BMW E46 går i kok

ttefwes
12 december 2018 · 192 Inlägg

Lite små problem med bilen, Köpte den nyligen, Efter 3 dagar började kylaren läcka. köpte hem en ny kylare och bytte den.
Nu efter ca 5km körning går bilen i kok.
tempmätaren visar bra i mitten. kylsystemet är luftat och rätt nivå, Elfläkten tvekar jag på om den fungerar,
Men tempmätaren visar ju som sagt ändå bra, så borde inte spela någon roll..
Oljan är inte grädde så topplockspackningen är fortfarande hel

Någon som vet vad det kan vara?

https://www1.garaget.org/archive/180/179300/414973/414973-3907628.jpg

Snurriis
12 december 2018 · 761 Inlägg

Envis luftficka som ligger kvar i systemet

Utmarks-Loke
13 december 2018 · 5 809 Inlägg

Ja, nästan garanterat mer luftning som behövs.

ttefwes
13 december 2018 · 192 Inlägg

Okej bara gå ut o testa igen, återkommer om problemet kvarstår smile

Meaganeowner
13 december 2018 · 2 250 Inlägg

Kylsystemet är inte tätt! Blir inget tryck i detta när motorn blir varm, och då kokar den.

Trycket regleras oftast av en av de två ventiler som sitter i expansionskärlets lock.
Kan vara en kompinerad ventil. Där det även är en typ backventil, som släpper in luft när kylvätskan svalnar. Annars sugs slangar mm ihop.

Givetvis kan det även vara sprickor i expansionskärlet o s v, som släpper ut trycket.

Alla verkstäder har utrustning för provtryckning av kylsystem.

Men byt lock först... om det är där ventilerna sitter. Köp på t ex Skruvat.se

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2018)

ttefwes
14 december 2018 · 192 Inlägg

Är jag bara jättenojjig eller kan topplockspackningen ha gått?

Har luftat systemet ordentligt, bilen håller stabila 90 grader allt är frid o fröjd

men öppnade huven o kände på kylarslangen och den är relativt hård.  lite smått med grädde på oljelocket också, visst det är kallt och fuktigt ute men jag är alldeles för nojjig när det gäller bilar smile

Utmarks-Loke
14 december 2018 · 5 809 Inlägg

Förstår det, när BMW:s sexor börjar krångla med kylvattnet kan vem som helst börja svettas big_smile

ttefwes
14 december 2018 · 192 Inlägg

Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2018 · 17 379 Inlägg

ttefwes skrev:
Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Vi tar det från början: Hur har du luftat bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ttefwes
14 december 2018 · 192 Inlägg

Hybrid_ skrev:

ttefwes skrev:
Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Vi tar det från början: Hur har du luftat bilen?

yes den är luftad

Mack Forum- och sitemoderator
14 december 2018 · 26 111 Inlägg

ttefwes skrev:

Hybrid_ skrev:

ttefwes skrev:
Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Vi tar det från början: Hur har du luftat bilen?

yes den är luftad

Frågan var inte om utan hur.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang