Volvo 945 97 b230fk

Smejer
22 december 2018 · 29 Inlägg

Tjena! Har problem med tomgången på min 940 turbo som är lite små trimmad! Den har tomgång när den är kall och går bra då.
Men så fort den blir varm och kommer upp i arbetstemperatur så har den ingen tomgång alls, den dör direkt om man inte håller någon gas.        ( vilket är väldigt irriterande när man ska stanna vid stoppljus osv). Även oljetryckslampan tänds om den går under 1000-1200rpm när den är varm. Den är även lite svårstartad när den dör när den är varm.

Har testat med annan luftmassemätare och tomgångsmotor ( taget från en bil som går bra) även letat efter tjuvluft och trycktestat intercoolern så den är tät.

Setup: t3t4 turbo, röda saab spridare, vikingchip, öppen dump, externwastegate, sportluftfilter

Nämnvärt: nya stift, tändkablar, bränslefilter, olja samt filter.

Tack på förhand:)

Smejer
22 december 2018 · 29 Inlägg

Smejer skrev:
Tjena! Har problem med tomgången på min 940 turbo som är lite små trimmad! Den har tomgång när den är kall och går bra då.
Men så fort den blir varm och kommer upp i arbetstemperatur så har den ingen tomgång alls, den dör direkt om man inte håller någon gas.         ( vilket är väldigt irriterande när man ska stanna vid stoppljus osv). Även oljetryckslampan tänds om den går under 1000-1200rpm när den är varm. Den är även lite svårstartad när den dör när den är varm.

Har testat med annan luftmassemätare och tomgångsmotor ( taget från en bil som går bra) även letat efter tjuvluft och trycktestat intercoolern så den är tät.

Setup: t3t4 turbo, röda saab spridare, vikingchip, öppen dump, externwastegate, sportluftfilter

Nämnvärt: nya stift, tändkablar, bränslefilter, olja samt filter.

Tack på förhand:)

volvoqq Lastbilsmekaniker
22 december 2018 · 5 127 Inlägg

Kan vara motortempgivaren som spökar

Smejer
23 december 2018 · 29 Inlägg

volvoqq skrev:
Kan vara motortempgivaren som spökar

Det kanske de kan va, får testa bytta och se:)

Smejer
3 januari 2019 · 29 Inlägg

Smejer skrev:

volvoqq skrev:
Kan vara motortempgivaren som spökar

Det kanske de kan va, får testa bytta och se:)

Har bytt motortempgivaren nu, det blev bättre för att jag har även tomgång när den är varm nu. Men om jag kör och gasar jag och kopplar så dör den oftast.

Oljelampan tänds fortfarande under 1300rpm men endast när den är uppe i arbetstemperatur. Och har testat bytta oljetrycksgivare utan resultat:)

Nickeboii
4 januari 2019 · 762 Inlägg

siiimooon skrev:
Bort med öppna dumpen så dör den nog inte.

Precis, Lh2.4 fungerar inte med öppen dumpventil utan behöver en återcirkulerande för att fungera.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Smejer
9 januari 2019 · 29 Inlägg

Får testa att sätta återcirkulerande dump dåsmile
Men är det inte någon som vet varför oljetryckslampan tänds under ca 1300rpm när motorn har kommit upp i arbetstemp?
Den är även svårstartad när den är varm.

Smejer
10 januari 2019 · 29 Inlägg

Mew skrev:
Kolla först och främst oljenivån. Sedan om givaren mår bra, annars gör motorn nog inte det... Tjockare olja kan "lösa"(skjuta upp) problemet då.

Oljenivån är bra och givaren är bytt.. kanske får testa att slå i lite tjockare olja och se hur länge till motorn vill vara med dåsmile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang