sen piper det att det är fel på alternatorn igen... Tog fram voltmätaren och mätte på batteriet och får fram 12.6 när bilen är av stäng och får nästan samma volt när bilen är igång och misstänkte då om det kan vara någon kabel som är dålig eller glapp i? Sitter en jordkabel på generatorn som går under motorn så ser inte vart den sitter exakt.

Har oxå testat att mäta mellan generatorn och batteriet och tar då den röda på generator skalet och den svarta på minus polen på batteriet. Får då fram lite under 0.5 v. Men gör jag tvärtom ( tar den röda på bilbatteriet och den svarta på generatorn) så får jag 12.6 som batteriet har i sig. Läste om att man ska ha under 0.5v när man gör det testet och stiger det över 0.5 så kan det vara jordfel eller fel på positiva sladden. Någon som vet om det är så eller om jag är helt ute och cyklar?

Ps ! Är inte ett dugg erfaren om detta och vill ha alla tips som finns ! smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 december 2018 · 4 917 Inlägg

När motorn är igång så ska mätaren visa MINST 13,5 volt över batteriet, annars laddar inte generatorn.
Eftersom du bytte regulatorn och det inte blev bra, så är det tyvärr ett grövre fel i generatorn.
Gissningsvis då någon diod som hälsat hem och då blir det att antingen att byta till en begagnad från skroten eller mäta sig fram till vilken diod, eller annat som fallerar.
Tippar på en beg. kostar runt 800 och en  ny 3-4000, så valet blir väl lätt .. smile
Men innan du agerar så kolla upp att kablaget till och från generatorn verkligen är fastsatta.

Senast redigerat av bagatellen (7 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jesperaudi
7 december 2018 · 17 Inlägg

bagatellen skrev:
När motorn är igång så ska mätaren visa MINST 13,5 volt över batteriet, annars laddar inte generatorn.
Eftersom du bytte regulatorn och det inte blev bra, så är det tyvärr ett grövre fel i generatorn.
Gissningsvis då någon diod som hälsat hem och då blir det att antingen att byta till en begagnad från skroten eller mäta sig fram till vilken diod, eller annat som fallerar.
Tippar på en beg. kostar runt 800 och en  ny 3-4000, så valet blir väl lätt .. smile
Men innan du agerar så kolla upp att kablaget till och från generatorn verkligen är fastsatta.

Tack för svar !
Var ute och kollade nyss och mätte på generatorn och chassi och fick då 13.2 v men när jag mäter bak i bilen där batteriet sitter så hoppar den allt från 11.xx till 13.xx hmm
Kan det bli så om en diod är sönder eller skulle den inte ladda alls då? smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 december 2018 · 4 917 Inlägg

Får inte visa under 13,5 volt med motorn igång, för då laddar den inte.
Själv så tror jag på generatorn i ditt fall.
Själv så tycker jag om att mäta på saker som gått sönder för att ta reda på felet och laga så billigt som möjligt.

Senast redigerat av bagatellen (7 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
8 december 2018 · 5 516 Inlägg

Vad är det för bil till att börja med? Generatorn på nyare bilar fungerar annorlunda då dom är behovsstyrda och får LIN-bus signal, ingen D+ på dom alltså.

Annars så generellt, minst 13,5V ska den ladda.
Spänningen ska inte pulsera på batteriet utan ska vara samma spänning på batteriet som på generatorn (+-någon tiondels volt pga spänningsfall i kablarna).

Du kan prova koppla en startkabel på generatorns metallhölje till lämplig jordpunkt, laddar generatorn som den ska då så är jorden dålig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesperaudi
8 december 2018 · 17 Inlägg

simlar skrev:
Vad är det för bil till att börja med? Generatorn på nyare bilar fungerar annorlunda då dom är behovsstyrda och får LIN-bus signal, ingen D+ på dom alltså.

Annars så generellt, minst 13,5V ska den ladda.
Spänningen ska inte pulsera på batteriet utan ska vara samma spänning på batteriet som på generatorn (+-någon tiondels volt pga spänningsfall i kablarna).

Du kan prova koppla en startkabel på generatorns metallhölje till lämplig jordpunkt, laddar generatorn som den ska då så är jorden dålig.

Är en Audi a4 2.0 tdi quattro 2009.
Okej då ska jag testa det ! Men kan det vara så att det är dåligt jordat mellan motor och chassi? Och om man kan oxå testa och sätta dit en till jordkabel från chassi till motorn om det är så att den "orginala" jordkabeln som går under motorn är dålig? smile
Förlåt för slarviga svar !

Jesperaudi
9 december 2018 · 17 Inlägg

Hej !
Har testat och är inget jordfel MEN testade med startkabel och kopplade på den från batteri plus och till generatorns plus och då gick den upp till 13.5 v. Så är positiv kabel glapp/fel. Så ska sätta dit en ny/till kabel eftersom han laddade bättre då men är drygt om man ska ta bort den orginala sladden så är det bra om man bara sätter dit en till sladd så den laddar bättre? smile

Meaganeowner
9 december 2018 · 2 250 Inlägg

Förmodligen glapp orsakad av oxid eller annat i den kabels kabelanslutningar/kabelskor.

Då batteriet sitter bak i bilen, så går det en grövre kabel från batteriets pluspol till startmotorn. Troligvis via en säkring
någonstans intill batteriet. (En kortslutning mot chassie, på väg fram till startmotorn, kan leda till att bilen brinner upp, om inte en säkring löser ut.)

Från generatorn, sedan en klenare kabel från generatorns B+ till startmotorn.

Batteriet laddas då via den klenare kabeln och den grova.

Kan då vara 8 - 10 kabelskor som är oxiderade o s v.
Själva kablarna har jag svårt att tro att de felar, förutom just i pressningen vid kabelskorna. Kanske glappande säkring.

Minus från batteriet är oftast anslutet till bilens chassie med grov kabel och polklämma, bult och kabelskor.

Alltså många felmöjligheter, men lätt att mäta. 
Anslut voltmeterns negativa mätprobe/sladd med god kontakt mot chassiet....  Börja sen att mäta med den positiva mätproben på batteriets pluspol.
Leta dig sedan frammåt. Går utmärkt att förlänga minuståten.

En fråga. Startar motorn lätt, även när den är kall?

Senast redigerat av Meaganeowner (9 december 2018)

Jesperaudi
10 december 2018 · 17 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Förmodligen glapp orsakad av oxid eller annat i den kabels kabelanslutningar/kabelskor.

Då batteriet sitter bak i bilen, så går det en grövre kabel från batteriets pluspol till startmotorn. Troligvis via en säkring
någonstans intill batteriet. (En kortslutning mot chassie, på väg fram till startmotorn, kan leda till att bilen brinner upp, om inte en säkring löser ut.)

Från generatorn, sedan en klenare kabel från generatorns B+ till startmotorn.

Batteriet laddas då via den klenare kabeln och den grova.

Kan då vara 8 - 10 kabelskor som är oxiderade o s v.
Själva kablarna har jag svårt att tro att de felar, förutom just i pressningen vid kabelskorna. Kanske glappande säkring.

Minus från batteriet är oftast anslutet till bilens chassie med grov kabel och polklämma, bult och kabelskor.

Alltså många felmöjligheter, men lätt att mäta. 
Anslut voltmeterns negativa mätprobe/sladd med god kontakt mot chassiet....  Börja sen att mäta med den positiva mätproben på batteriets pluspol.
Leta dig sedan frammåt. Går utmärkt att förlänga minuståten.

En fråga. Startar motorn lätt, även när den är kall?

Hej tack för svar!
Mätte mig fram och såg att det var pluskabeln som satt på B+ på generatorn som gjorde att den inte laddade riktig så satt dit en ny men lämnade kvar den gamla på oxå och drog den nya till pluspolen som sitter i en liten låda framme. Det gjorde att den laddar nu runt 14.xx som den ska !

Ja antagligen så är det ärrg eller nå skit som sitter på "orginal" kabeln som går ner under motorn men är då tvungen att ta bort en massa skit för att komma åt det men det går helt utmärkt med denna lösningen ! wink

Meaganeowner
10 december 2018 · 2 250 Inlägg

Kul!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang