Köpråd: Bränslesnål cabriolet för runt -80k

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

Hej alla Trevliga!

Det jag söker är en cabriolet  som kan "förlänga" sommaren, d.v.s. tekniska lösningar som värme är en krav, men jag vill inte heller svettas ihjäl på sommaren där med är en grym AC viktigt!

Berättelsen blir för lång om jag ska motivera alla krav, därmed lista jag upp dem här:

*AC.
*Behaglig värme system, expel.  nackvärmaren, rattvärmare etc..
* Bränslesnål motor med karaktär.
* Minst fyra säten
*Plåt CAB är att föredra för att slippa regn?
* Farthållare ( gärna adaptiv)         
* Automatlåda (gärna paddlar bakom ratten).
* Pris ca 80.000 (jag kan vänta ut till år 2020, kanske längre..)   

Vad har jag läst om för bilar?
Peugeot 308 cc
Chrysler sebring 2008-
fiat 123 spider 2016-
Volvo C70 2008-
Ford mustang 2008-

Mina tidigare "erfarenheter"
Volvo 850 glt -92
Bmw 325i 94-
Volvo 240 gl 88
Saab 9-5 2.3T -07
Skoda fabia -01
Volvo Amazon -65 (automat)
Hyndai i30 -08

Jag är grymt nöjd med min I 30 idag, men jag tröttnar fort på mina bilar och jag söker gärna i flera år, efter den "rätta"

Nu vill jag höra eran erfarenheter och rekommendationer, så att jag frossa vidare i mitt dagdrömmande. 

smile


Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

Senast redigerat av Garaget_medlem01 (16 december 2018)

torsen
16 december 2018 · 7 198 Inlägg

Gå in på Blocket och kryssa i dina önskemål!

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

Absolut, där av var jag tydlig med bilar jag har "hittat" och nu vill jag höra eran erfarenheter och rekommendationer av dem bilarna eller liknande.

Mvh.

Utmarks-Loke
16 december 2018 · 5 813 Inlägg

Mazda miata/MX5, eller är baksätet för litet?

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

Svarte_Orm

Hmmm Miata har väl ingen baksäte? Det har inte Fiat 123 heller, men det är grym ^^

Utmarks-Loke
16 december 2018 · 5 813 Inlägg

Garaget_medlem01 skrev:
Svarte_Orm

Hmmm Miata har väl ingen baksäte? Det har inte Fiat 123 heller, men det är grym ^^

Fiat 124 menar du? Den skall tydligen vara en systerbil till miata och dela mycket av tekniken, men inte motor och låda.

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

Exakt, jag menade Fiat 124*
Det är sant att mycket är samma, men det är ändå inte "samma" bil på flera utförande.

Mx:en tillhör ett märke där den oftast utsätts för hård körning, Jag är ganska skeptisk till dem typer av bilar och jag är ute efter en lite mer modern tappning av Cadillac Deville som inte drar 3 liter milen ( hehe*) Den bilen är verkligen en lyxbil med semester känsla, men jag gillar inte "badkar styrningen" eller drivmedel kostnaden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 17 380 Inlägg

Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
16 december 2018 · 2 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Lite off topic men, vad är ett startbatteri?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 december 2018 · 14 007 Inlägg

Xebers76 skrev:

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Lite off topic men, vad är ett startbatteri?

Hybrid är lite väl noga i sin vokabulär, det han menar är bilbatteri rätt och slätt.

Eller hur Hybrid!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 17 380 Inlägg

Vettemannen skrev:

Xebers76 skrev:

Hybrid_ skrev:
Mina föräldrar har en Sebring 2.7L , ägt den i många år nu. Relativt pigg med sina 207hk. Klarar sig på runt litern. Det händer iaf lite när man står på. Den verkar förvånansvärt felfri. Bytt startbatteri förra året. (Det satt dock lite dumt till) Vi har den tidigare varianten med tygcab. Har dock brukats på vintern någon gång och värmen i den är riktigt bra. AC finns och fungerar. Detta är ett måste! I kökörning måste man kunna lägga på taket och kyla ner sig en varm sommardag.

Rekommenderar en provkörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8ce6fe3a97c14e001c6e2a3d1951220d.jpg

Lite off topic men, vad är ett startbatteri?

Hybrid är lite väl noga i sin vokabulär, det han menar är bilbatteri rätt och slätt.

Eller hur Hybrid!

/Benny

Visst är det så Benny. Eftersom jag jobbar med att köra hybrid/elbilar hela dagarna så blir man lite arbetsskadad. Men jag skrev inte signalbatteri i alla fall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

Hej Hybrid,

Vad trevligt att du dela med dig av dina erfarenheter och nu fick jag veta att du upplever att sufflett:en fungerar bra.

Nu är det så att mitt intresse växer för den nyare modellen, då jag anser den lite snyggare smile

Det jag vet om den är att det finns två varianter av denna typ av bil.

Lancia Flavia 2,4 - 2012
Chrysler Sebring 2,0 Tdi -2008

Någon som äger den eller har något säga om dem ovan nämnda bilarna smile

Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

Kanske lite off topic, men är det värt att importera så "gammal" bil för eget bruk ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 17 380 Inlägg

Garaget_medlem01 skrev:
Hej Hybrid,

Vad trevligt att du dela med dig av dina erfarenheter och nu fick jag veta att du upplever att sufflett:en fungerar bra.

Nu är det så att mitt intresse växer för den nyare modellen, då jag anser den lite snyggare smile

Det jag vet om den är att det finns två varianter av denna typ av bil.

Lancia Flavia 2,4 - 2012
Chrysler Sebring 2,0 Tdi -2008

Någon som äger den eller har något säga om dem ovan nämnda bilarna smile

Den nyare modellen är klart snyggare. Och större. Men Tdi? Vill du verkligen lyssna på dieselknattret med nedfälld cab? Fundera på det. Cab och diesel är ingen drömkombination. Audi försökte de med men detta blev en flopp.

Lancia Flavia? Nja, jag köpte en ny Chrysler 300C år 2009. När jag tänkte byta in denna till en likadan fast nya modellen då efter några år hette den Lancia... Blev ingen ny.

Fiat 124? Har kört flera av dessa, även i Abarth-utförande. Kul? Ja. Leksaksbil? Ja. Kul som tusan att köra och låter häftigt. Men som bil sett är det inget att ha. Övermotoriserad skateboard.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
16 december 2018 · 1 442 Inlägg

Har hört att Saab 9-3 ska fungera alldeles utmärkt som året-runt-cab

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Garaget_medlem01
16 december 2018 · 7 Inlägg

hmmm okej , grymt bra sammanfattning av reflektioner.

Peugeot 308 CC 1.6 THP ?!? är den bilen för "liten". Jag kommer ihåg att 307 var för "gullig" . Vad anser ni om 308cc ?

Utmarks-Loke
16 december 2018 · 5 813 Inlägg

Garaget_medlem01 skrev:
hmmm okej , grymt bra sammanfattning av reflektioner.

Peugeot 308 CC 1.6 THP ?!? är den bilen för "liten". Jag kommer ihåg att 307 var för "gullig" . Vad anser ni om 308cc ?

Frisörbilar, undvik peugeot och Audi TT cab för ditt eget goda ryktes skull.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2018 · 17 380 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Garaget_medlem01 skrev:
hmmm okej , grymt bra sammanfattning av reflektioner.

Peugeot 308 CC 1.6 THP ?!? är den bilen för "liten". Jag kommer ihåg att 307 var för "gullig" . Vad anser ni om 308cc ?

Frisörbilar, undvik peugeot och Audi TT cab för ditt eget goda ryktes skull.

Håller med. Inte kul när folk fnissar när man åker förbi gissar jag. Porsche Boxster hamnar i samma kategori trots att det är en underbar bil att ratta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang