Kamkedjan rasslar saab 9-3

Smurfen40
1 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Inte full med men att koka har bildats å styrningarna tagit skada. Skulle bums byta vevhusvänten/oljefällan då du ej vet vilken generation det är samt kolla glappet på turbon.

Lite svårt å höra i dina videos vart det är som högst koncentrerat med läte.
Ta gärna en video när den fått normal tomgång å inte vid kallstart

Har den gamla vevhusventilationen såg jag för där är inget utag på staget till oljeatickan.
Men om jag köper en sån här imorgon kan det hjälpa eller är motorn körd ändå??

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 21341200sv

Jag köpte ny sats från speedparts till min og9-5 då jag upplevde lite för mycket ansamling av olja i rören ut från ventilkåpan och gamla ägaren säger att det är nyaste bla bla bla... (tummen mitt i handen) och samtliga rör var spröda som fnöske xD men vart betydligt bättre å nu hörs bara knacket från spridarna.


Underlättar nog gör den då backventilen är körd och fällan körd så blir nog inte sämre.
Ta bort röret som går ut från ventilkåpan å lys in hur det ser ut, akta nippeln till vakumslangen bara, är skör som tusan å går av av det lilla minsta!

Ok åker och köper det kittet imorgon bitti.
Är det svårt att byta??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
jaka54
1 januari 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
När jag lyssnar på dina YouTube-filmer så tycker jag att man hör ett konstant "rassel"!
Och det enda som kan åstadkomma ett rassel är kamkedjan.
Sen tycker jag att man också kan höre ett "klattrande ljud" och när det klattrar så är det de hydrauliska ventillyftarna men... ventilyftarna behöver inte nödvändigt bytas utan byt först olja (5Wx40 helsyntet) om du inte har gjort det nyligen (samt naturligtvis oljefilter och luftfilter). Då kan "klattret" försvinna. Rasslet däremot kommer troligtvis från kedjan /spännarna/slitna plasttryckarskenor.

Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Har den gamla vevhusventilationen såg jag för där är inget utag på staget till oljeatickan.
Men om jag köper en sån här imorgon kan det hjälpa eller är motorn körd ändå??

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 21341200sv

Jag köpte ny sats från speedparts till min og9-5 då jag upplevde lite för mycket ansamling av olja i rören ut från ventilkåpan och gamla ägaren säger att det är nyaste bla bla bla... (tummen mitt i handen) och samtliga rör var spröda som fnöske xD men vart betydligt bättre å nu hörs bara knacket från spridarna.


Underlättar nog gör den då backventilen är körd och fällan körd så blir nog inte sämre.
Ta bort röret som går ut från ventilkåpan å lys in hur det ser ut, akta nippeln till vakumslangen bara, är skör som tusan å går av av det lilla minsta!

Ok åker och köper det kittet imorgon bitti.
Är det svårt att byta??

Mja om man inte har tummen mitt i handen så går det bra, lite jobbigt att få ur/in nya fällan men det går lättare å vara under bilen samt bra med lyse så går det, ända verktygen som kan behövas är en 10mm, 13mm, skruvmejsel i olika storlekar (platt och stjärna) platt tång och pollygrip.

Som jakan skriver är det nog lite kedjerassel men jag i mitt öra så låter det mer att det är ventilknack å då är det första steget att byta oljefällan och i med ny olja.
Helst skölja maskin en eller två gånger.

Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Kan vara bra å ta ur kedjesträckaren å göra rent den då den är "hydraulisk" och sedan nollställa den.

Smurfen40
1 januari 2019 · 689 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag lyssnar på dina YouTube-filmer så tycker jag att man hör ett konstant "rassel"!
Och det enda som kan åstadkomma ett rassel är kamkedjan.
Sen tycker jag att man också kan höre ett "klattrande ljud" och när det klattrar så är det de hydrauliska ventillyftarna men... ventilyftarna behöver inte nödvändigt bytas utan byt först olja (5Wx40 helsyntet) om du inte har gjort det nyligen (samt naturligtvis oljefilter och luftfilter). Då kan "klattret" försvinna. Rasslet däremot kommer troligtvis från kedjan /spännarna/slitna plasttryckarskenor.

Byte olja filter och luftfilter för 15mil sedan.
Dock bara mobil1 10/40 delsyntet

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När jag lyssnar på dina YouTube-filmer så tycker jag att man hör ett konstant "rassel"!
Och det enda som kan åstadkomma ett rassel är kamkedjan.
Sen tycker jag att man också kan höre ett "klattrande ljud" och när det klattrar så är det de hydrauliska ventillyftarna men... ventilyftarna behöver inte nödvändigt bytas utan byt först olja (5Wx40 helsyntet) om du inte har gjort det nyligen (samt naturligtvis oljefilter och luftfilter). Då kan "klattret" försvinna. Rasslet däremot kommer troligtvis från kedjan /spännarna/slitna plasttryckarskenor.

Byte olja filter och luftfilter för 15mil sedan.
Dock bara mobil1 10/40 delsyntet

Byt, BYT NU! ALLTID 5wx40 helsyntet i våra maskiner! Då får du se detta som en tvätt av motorn å sedan byt! Samt ny oljefälla och filter!

Smurfen40
1 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När jag lyssnar på dina YouTube-filmer så tycker jag att man hör ett konstant "rassel"!
Och det enda som kan åstadkomma ett rassel är kamkedjan.
Sen tycker jag att man också kan höre ett "klattrande ljud" och när det klattrar så är det de hydrauliska ventillyftarna men... ventilyftarna behöver inte nödvändigt bytas utan byt först olja (5Wx40 helsyntet) om du inte har gjort det nyligen (samt naturligtvis oljefilter och luftfilter). Då kan "klattret" försvinna. Rasslet däremot kommer troligtvis från kedjan /spännarna/slitna plasttryckarskenor.

Byte olja filter och luftfilter för 15mil sedan.
Dock bara mobil1 10/40 delsyntet

Byt, BYT NU! ALLTID 5wx40 helsyntet i våra maskiner! Då får du se detta som en tvätt av motorn å sedan byt! Samt ny oljefälla och filter!

Okej då blir det ett oljebyte imorgon med.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Byte olja filter och luftfilter för 15mil sedan.
Dock bara mobil1 10/40 delsyntet

Byt, BYT NU! ALLTID 5wx40 helsyntet i våra maskiner! Då får du se detta som en tvätt av motorn å sedan byt! Samt ny oljefälla och filter!

Okej då blir det ett oljebyte imorgon med.

Räcker med att köra mekonomens olja 5Wx40, är castrols olja

Smurfen40
2 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När jag lyssnar på dina YouTube-filmer så tycker jag att man hör ett konstant "rassel"!
Och det enda som kan åstadkomma ett rassel är kamkedjan.
Sen tycker jag att man också kan höre ett "klattrande ljud" och när det klattrar så är det de hydrauliska ventillyftarna men... ventilyftarna behöver inte nödvändigt bytas utan byt först olja (5Wx40 helsyntet) om du inte har gjort det nyligen (samt naturligtvis oljefilter och luftfilter). Då kan "klattret" försvinna. Rasslet däremot kommer troligtvis från kedjan /spännarna/slitna plasttryckarskenor.

Byte olja filter och luftfilter för 15mil sedan.
Dock bara mobil1 10/40 delsyntet

Byt, BYT NU! ALLTID 5wx40 helsyntet i våra maskiner! Då får du se detta som en tvätt av motorn å sedan byt! Samt ny oljefälla och filter!

Olja och filter bytt nu till 5/40 helsyntet.
Ska gå över vevhusventilationen i helgen tänkte jag då jag jobbar fram till fredag

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
2 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Tror mer på att det är tyvärr ventilslammer sad akilleshälen på dessa motorer tyvärr sad

Menar du att den skulle vara full med koks??

Inte full med men att koka har bildats å styrningarna tagit skada. Skulle bums byta vevhusvänten/oljefällan då du ej vet vilken generation det är samt kolla glappet på turbon.

Lite svårt å höra i dina videos vart det är som högst koncentrerat med läte.
Ta gärna en video när den fått normal tomgång å inte vid kallstart

Såhär låter den när den är varm
https://youtu.be/vmiIcDdqaWc

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
3 januari 2019 · 761 Inlägg

Tycker fortfarande att det låter som tryckarna. Då kedjan låter mer skrapande.

Du kommer nog ej märka skillnad fören oljan gått ett par mil i motorn och gått runt över allt.

Smurfen40
4 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:
Tycker fortfarande att det låter som tryckarna. Då kedjan låter mer skrapande.

Du kommer nog ej märka skillnad fören oljan gått ett par mil i motorn och gått runt över allt.

Om vi säger som såhär då.
Bilen har gått 34000 mil.så vill inte lägga några större pengar eller operationer på den.kommer inte behålla den ändå utan nöjd om den rullar över sommaren ju.
Går fint när man kör, så länge oljelampan inte blinkar till borde det väl inte vara någon större fara??
Förstår att det är svårt att svara på men är det farligt att köra omkring med tryckare som väsnas??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
jaka54
4 januari 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Nej! Det är inte "farligt" att åka omkring med tryckare som väsnas.
Det "farliga" är om kamkedjan kuggar över på grund av att den är sliten eller att sträckarna är slitna eller både och.

Smurfen40
4 januari 2019 · 689 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nej! Det är inte "farligt" att åka omkring med tryckare som väsnas.
Det "farliga" är om kamkedjan kuggar över på grund av att den är sliten eller att sträckarna är slitna eller både och.

Ok om kamkedjan hoppar så är jag fullt medveten om att den lär slå i sönder ventilerna och motorn är skrot,då får det bli min donaterbil för nästa bil blir med en saab men betydligt bättre skick.
Har haft 2 st 9-3 1999 innan med t5 motorn och en 9-5 2004 och dom är sköna bilar att köra
Får köra lugnt och hoppas på det bästa.
Tacksam för ert engagemang och hjälp

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
4 januari 2019 · 761 Inlägg

Det är lugnt, vill bara hjälpa en fellow Saab ägare! wink
Farligt är det inte men som beskrivs ovan så äre kedjan som ä blir det stora... men va kan man förvänta sig som du skriver av en motor som gått 34k mil å vet ej service historiken.
Håll koll på stickan bara, check engien behöver ej lysa även fast stickan är tom. Hänt för mig både på T5 å T7.

Smurfen40
10 februari 2019 · 689 Inlägg

Tog loss ventilkåpan idag
Lite oljesludge men inte så farligt enligt mig då bilen hade gått 35000 mil utan uppdaterad vevhusventilation,dock uppdaterad nu.
Men jag tycker kedjan ser sne ut.
Sen har jag ett högre klickande ljud ifrån typ mitten av toppen ibland. Har kört va 300mil med det ljudet så verkan inte vara något jätteallvarligt ju
Hittar inget som är löst så frågan är om tändkasseten kan ge ifrån sig ett klickande ljud om den är på g??
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-21f5c975e22c816b022146953ce40388.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-db336571e71444a360c481d8a84bc799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-ddb183be873ddc0acb4c4b3e09c33185.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-a9ab784954a1a442d8b12f5cf70142b6.jpg

Senast redigerat av Smurfen40 (10 februari 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
10 februari 2019 · 761 Inlägg

Kollade du hur nockarna såg ut på kamaxlarna? Om det var något slitage?

Smurfen40
10 februari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:
Kollade du hur nockarna såg ut på kamaxlarna? Om det var något slitage?

Ärligt talat så kollade jag inte det,i stunden hetta så glömmer man ju vissa moment.
Man ser ju viss slitage på bilderna men frågan är om det inte är mer normalt slitage efter 35000 mil??
Visst jag torkade av nockarna och reagerade iallafall inte På något.
Syns lite bättre på denna videon.

https://youtu.be/umRJBKh53Sc

Senast redigerat av Smurfen40 (10 februari 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang