Volvo 360 Nytt ljud tips hjälp

EmilKempan
13 december 2018 · 9 Inlägg

Tja alla har en Volvo 360 -88 som är 2-dörrars och har tänkt att sätta in enkeldin stereo för just nu sitter orginalet i. sedan att fixa lite ljud. Ljudet hade jag tänkt att de ska ändå kunna spela på bra och ge ut klart ljud.
Jag är helt nybörjare på ljud o hur man kopplar och det fungerar och vet ej hur många högtalare och hur stor bas jag behöver för att det ska spela på bra och vara balanserat. Lyssnar för det mesta på rap (z.e, och ''orten'' stilen). Passar exempelvis 240 stereo ram i 360 eller e den special för verkar inte kunna hitta någon 360 ram någonstans? Var skulle jag också kunna sätta högtalarna exempelvis ska jag ha en midbas i varje framdörr och sedan 1 i varje backsättes sidorna? eller ska jag skita i backsidorna och placera dem i hathyllan och isåfall vilka storlekar och vad blir enklast med bäst kvalite.  Hur ska jag gå tillväga med att koppla in stereon och midbasarna i dörrarna?
Vilket märke skulle också rekommenderas?
Budget ligger på cirka 0-5 k
tack i förväg Emil

Senast redigerat av EmilKempan (13 december 2018)

simlar
13 december 2018 · 5 516 Inlägg

Kan starkt rekommendera 300powerclub både forumet och facebook samt Svenska Volvo 340/360 klubben på facebook.
Tyvärr dåligt med folk som gillar Volvo 300-serien här på garaget.

Stereoram verkar ha slutats tillverkas till dessa bilar, är nog hitta begagnat eller försöka få dit från en 240 eller 740 som gäller.
Har själv köpt modellanpassad stereoram förra året till min 360 på Ebay men lyckas ej hitta någon som säljer dom längre.

Det absolut viktigaste för att få bra ljud är en bra stereo så där ska du inte snåla utan köp ett välkänt märke t.ex Kenwood, Pioneer m.m

Högtalare i framdörrar så rekommenderar jag Pioneer TS-G1020F bar för att dom är väldigt prisvärda för 299kr/par på Jula, om du nu inte tänkt bygga om dörrsidorna då vill du ha riktiga midbasar på minst 5,25" och separata diskanter.
Bygger du ordentligt med ljud så rekommenderas slutsteg för högtalarna.

Baslåda så behövs det inte alls mycket då det är så pass liten kupé, en 10" aktiv baslåda räcker gott.
Däremot så går det oftast att hitta begagnade baslådor med slutsteg för mycket bättre pris än att köpa nytt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
EmilKempan
13 december 2018 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Kan starkt rekommendera 300powerclub både forumet och facebook samt Svenska Volvo 340/360 klubben på facebook.
Tyvärr dåligt med folk som gillar Volvo 300-serien här på garaget.

Stereoram verkar ha slutats tillverkas till dessa bilar, är nog hitta begagnat eller försöka få dit från en 240 eller 740 som gäller.
Har själv köpt modellanpassad stereoram förra året till min 360 på Ebay men lyckas ej hitta någon som säljer dom längre.

Det absolut viktigaste för att få bra ljud är en bra stereo så där ska du inte snåla utan köp ett välkänt märke t.ex Kenwood, Pioneer m.m

Högtalare i framdörrar så rekommenderar jag Pioneer TS-G1020F bar för att dom är väldigt prisvärda för 299kr/par på Jula, om du nu inte tänkt bygga om dörrsidorna då vill du ha riktiga midbasar på minst 5,25" och separata diskanter.
Bygger du ordentligt med ljud så rekommenderas slutsteg för högtalarna.

Baslåda så behövs det inte alls mycket då det är så pass liten kupé, en 10" aktiv baslåda räcker gott.
Däremot så går det oftast att hitta begagnade baslådor med slutsteg för mycket bättre pris än att köpa nytt.

tack för tipsen men har du någon ide var jag kan dra kablarna genom så dem räcker te bagaget exempelvis dra under stolarna eller dra under listen i taket?
och ska jag annars om jag inte hittar någon passande ram borra inuti passangerar luckan o lägga in stereon där?

simlar
14 december 2018 · 5 516 Inlägg

Jag drar alltid kablar mellan tröskel och golvmatta och sen under baksätet.
Jättesmidigt och skitenkelt att komma åt då det räcker att skruva loss metalllisterna som håller mattan mot tröskeln så kommer man åt att pilla ner kabeln där mellan.

Ja vill du gömma stereon i handskfacket så går ju det.
Var faktiskt en kort diskussion om 740-stereoram på Volvo 300 mania på facebook idag och det ska tydligen passa med 700--serien stereo och stereoram i 300-serien.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
EmilKempan
15 december 2018 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Jag drar alltid kablar mellan tröskel och golvmatta och sen under baksätet.
Jättesmidigt och skitenkelt att komma åt då det räcker att skruva loss metalllisterna som håller mattan mot tröskeln så kommer man åt att pilla ner kabeln där mellan.

Ja vill du gömma stereon i handskfacket så går ju det.
Var faktiskt en kort diskussion om 740-stereoram på Volvo 300 mania på facebook idag och det ska tydligen passa med 700--serien stereo och stereoram i 300-serien.

Låter bra tack för alla tips och det så ska jag börja pilla pått såfort jag har tid över wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang